شناسهٔ خبر: 38441308 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

گزارش «اعتمادآنلاین» از آخرین اخبار کرونا ویروس در ایران

ابتلای 61 ایرانی به کرونا و فوت 12 نفر/ تخصیص 530 میلیارد تومان به وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا/ مردم سوالات کرونایی خود را از 190 بپرسند/ آیین‌نامه مدارس درباره کرونا چه می‌گوید/ جلسه غیرعلنی وزیر بهداشت با نمایندگان مجلس/ پلیس با احتکار ماسک و لوازم ضدعفونی برخورد می‌کند

با شیوع ویروس کرونا در کشور، هیات دولت، شهرداری‌ها، اعضای مجلس و مراکز درمانی و خدماتی در شهرهای مختلف در طول روز برنامه‌های جدیدی برای مقابله و پیشگیری با این بیماری دارند تا شاید بتوان در روزهای آینده آن را کنترل کرد.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت آخرین آمار مبتلایان و جان باختگان کرونا ویروس جدید را اعلام کرد.

 

کیانوش جهانپور درباره آخرین آمار  مبتلایان کرونا ویروس در کشور، گفت: طبق آمار ارائه شده تا پیش از ظهر امروز تعداد 18 نفر در استان های مختلف مبتلای جدید به کرونا ویروس جدید شناسایی شدند که از این تعداد هشت نفر در استان قم، یک مورد در استان همدان، سه مورد در تهران، دو مورد در مرکزی، دو مورد در استان اصفهان و دو نفر در گیلان مبتلای جدید به کرونا ویروس شناسایی شده است. همچنین از این 18 نفر چهار نفر متاسفانه جان باخته اند.

 

وی افزود: با این حساب شمار مبتلایان کرونا ویروس مجموعا به 64 نفر و مجموع فوتی ها به  12 نفر رسید.

 

وی ضمن تکذیب اظهارات نماینده قم درباره وجود 50 فوتی در قم، گفت: این امار کذب است.

 

 

اختصاص بودجه به وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا

 

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از اختصاص 530 میلیارد تومان پشتیبانی مالی به وزارت بهداشت و درمان برای پیشگیری و مقابله با کرونا ویروس خبر داد.

 

به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت در صفحه شخصی خود در توئیتر،  از اختصاص 530 میلیارد تومان کمک مالی به وزارت بهداشت و درمان برای پیشگیری و مقابله با کرونا ویروس خبر داد.

 

توئیت

 

ابلاغ دستورالعمل مقابله با کرونا به مدارس

 

بر اساس دستورالعمل ابلاغی، ادارات کل آموزش‌وپرورش استان‌ها باید در یک طرح ضربتی و سراسری نسبت به برگزاری دوره آموزشی و توانمندسازی باهدف انتقال مفاهیم اصول بهداشت فردی و توصیه‌های پیشگیرانه بهداشتی در قالب محتواهای آموزشی دیداری و شنیداری به دانش آموزان کارکنان، اقدام کنند.

براساس گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش، برخی از مفاد این دستورالعمل به شرح زیر است:

 

-از ظرفیت انجمن اولیاء و مربیان استان؛ مناطق و مدارس در آموزش والدین استفاده و مراقبت از دانش آموزان در یک اقدام هماهنگ و همسوی خانه و مدرسه صورت بگیرد.

 

-برنامه‌های جبرانی آموزش دروس، ویژه دانش‌آموزانی که به علت سرماخوردگی‌های فصلی از حضور در مدارس محروم می‌گردند، توسط معاونت‌های آموزشی و مدارس مربوطه تنظیم و به مرحله اجرا گذاشته شود.

 

-برگزاری کلیه کنگره‌ها، گردهمایی‌ها، اردوها و مسابقات تا اطلاع ثانوی ممنوع می‌باشد.

 

-نسبت به تأمین و توزیع مواد شوینده و صابون مایع کافی و سطل زباله دردار مجهز به کیسه‌زباله برای کلیه مراکز تابعه اعم از آموزشی و اداری اقدام و در مدارسی که فاقد لوله‌کشی صابون مایع هستند از بطری‌های صابون مایع استفاده شود، استفاده از صابون جامد ممنوع می‌باشد.

 

-نسبت به تأمین مایع ضدعفونی‌کننده، مانند الکل 60 درصد (60 درصد الکل و 40 درصد آب) برای ضدعفونی تجهیزات و فضاهای مورداستفاده عمومی مانند وسایل عمومی آزمایشگاهی، ورزشی: موس و کیبورد کامپیوتر، دستگیره درها و فضاهای عمومی اقدام و سرویس‌های بهداشتی ابتدای صبح و بعد از هر زنگ تفریح شستشو و ضدعفونی شود.

 

از توزیع مواد غذایی پخته ‌شده، ساندویچ‌های دست‌ساز در مدرسه خودداری شود و بیشتر برآوردن لقمه سالم از منزل تأکید شود.

 

کلاس تربیت بدنی دخترانه - مدرسه

 

-اطلاع‌رسانی به والدین صورت گیرد تا فرزندان از وسایل شخصی خود از قبیل لیوان، دستمال‌کاغذی، نوشت‌افزار شخصی استفاده کنند.

 

-دانش‌آموزانی که دارای علائم اولیه سرماخوردگی و آنفولانزا (با علائم سرفه، گلودرد وتب) هستند به‌ویژه دارای سابقه بیماری مزمن قلبی و ریوی و نقص ایمنی نیز هستند شناسایی و از آن‌ها خواسته شود که در مدرسه حضور نیابند.

 

-بهتر است آموزش به دانش آموزان، به‌صورت عملی و میدانی صورت گیرد و شستن صحیح دست با یادگیری مشاهده‌ و تمرین عملی به دانش آموزان آموزش داده شود.

 

-نسبت به آموزش مستخدمین، سرایداران و رانندگان سرویس‌های ایاب و ذهاب مدارس در راستای رعایت امور بهداشتی تاکید گردد.

 

-از ظرفیت برنامه ویژه مدرسه (بوم)، همچنین از ظرفیت درس انشا، نقاشی و سایر دروس مرتبط، در راستای پیشگیری و کنترل کرونا ویروس استفاده شود.

 

آغاز جلسه غیرعلنی مجلس با حضور وزیر بهداشت

 

سعید نمکی با حضور در جلسه غیرعلنی صبح امروز دوشنبه مجلس شورای اسلامی قرار است توضیحاتی درباره‌ی وضعیت شیوع ویروس کرونا به نمایندگان ارائه کند.

 

قرار است پس از جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی که با حضور وزیر بهداشت آغاز شده، نمایندگان وارد استماع گزارش تفریغ بودجه 1397 و سپس وارد بررسی کلیات بودجه شوند.

 

مجلس

 

تشریح بودجه شهرداری برای کرونا

 

مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران در مورد بودجه اضطراری به شهرداری تهران برای انجام اقداماتی در خصوص عدم شیوع کرونا ویروس گفت: بر اساس تبصره هایی از بودجه، به شهردار تهران اختیار دادیم که در مواقع بحرانی بتواند تا 4درصد بودجه تملک سرمایه را هزینه کند که بسته به مصوبه این چهار درصد قابل محاسبه است.

 

وی با بیان اینکه فعلا این تبصره قابل نقد شدن است و نیازی به اینکه بودجه دیگری را برای این مهم مصوب کنیم نداریم، مگر اینکه شیوع حادتر شود و نیازمند کمک مالی بیشتری باشیم، تصریح کرد: البته دقت داشته باشید که وظیفه و مسئولیت اصلی کنترل و مقابله با بیماری‌های واگیردار از جمله کرونا با وزارت بهداشت است؛ اما شهرداری تهران با تمام قوا بر اساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت عمل می کند.

 

فراهانی با بیان اینکه شهردار تهران در دو جبهه به وزارت بهداشت کمک می کند، گفت: شهرداری تهران در وهله اول با آموزش و آماده سازی پرسنل  و مردم آگاهی آنها را افزایش می دهد و در مرحله بعد با اطلاع رسانی عمومی از طریق تمامی بیلبوردهای سطح شهر در زمینه افزایش آگاهی‌های مردم فعالیت می‌کند.

 

رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری تهران با بودجه نقد و غیر نقد به وزارت بهداشت کمک می‌کند، افزود: شهرداری تهران با در اختیار قرار دادن تمام امکانات خود به صورت غیر نقد به وزارت بهداشت کمک خواهد کرد و همچنین بودجه مستقیم هم طبق اختیار شهردار در هزینه کرد 4درصد بودجه تملک سرمایه ای وجود دارد؛ البته دقت داشته باشید که شهردار تهران از محل ماده 16 و 17 می‌تواند کمک کند اما اگر حالت حاد پیدا کند علاوه بر این بودجه ها، می‌توان بودجه مجزا در نظر گرفت.

 

مجید فراهانی

 

برخورد پلیس با احتکار ماسک و موادضدعفونی‌کننده 

 

سردار کیوان ظهیری  با اشاره به نگرانی‌های ایجاد شده در مورد کروناویروس در میان برخی از شهروندان اظهارکرد:‌ حساسیت موضوع شیوع بیماری کروناویروس ممکن است سبب سوءاستفاده برخی افراد سودجو از این فضا شده و آنان بخواهند با سوداگری به احتکار اقلام مربوط به این بیماری از جمله ماسک و موادضدعفونی کننده، اقدام کنند.


وی ادامه داد:‌ در همین راستا نیز ماموران کلانتری‌ها و مقرهای انتظامی در پایتخت نسبت به بررسی و رصد بحث احتکار و توزیع ماسکها اقدام کرده و این موضوع در دستور کار آنان قرار گرفته است.


رییس پلیس پیشگیری تهران بزرگ تاکید کرد:‌ ماموران پلیس به صورت جدی این موضوع را در دستور کار خود قرار داده‌اند و با هرگونه سوءاستفاده در این خصوص برخورد خواهند کرد. شهروندان نیز اگر گزارشی در این خصوص دارند، موضوع را از طریق تماس با مرکز فوریت‌های پلیسی 110 اطلاع رسانی کنند.

 

ماسک

 

 

 

رضا گلپیرا رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت درباره پروتکل پذیرش بیماران مشکوک به کرونا ویروس جدید در بیمارستان‌ها، گفت: در حال حاضر به واسطه اینکه بیماری‌های ویروسی دیگر به جز کرونا، مانند آنفلوآنزای نوع B در جامعه وجود دارد، اکثر مردم به محض دیدن علائمی چون آبریزش بینی، عطسه و... فکر می‌کنند که به کرونا مبتلا شده‌اند.

 

علائم کرونا


وی با بیان اینکه اکنون مردم فکر می‌کنند که هر بیماری ویروسی کرونا است، افزود: واقعیت این است که کسی که دچار تب شده و تبش به راحتی پایین نمی‌آید، کسی که به سرفه افتاده و سرفه‌هایش خشک است، نه سرفه‌های خِلط ‌دار، بدن درد، تب بالا و احساس تند تند نفس کشیدن دارد و برای تنفس از عضلات تنفسی‌اش استفاده می‌کند، این بیماران افرادی هستند که حتما باید آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

 

مردم مستقیما به بیمارستان‌ها نروند
فرآیند پذیرش بیماران در بیمارستان‌ها


گلپیرا ادامه داد: اگر قرار باشد هر کسی با کوچکترین علائم به سمت بیمارستان‌ها روند، در بیمارستان ازدحام ایجاد شده و خود مردم دچار مشکل می‌شوند. در عین حال ازدحامی که در بیمارستان‌ها تشکیل می‌شود، خودش می‌تواند منجر به انتقال بیماری شود.

 

وی تاکید کرد: بر همین اساس وزارت بهداشت در تمام محلات مرکز جامع سلامت دارد. در این مراکز پزشکان مستقر هستند و به آنها اعلام کردیم که به مردم آموزش‌های درست ارائه دهند. در عین حال امروز هم با سازمان نظام پزشکی هماهنگ کردیم که تمام مطب‌های پزشکی هم بتوانند این بیماران را که دارای علائم هستند، ویزیت کنند. حال اگر بیمار به مطب مراجعه کرد و پزشک به او اعلام کرد که به نظر من شما مشکوک به کرونا هستید، پزشک بیمار را به مرکز جامع سلامت ارجاع می‌دهد و بعد از بررسی آنها، اگر در مرکز جامع سلامت تشخیص دادند که این فرد مشکوک به کرونا است، از آنجا فرد را به بیمارستان اعزام می‌کنیم.

 

گلپیرا با بیان اینکه اصلا لزومی ندارد که برای اطمینان از ابتلا یا عدم ابتلایمان به کرونا، در همان ابتدا به بیمارستان مراجعه کنیم، گفت:  مردم به هیچ‌وجه به بیمارستان‌های مراجعه نکنند، بلکه بهترین روش این است که به مطب یا مرکز جامع سلامت مراجعه کرده و در صورتیکه مورد مشکوک محسوب می‌شدند، مرکز جامع سلامت هماهنگ کرده و مشخص می‌کند که فرد به کدام بیمارستان اعزام شود.

 

وی تاکید کرد: بنابراین مردم خودشان مستقیما به بیمارستان‌ها مراجعه نکنند تا این اقدام باعث ازدحام نشود. به عنوان مثال ما بیمارستانی مانند مسیح دانشوری را فقط برای بیمارانی که 100 درصد مورد مثبت کرونا هستند، قرار داده‌ایم. رفتن به این بیمارستان‌ها خودش می‌تواند منجر به انتقال ویروس شود.

 

وضعیت سلامت خوابگاهی‌ها


گلپیرا در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره تمهیدات وزارت بهداشت برای خوابگاه‌ها و پانسیون‌ها نیز گفت: خوشبختانه در حال حاضر به واسطه اینکه کلاس‌های درس تعطیل شده، خوابگاه‌ها تخلیه خواهند شد. در عین حال سیستم بهداشتی ما بر تمام خوابگاه‌ها نظارت می‌کند تا برای آن‌ها از مواد گندزدا و ضدعفونی کننده استفاده کنند. این تمهیدات را به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم و دانشگاه‌ها این فضاها را ضدعفونی می‌کنند.

 

مردم سوالات کرونایی خود را از 190 بپرسند


وی همچنین در پاسخ به اینکه مردم سوالات خود را درباره کرونا از چه طریقی می‌توانند بپرسند، گفت: باید توجه کرد که در حال حاضر سامانه تلفنی 190 مرجع پاسخگویی به مردم است. در عین حال به زودی 115 را هم فعال می‌کنیم.

 

فوت‌شدگان ناشی از ابتلا به کرونا چگونه دفن می‌شوند؟


گلپیرا درباره پروتکل دفن افرادی که به دلیل ابتلا به کرونا فوت شده‌اند، ضمن رد برخی شایعات مبنی بر عدم دفن بهداشتی این افراد، گفت: ما بر اساس پروتکلی از قبل تعیین شده در این زمینه عمل می‌کنیم که البته فقط برای کرونا نیست، متوفی را طبق پروتکل بهداشتی خاص دفن می‌کنیم، به‌طوری که فرد را در بیمارستان به صورت کامل کاور می‌کنند و دیگر کسی حق ندارد کاور را باز کند. در نهایت متوفی با نظارت بهداشتی دفن می‌شود، نه اینکه او را به خانواده تحویل دهند.

 

 

انجام بیش از 1700 آزمایش تشخیص ویروس کرونا در کشور

 

 محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در نشست خبری در بیمارستان مسیح دانشوری که با موضوع تشریح عملکرد این بیمارستان در مقابله با ویروس کرونا امروز دوشنبه برگزار شد، گفت: باید از پرسنل درمانی این بیمارستان قدردانی کنم که بدون خستگی در روند رسیدگی به بیماران مبتلا به این ویروس تمام تلاش خود را به کار گرفتند.

 

وی افزود: بیمارستان مسیح دانشوری بیمارستانی ویژه است که مدرن ترین امکانات را در اختیار دارد و پرسنل آن از جان خود مایه گذاشتند که به نمایندگی از وزارت بهداشت امروز این جا حضور  پیدا کردم تا از تک تک آنها تشکر کنم. از کادر پرستاری که با سختی‌های بسیاری رو به رو بودند اما تلاشی بدون خستگی را به کار گرفتند تشکر می‌کنم و زحمات آنها فراموش شدنی نیست و مردم ما باید این موضوع را بدانند.

 

گویا در تشریح نکاتی در خصوص این بیماری گفت: از لحظه‌ای که امکانات تشخیص این بیماری در اختیار ما قرار گرفت یعنی از روز دوشنبه هفته گذشته تا به امروز حدود 1750 آزمایش در 5 آزمایشگاه که یکی از مهمترین آنها آزمایشگاه بیمارستان مسیح دانشوری بوده انجام شده است. در حقیقت به طور متوسط هر آزمایشگاه ما بیش از 300 آزمایش پیچیده تخصصی را انجام داده است.

 

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: با استفاده از روش‌های مدرن درمانی و به کارگیری امکانات پزشکی و همچنین داروهایی که بیماران مبتلا به این ویروس دریافت کردند اکثر آنها روند رو به بهبودی دارند  و تجاربی که در بیمارستان مسیح دانشوری شکل گرفته می‌تواند در اختیار بسیاری از کشورهای دنیا قرار بگیرد.

 

 

نظر شما