شناسهٔ خبر: 38440613 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

مرور تاریخچه رشته های ورزشی ایران در موزه ملی ورزش

ملاقات با قهرمانان ایرانی

موزه ملی ورزش، المپیک و پارالمپیک ایران، اردیبهشت امسال در خیابان سئول برای مانا ماندن نام و یاد پیشکسوتان و قهرمانان رشته های ورزشی در ۲ طبقه و نیم افتتاح شد؛ موزه ای که بازدید از آن ما را با المپیک دوران باستان و المپیک نوین و تاریخچه ورزش ایران آشنا می کند.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین-زهرا کریمی:پرداختن به جوانب و جذابیت های رشته های ورزشی مختلف، وجود ماکت قهرمانان مانند جهان پهلوان تختی و سایر ورزشکاران بنام بر جذابیت های موزه افزوده است. این موزه به روز و بزرگ است و همه دیدنی هایش خلاصه به همین ها نمی شود. اگر به آشنایی و کسب اطلاعات بیشتر علاقه دارید این گزارش را بخوانید.

  • کالسکه های اسب در طبقه همکف موزه

وجود کالسکه های قدیمی در سمت چپ ورودی موزه و ماکتی از زمین چمن گلف در سمت دیگر در بدو ورود به موزه نظر هر تازه واردی را به خود جلب می کند. کالسکه های چوبی و قدیمی مربوط به دوران قاجار و پهلوی و به تازگی از موزه ملی اسب به موزه ورزش انتقال داده شده است. در طبقه همکف گاهی کارگاه آموزشی المپیک برای همه سنین و نمایشگاه های مختلفی از رویدادها نیز برگزار می شود.  

  • هدایای قهرمانان المپیک در موزه

اگر از علاقه مندان به تاریخ ورزش هستید طبقه اول به تاریخچه المپیک و پارالمپیک مربوط می شود. بیش از ۳۰۰ مدال، تندیس، لباس، اشیا و وسایل ورزشکاران در این بخش برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته شده است. بعد از تماشای بخش های المپیک باستان و المپیک نوین، جذاب ترین بخش این موزه مربوط به  تندیس ورزشکاران ایران در المپیک است؛ مانند محمد نصیری، مرحوم محمد مهرآیین، کیانوش رستمی، بهداد سلیمی قهرمان وزنه برداری، مرحوم  سیروس قایقران کاپیتان سال های دور تیم ملی ایران و رسول خادم. پیراهن رزم مجتبی عابدینی، قهرمان رشته شمشیربازی در بخش هدایا به چشم می خورد. او با این پیراهن در المپیک ۲۰۱۶ ریو  نفر چهارم شده و سال ۲۰۱۹ مدال برنز کسب کرده بود. او تنها قهرمان شمشیربازی ایران است. یک قایق و پارو در گوشه موزه نگهداری می شود که متعلق به محمدرضا طالبیان است؛ کسی که نخستین سهمیه قایقرانی ایران در المپیک ۲۰۱۲ لندن را از آن خود کرد یا کفش تفتیان و پیراهن امضا شده بازیکن های ورزش بسکتبال و همه افتخارات تیمور غیاثی، قهرمان دو کشور نیز از گنجینه های ارزشمند است. نمونه هدایا نیز در این طبقه زیاد است.

  •  مرور تاریخ ورزش ایران از گذشته تا امروز

طبقه دوم موزه به بخش تاریخ ورزش باستان ایران، تالارهای ورزش نوین ایران، ورزش های کهن، ورزش های حرفه ای، پهلوانان و رسانه و نام آوران مربوط می شود. علاقه مندان در این بخش موزه با پیشینه ورزش ایران از سال ۱۳۰۶ آشنا می شوند.   اینجا ۳۰ ویترین هست که تنها ۸ ویترین آن به جام های قهرمانی در رقابت های مختلف و بقیه به آثار و یادبودها اختصاص داده شده است. در میان ویترین ها ماکتی از ورزش زورخانه ای، بازی چوگان و زین های قدیمی اسب به نمایش گذاشته شده است که می توان با مطالعه تاریخچه هر یک از این ورزش ها با آنها آشنا شد. بخش قابل تعمق این موزه مربوط به جهان پهلوان تختی قهرمان ورزش کشتی است. خانواده اش در ۲ چمدان وسایل شخصی او را به موزه هدیه کرده اند. رئیس فدراسیون کشتی کشور هم شلوارک رزم او را در روز افتتاحیه به موزه هدیه داده است.  

  •  «حسن رنگرز» مدیر موزه ملی ورزش، المپیک و پارالمپیک جمهوری اسلامی ایران: 
  • توسعه موزه ورزش نیاز به همکاری دارد

اگر سری به موزه ملی ورزش، المپیک و پارالمپیک بزنید با دستاوردهای ورزشی قهرمانان کشورمان آشنا خواهید شد. این موزه بانک اطلاعاتی حوزه ورزش محسوب می شود و اکنون مدیریت آن برعهده «حسن رنگرز» است؛ فردی که سال ۱۳۸۱ مرد سال ورزش کشور و سال ۱۳۸۲ ورزشکار اخلاق سال شناخته شد. با او درباره این موزه گفت وگو کرده ایم.

موزه ورزش با همه موزه های تهران متفاوت است. چه شد که به فکر راه اندازی این موزه افتادید؟

ایجاد موزه برای ورزش کشور یکی از دغدغه ها و مطالبات جدی ورزش کشور بود. جامعه ورزش بیش از ۴ دهه در انتظار راه اندازی چنین اتفاق مبارکی بود. این موزه با سایر موزه های پایتخت تفاوت دارد. در بیشتر موزه ها وسایل قدیمی و تاریخی نگهداری می شود. اما ما برای راه اندازی این موزه فراخوانی دادیم که پیشکسوتان و قهرمانان المپیک کشور با ما همکاری کنند و با رضایت شخصی خودشان وسایل شخصی، کاپ، جام، مدال و تندیس هایشان را به موزه هدیه بدهند که خوشبختانه با کمک و همکاری فدراسیون ها و قهرمانان گنجینه باارزشی از غرور، هویت، تاریخ و غیرت ایرانی از دوره های گذشته و حال و همچنین معرفی افتخارات قهرمانان ملی، جهانی و آسیایی ایران فراهم شد. هدف این کار جذب حداکثری نسل جوان و جهانگردان به این موزه است.

نصب تندیس و ماکت چهره های ورزشی یکی از بخش های جذاب موزه است. چرا تندیس برخی از قهرمانان اینجا نیست. مانند هادی ساعی، حمید سوریان و...؟

موزه ورزش تازه تأسیس و مثل یک نهال است. برای توسعه و رشد آن نیاز به همراهی فدراسیون ها، قهرمانان ورزش و پیشکسوتان و اصحاب رسانه و قلم داریم. تکمیل گنجینه و مخزن این موزه زمانبر است.   در گام نخست در تلاشیم با کمک اصحاب رسانه  فرآیند اجتماعی شدن موزه را تعمیق ببخشیم. چون اگر اعتماد دوسویه ایجاد نشود سپردن اشیا به یک مجموعه مثل این موزه به عنوان نهاد فرهنگی کاری سخت و  دشوار می شود. آنچه در قالب تندیس ها و سردیس های ورزشکاران در موزه مشاهده می کنید بخشی از ماکت های قهرمانان کشورمان است و تا سال آینده همسو با تحقق سیاست ها و راهبردهای  توسعه موزه تندیس ۶۰ ورزشکار کشور که سابقه کسب مدال  در المپیک دارند ساخته خواهد شد.

در این موزه به تاریخ المپیک و ورزش ایران پرداخته شده است. هدف از این معرفی و آشنایی در موزه ورزش چیست؟

  موزه ورزش موزه کوچکی نیست و همچنان در حال توسعه است. اکنون این موزه در فضای قریب به ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع در ۲ طبقه و نیم  در محل ساختمان  اداری کمیته ملی  المپیک  ایجاد شده است. کارکرد موزه نمایش اشیاست و در حوزه های آموزشی، پژوهشی  و فرهنگی فعالیت دارد و به عبارتی موزه مؤسسه ای غیرانتفاعی و آموزشی است و در خدمت عموم  مردم قرار دارد. موزه ملی ورزش المپیک و پارالمپیک  محلی است  برای نمایش دستاوردهای ورزشی، میراث ملموس و غیرملموس  کشور و آموزش ارزش های  نهضت المپیک که صلح، نوع دوستی، برابری و در مجموع مفاهیم انسانی را ترویج می دهد. در همین زمینه تفاهم نامه همکاری های متعدد با فدراسیون ورزش های دانش آموزی و حوزه معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش منعقد کرده ایم. تلاش می کنیم که  یک فضای متنوع  و جذاب منطبق بر چارچوب های ورزشی را برای بازدیدکنندگان ایجاد کنیم.   چون همه افراد جامعه  با ورزش ارتباط دارند و قشر خاصی را نشانه نمی گیرد و به همین شکل  باید فضای موزه را  به شکلی طراحی کنیم  تا در گام های بعدی  بتوانیم به اهداف نزدیک تر شویم.

نظر شما