شناسهٔ خبر: 38439100 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

بررسی مراحل مختلف انقلاب اسلامی به روایت کتاب

کتاب «سیره انقلابی امام خمینی(ره)» تلاش دارد، مراحل مختلف انقلاب اسلامی را از ابتدای نهضت بررسی کرده و ضمن پرداختن به مصادیق مشخص و بیان دقیق تاریخ‎ها، به دور از مباحث نظری و فلسفی، سیره مشهود و ملموس امام(ره) را برای خوانندگانش تبیین کند.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ کتاب «سیره انقلابی امام خمینی(ره)» با موضوع بازخوانی نهضت مبارزات و رهبری انقلابی حضرت امام خمینی (ره) به همت اندیشکده برهان منتشر و روانه بازار نشر شده است.

این کتاب که از مجموعه کتاب‌های پژوهه تاریخی و حاصل تلاش جمعی از پژوهشگران اندیشکده برهان است در ۱۵۰ صفحه و در ۱۰ فصل، از سوی انتشارات دیدمان به زیور طبع آراسته شده است.

«کشف اسرار»، «قیام»، «شبهه حق رأی زنان»، «سازش‌ناپذیری»، «هجرت و مبارزه»، «مبارزه و مذاکره»، «رسانه و انقلاب»، «سلطه‌ناپذیری و استقلال‌خواهی»، «رهبری جامعه انقلابی» و «هدایت نهضت‌ها» عناوین فصل‌های ۱۰ گانه این کتاب هستند.

در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «در تاریخ معاصر ایران، افراد، احزاب و گروه‌های متعدد، مبارزات گوناگونی را با انگیزه‌های متفاوت علیه رژیم ستم‌شاهیِ پهلوی انجام داده و هریک شیوه خاصی را بر اساس خط‌مشی فکری خود دنبال نموده‌اند که دامنه اثرگذاری آن‌ها در تاریخ تحولات ایران، یکسان نبوده است. در این بین، «رهبری» مهم‌ترین عامل برای پیروزی و یا شکست انقلاب‌ها و جنبش‌هاست. انقلاب اسلامی نیز به‌عنوان یکی از حوادث مهم قرن بیستم میلادی، در رأس حرکت خود، رهبری امام خمینی(ره) را تجربه نموده است.



امام(ره) با رهبری خاصّ خود، توانست نهضت اسلامی را با راهبردها، تاکتیک‌ها و رویّه‌های ویژه و متناسبِ مبارزاتی خود به پیروزی رسانَد. بر این اساس، کتاب پیشِ رو در پی آن است تا سیره و نیز مراحل مختلف مبارزاتی حضرت امام (ره) را از نخستین فعالیت‌های ایشان در این مسیر تا به سرانجام رساندن رخداد انقلاب اسلامی، مورد واکاوی قرار دهد.

امام خمینی(ره)، پایه‌های تحلیل خود در خصوص مفهوم «قدرت» را بر شیوه‌ها و تاکتیک‌هایی استوار ساخته بود که بتواند این قدرت گسترده و پراکنده را در راستای انقلاب اسلامی بسیج کند؛ تاکتیک‌هایی که ناشی از آگاهی و بینش سیاسی خاصِ امام(ره) بود و متناسب با شرایط و مقتضیات جامعه به کار گرفته شد و در نهایت تا تحقق پیروزی انقلاب اسلامی ادامه یافت.

در بخش پایانی این کتاب، منش سیاسی ـ اجتماعی امام خمینی(ره) در مبارزه علیه رژیم شاه مورد بررسی قرار گرفته است. این مطلب از این جهت مورد توجه است که بسیاری از جنبش‌های اسلامی که علیه نظام‌های سیاسی فاسد مبارزه می‌کنند فاقد الگوی عملیاتی برای نیل به آرمان‌های خویش هستند. الگوی کنش سیاسی امام خمینی(ره) از این منظر که از ابتدای شروع به مبارزه تا به انجام رسیدن مبارزه و حتی بعد از آن در مرحله نظام‌سازی، یک الگوی کاملاً جدید و در خور توجه است، می‌تواند به عنوان دستور کار جنبش‌های اسلامی مورد توجه قرار گیرد.

کتاب «سیره انقلابی امام خمینی(ره)» از مجموعه کتاب‌های پژوهه تاریخی و حاصل تلاش جمعی از پژوهشگران اندیشکده برهان است که در ۱۵۰ صفحه و در ۱۰ فصل از سوی انتشارات دیدمان به قیمت 30 هزارتومان و با شمارگان 200 نسخه چاپ شده است.

نظر شما