شناسهٔ خبر: 38438573 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

تقویت سیستم ایمنی بدن، پادزهر کرونا

ایرنا - یک پزشک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری، بهترین راه مقابله با ویروس کرونا را تقویت سیستم ایمنی بدن به چند روش مختلف عنوان کرد.

صاحب‌خبر -
دکتر فرید وحیدی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به این سوال که استفاده از ویتامین سی، سیر، پیاز، مرکبات و غیره چه تاثیری در پیشگیری از آلوده شدن به ویروس کرونا دارد، افزود: استفاده از اینگونه موارد تاثیری ندارد اما شستن و ضد عفونی کردن دست ها در طول روز و اجتناب از زدن دست به صورت، چشم و دهان حدود ۶۵ درصد می تواند مانع آلوده شدن و گسترش ویروس ها گردد.
 
وی از دیگر راههای تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابله با ویروس کرونا را استفاده از کپسول پروبیوتیک، شربت یا قرص روی و دارو یا ریشه گیاهی جنسینگ عنوان کرد و گفت: استفاده از اینگونه داروها موجب افزایش مقاومت هر چه بیشتر سیستم ایمنی بدن در مقابله با ویروس کرونا دارد.
 
وحیدی اظهار داشت: کپسول پروبیوتیک از جمله داروهایی است که برای درمان بیماری اسهال کودکان مورد استفاده قرار می گیرد اما تاثیر بسزایی در پیشگیری از عفونت های تنفسی و ویروسی دارد.
 
این متخصص بیماریهای عفونی و گرمسیری همچنین در خصوص استفاده از ماسک نیز گفت: با توجه به راههای متفاوت انتقال ویروس کرونا به بدن استفاده از ماسک برای پیشگیری از آلوده شدن به ویروس کرونا راه مناسبی نیست زیرا تاثیری ندارد.
 
وی تصریح کرد: استفاده از ماسک فقط برای افراد آلوده به ویروس و دیگر بیماری های تنفسی تاثیر بیشتری دارد زیرا ماسک در هنگام سرفه یا عطسه فرد بیمار تا حدود زیادی مانع از انتقال بیماری به دیگران می شود.
 
وحیدی درمورد سن خطر آلودگی برای افراد مختلف نیز گفت: ویروس کرونا عموما برای سنین بالای ۳۰ از خطر بیشتری برخوردار است، به خصوص برای افراد مسن که باید مراقبت بیشتری از خود کنند.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا بانوان به لحاظ جنسیتی در مقایسه با آقایان در آلودگی به این ویروس مقاوم تر هستند یا نه گفت: از لحاظ علمی تاکنون به مورد به اثبات نرسیده است.
 
این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری همچنین در پاسخ به این سوال که تکلیف برخی مکان های عمومی از قبیل رستورانها چیست، افزود: رستوران ها باید به لحاظ پیشگیری از انتقال هر گونه بیماری ویروسی در شست وشوی ظروف، طبخ غذا و رعایت بهداشت دقت بیشتری کنند.
 
وحیدی در خصوص گسترش این ویروس از طریق باشگاههای ورزشی نیز گفت: با توجه تماس های بسیار نزدیک ورزشکاران به یکدیگر و اینکه امکان آلودگی رختکن های باشگاههای ورزشی بسیار بالا به نظر می رسد تعطیلی موقت اینگونه مکان ها در حال حاضر ضروری است.
 
وی با تاکید بر رعایت مسایل بهداشتی به خصوص در مکان های عمومی همانند فروشگاهها، مترو، اتوبوس، استخر و غیره اظهار داشت: اعلام ضد عفونی کردن برخی مکان های عمومی همانند مترو و اتوبوس تاثیر خاصی در جلوگیری از این ویروس ندارد زیرا با ورود اولین مسافر بیمار به اینگونه مکانها آلودگی سریعا گسترش می یابد.
 
ویروس کرونا از دی ماه گذشته تا کنون بیش از دو هزار قربانی گرفته است. تقریبا تمامی جانباختگان از چین، ‌کشوری که ویروس از آنجا شیوع پیدا کرد، هستند. چهار نفر نیز در ایران بر اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌ اند. ایران بعد از چین دومین آمار فوتی کرونا در جهان را دارد.
بیماری جدید کرونا با نام «کووید-۱۹» از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافت و تاکنون ۷۵ هزار نفر را در این کشور مبتلا کرده و جان ۲ هزار و ۲۳۳ تن را گرفته است.
 
کیانوش جهانپور رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز (یکشنبه) گفت: تعداد تلفات بیماری کرونا در ایران به هشت و تعداد مبتلایان به ۴۳ نفر رسید.

برچسب‌ها:

نظر شما