شناسهٔ خبر: 38438079 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

خبر جدید درباره عرضه اولیه بورس / عرضه اولیه‌ها دوباره عرضه اولیه می‌شوند

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از آنکه در بهمن ماه امسال سهامداران شاهد چند عرضه اولیه بودند، اعلام شده در اسفند ماه امسال هم همچنان این روند ادامه دارد.

مجید نوروزی، معاون ناشران و اعضای شرکت بورس در مورد عرضه‌های اولیه تا پایان سال گفت: سه عرضه اولیه دیگر تا پایان سال باقی مانده است.

در همین حال روز گذشته حسن امیری، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس نیز در مراسم رونمایی از ابزار فروش تعهدی با اشاره به اینکه از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی ابزار فروش تعهدی، بهبود وضعیت نقدشوندگی سهام در بازار سرمایه کشور است، گفت: درحال‌حاضر موقعیت بسیار مناسبی در بازار سهام فراهم شده و شرکت‌ها باید از این فرصت در جهت دستیابی به سودآوری بیشتر استفاده کنند. در این میان یکی از مهم‌ترین موارد این است که شرکت‌هایی که در گذشته عرضه اولیه سهام داشتند، مجدد اقدام به عرضه اولیه سهام خود کنند. به این ترتیب هم نقدشوندگی سهم افزایش خواهد یافت و هم کرسی هیات‌مدیره در شرکت حفظ می‌شود.

به گزارش دنیای اقتصاد، امیری در ادامه افزود: درحال‌حاضر شاهد ورود نقدینگی جدید و مناسبی به بازار هستیم. نکته مهم در این میان این است که شرکت‌ها و سهامداران عمده از فرصت ایجاد شده استفاده کنند و شرکت‌ها را توانمند کنند. وی در ادامه یکی از راهکارهای مناسب را افزایش سرمایه عنوان کرد و افزود: با توجه به نقدینگی موجود در بازار افزایش سرمایه شرکت‌ها صورت گیرد و شاهد تداوم سودآوری شرکت‌ها باشیم. به عبارت دقیق‌تر بحث افزایش سرمایه امکان خوبی برای تداوم سودآوری و افزایش سودآوری شرکت‌ها به‌دنبال دارد.

امیری ادامه داد: در این راستا افزایش سرمایه از طریق سلب حق‌تقدم و صرف سهام یکی از مهم‌ترین موارد خواهد بود. برای عملیاتی شدن این موضوع در یک ماه گذشته جلساتی برگزار شد و برخی شرکت‌ها برای استفاده از این نوع افزایش سرمایه اعلام آمادگی کردند. این امر سبب می‌شود تا منابع به‌طور مستقیم به شرکت‌ها تزریق شود و به تبع منابع خوبی و به سرعت وارد شرکت‌ها خواهد شد. امیری افزایش سهام شناوری را یکی دیگر از موارد عنوان کرد و افزود: فرصت ایجاد شده سبب خواهد شد تا شرکت‌ها تعهد خود را در زمینه افزایش سهام شناوری و رسیدن به حد‌نصاب‌ها رعایت کنند.

وی در ادامه عرضه اولیه مجدد شرکت‌ها را نیز مدنظر قرار داد و گفت: همچنین شرکت‌های فعال در بازار می‌توانند از این امکان هم استفاده کنند که باز هم عرضه اولیه مجدد داشته باشند. به‌طوری‌که بنگاه‌هایی که قبلا عرضه اولیه شدند با روش بوک بیلدینگ مجدد عرضه شوند. این امر سبب می‌شود تا هم کرسی هیات‌مدیره حفظ شود و هم میزان سهام شناور آزاد شرکت‌ها افزایش یابد.

نظر شما