شناسهٔ خبر: 38437946 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نفوذ توده هوای گرم و سرد در طول هفته جاری

مدیرکل هواشناسی استان گیلان با بیان اینکه قشه‌های هواشناسی نشان‌دهنده نفوذ توده‌هوای گرم همراه با وزش باد گرم از بامداد دوشنبه به منطقه است، گفت: نقشه‌های هواشناسی بیانگر نفوذ توده‌هوای سرد و بارشی از سه‌شنبه‌شب و فعالیت آن تا چهارشنبه در منطقه است.

صاحب‌خبر -

محمد دادرس دقایقی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به شرایط جوی استان در ساعات پیش رو اظهار کرد: نقشه‌های هواشناسی نشان‌دهنده نفوذ توده‌هوای گرم همراه با وزش باد گرم از بامداد دوشنبه به منطقه است.

وی با اشاره به شرایط دمای هوا استان در روزی‌های آینده افزود: دمای هوا در جلگه مرکزی، ارتفاعات و دامنه‌ها ۵ تا ۱۰ درجه سلسیوس افزایش می‌یابد.

مدیرکل هواشناسی استان گیلان با اشاره به اینکه وزش باد در عصر شنبه و صبح یک‌شنبه خیلی شدید است، گفت: با توجه به وزش باد شدید باید در رابطه با سازه‌های موقت و داربست‌های مستقر در استان تدابیر لازم اندیشیده شود.

دادرس با بیان اینکه ساکنان حاشیه جنگل‌ها از روشن کردن آتش و رها کردن آن در عرصه‌های جنگلی خودداری کنند، گفت: علاوه بر کاهش رطوبت نسبی، پدیده مه نیز برای بعضی از مناطق گیلان پیش‌بینی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نقشه‌های هواشناسی بیانگر نفوذ توده‌هوای سرد و بارشی از سه‌شنبه‌شب و فعالیت آن تا چهارشنبه در منطقه است، تصریح کرد: از روز سه‌شنبه دمای هوا در اکثر مناطق استان به‌طور متوسط ۱۰ تا ۲۰ درجه سلسیوس کاهش می‌یابد و بارندگی و وزش باد در روز چهارشنبه خیلی شدید پیش‌بینی می‌شود.

 مدیرکل هواشناسی استان گیلان با اشاره به پیش‌بینی بارش برف ۳۰ تا ۶۰ سانتی‌متری در ارتفاعات بیان کرد: به‌تدریج از عصر سه‌شنبه بارش برف در ارتفاعات شروع و در جلگه نیز کاهش دما، وزش باد و بارندگی پیش‌بینی می‌شود.

دادرس با اشاره به‌احتمال اختلال تردد خودروها در محورهای مواصلاتی گفت: مردم از تردد و سفرهای غیرضروری پرهیز کنند و رانندگانی که قصد عبور از محورهای کوهستانی و مواصلاتی را دارند با توجه به پیش‌بینی بارش برف و کولاک، حتماً تجهیزات زمستانه ازجمله زنجیر چرخ، آذوقه و لباس گرم را به همراه داشته باشند.

دادرس با اشاره به اینکه در روزهای آینده دریا مواج و طوفانی پیش‌بینی می‌شود، افزود: مردم استان با توجه به آب‌گرفتگی و بالا آمدن آب رودخانه‌ها و سیلابی شدن مسیل‌ها از استقرار در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند.

مدیرکل هواشناسی استان گیلان با بیان اینکه در روزهای آینده احتمال کاهش دید و مسدود شدن برخی راه‌های روستایی وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به افزایش و کاهش دما تا پایان هفته باید تدابیر لازم از جانب وزارت بهداشت و مدیریت مصرف سوخت پیش‌بینی ‌شود.

وی با اشاره به لزوم توجه به بخش‌های مختلف کشاورزی بیان کرد: بخش‌هایی نظیر گلخانه داران، پرورش‌دهندگان ماهی، زنبورداران و مرغداری‌ها نیز با توجه به حوادث احتمالی افزایش و کاهش دما تمهیدات لازم را به عمل‌آورند.

مدیرکل هواشناسی استان گیلان گفت: بخش‌های مختلف اجرایی نظیر مدیریت بحران، مدیریت منابع طبیعی و جهاد کشاورزی، مدیریت منابع آب و برق، سازمان آتش‌نشانی، فرودگاه، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، سازمان بنادر و دریانوردی، مدیریت حمل‌ونقل، پلیس‌راه و راهور، فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها اقدامات لازم را به عمل‌آورند.

دادرس با بیان اینکه هرگونه تغییر در نقشه‌های هواشناسی اطلاع‌رسانی خواهد شد، افزود: مسؤولان با توجه به اخطاریه صادره، تمهیدات لازم و توصیه‌های کارشناسی را صادر کنند.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

نظر شما