شناسهٔ خبر: 38434600 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه‌ آسیا‌نیوز | لینک خبر

علائم، تشخیص، درمان، پیشگیری و توصیه‌های مهم

کرونا آنقدرها هم ترسناک نیست!

کرونا آنقدرها هم ترسناک نیست!

صاحب‌خبر -

در میانۀ ماه نوامبر ٢٠١٩ وجود اپیدمی ویروس کرونا در شهر «ووهان» در مرکز چین آشکار شد. این اپیدمی به سبب شیوع نوع ناشناخته‌ای از ویروس کرونا که 2019-nCoV نام گرفت، آغاز شد. مقامات چین کشف آن را روز ٧ ژانویه ٢٠٢٠ اعلام کردند. روز ٣٠ ژانویه سازمان بهداشت جهانی با اشاره به انتشار این بیماری حالت «اضطرار سلامت عمومی بین‌المللی» در جهان اعلام کرد.
بیماری ایجاد شده با ویروس کرونا که به آن بیماری کرونا ۲۰۱۹ (COVID-19) می‌گویند، اولین بار در ووهان چین شناسایی شد. CO مخفف کرونا، VI مخفف ویروس و D به معنی بیماری (در انگلیسی). قبلاً به این بیماری «کروناویروس جدید ۲۰۱۹» یا «nCoV-2019» می‌گفتند.
ویروس COVID-19 ویروس جدیدی بوده و به خانواده ویروس‌هایی همچون سارس (سندروم تنفسی حاد) و سایر سرماخوردگی‌های معمولی مرتبط است.
در معمولی‌ترین حالت این ویروس باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان "سارس" می‌شود. نشانه‌های ابتلا به این ویروس در انسان تب، سرفه، نفس نفس زدن و تنگی نفس است.
علائم شامل تب، سرفه و تنگی نفس است. در مواد حادتر عفونت می‌تواند منجر به سینه پهلو (پنومونی یا همان عفونت ریه) یا مشکلات تنفسی گردد. در موارد نادر این بیماری کشنده خواهد بود.
علائم بیماری شبیه آنفولانزا یا سرماخوردگی معمولی است، که بسیار شایع تر از COVID-19 هستند. به همین دلیل برای تایید این که کسی COVID-19 گرفته باشد، بایستی آزمایش شود. نکته حائز اهمیت این است که اقدامات کلیدی پیشگیرانه را به خاطر بسپاریم که عبارتند از شستشوی دست‌ها و رعایت موارد بهداشتی تنفسی (پوشاندن دهان به هنگام عطسه یا سرفه با دستمال یا آرنج خم شده، سپس انداختن دستمال داخل سطح آشغال در بسته). همچنین واکسن آنفولانزا نیز راه پیشگیری مناسبی است، بنابراین به یاد داشته باشید که واکسیناسیون خود و فرزندان‌تان را به موقع انجام دهید.
بد نیست بدانید در موج اخیر آنفولانزا در ایران طی ماه آبان و آذر، نزدیک به 110 نفر از هموطنانمان جان خود را در سال جاری از دست دادند. پس در هر صورت باید مراقب بود
شما می توانید به همان روشی که سرماخوردگی را درمان می کنید ، عفونت ویروس کرونا را بهبود ببخشید:

- استراحت فراوان کنید.

- مایعات بنوشید.

- برای رفع گلو درد و تب از داروهای بدون نسخه استفاده کنید. اما به کودکان یا نوجوانان زیر 19 سال آسپرین ندهید. به جای آن از ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید.

- بخور نیز می تواند به بهبود گلو درد کمک کند.

-بیمار به‌ قدر کافی اکسیژن دریافت کند و درصورت لزوم استفاده از دستگاه ونتیلاتور برای فرستادن هوا به ریه‌ها انجام می شود.

هر فردی با دیگری متفاوت است و نحوه واکنش سیستم ایمنی بدن نیز در افراد جوان و پیر یا زن و مرد با هم تفاوت دارد. وقتی صحبت از افراد مختلف به میان می‌آید و اینکه چگونه برخی در اثر این ویروس جان خود را از دست می‌دهند و برخی دیگر زنده می‌مانند، عوامل بسیار زیادی می‌توانند دخیل باشند.
تمامی افراد باید از تماس دست‌ها با چشم، بینی و دهان خودداری کنند و شستن دست‌ها با آب و صابون را به مدت ۲۰ ثانیه جدی بگیرند تا به ویروس کرونا مبتلا نشوند. اگر علائمی مانند سرماخوردگی در بدنتان به وجود آمد و با شک و تردید در خصوص ابتلا به ویروس کرونا مواجه بودید؛ حتما برای بررسی کامل وضعیت سلامت خود به مراکز درمانی مراجعه کنید. هنگام حضور در اماکن عمومی بهتر است از ماسک استفاده کنید و از دست دادن و بغل کردن دیگران خودداری کنید. همچنین توصیه می شود از مصرف غذاهای خیابانی و روباز خودداری کنید.

نظر شما