شناسهٔ خبر: 38429897 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

یک سنت از سرمایه‌گذاری 220 میلیون دلاری هند وارد چابهار نشد/جذب بارهای ترانزیتی در بندر ام‌القصر

دبیر انجمن کشتیرانی با بیان اینکه حتی یک سنت از رقم سرمایه‌گذاری 220 میلیون دلاری هندی‌ها ‌وارد چابهار نشد، گفت: بندر ام‌القصر عراق فعال شده است و کشتی‌های اقیانوس پیما مستقیم آنجا پهلو می‌گیرند، بنابراین نیاز به بنادر ما ندارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بعد از ظهر امروز میزگرد بررسی وضعیت مسیرها و کالاهایی که ترانزیتی عبوری از ایران با حضور رایزن بازرگانی ایران در افغانستان، مدیر کل دفتر ترانزیت گمرک جمهوری اسلامی ایران و فعالان صنعت حمل و نقل برگزار شد.

در این مراسم دبیر انجمن کشتیرانی اظهار داشت: کشور چین در فعالیت 10 ساله خود تحت عنوان «منظومه مروارید» اقداماتی داشته است.

مسعود پل‌مه افزود: کشور چین کریدور دریایی راه ابریشم جدید را احیا کرده است و 128 میلیارد دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری داشته است؛ چین فقط در پاکستان 46 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است و این اقتصاد ما را متاسفانه مورد هدف قرار می‌دهد.

دبیر انجمن کشتیرانی اضافه کرد: با وجود تمهیدات دولت برای احیای بندر چابهار، ما همچنان عقب هستیم، حتی یک سنت از رقم سرمایه‌گذاری 220 میلیون دلاری هندی‌ها ‌وارد چابهار نشد.

پل‌مه ادامه داد:‌ از سال 96 قرار بود دولت هند یک میلیون تن گندم به افغانستان بدهد اما حداکثر میزان گندمی که از چابهار ترانزیت شد 180 هزار تن بود.

وی با بیان اینکه متاسفانه ناکارآمدی مدیریت بندری در بخش خصوصی برای بندر چابهار مشکل ایجاد کرده است، افزود: پیمانکاری محلی که ارتباطات خاص دارد، بدون توانمندی علمی و مالی و در حالی که هیچ ارتباطی با شرکت‌های مرتبط ندارد و پیش از این کار نظافت ساختمان را انجام می‌داده است، ‌وارد مقوله ترانزیت چابهار شده است، و همین موجب می‌شود ترانزیت‌تایم 3 روزه به 110 روز افزایش یابد.

دبیر انجمن کشتیرانی گفت:‌ ناکارآمدی مدیریت در ناوگان جاده‌ای نیز برای بندر چابهار قابل تأمل است تا زمانی که بار برگشت برای چابهار نداشته باشیم راننده بارِ رفت را نمی‌پذیرد و ضرورت دارد رفت و برگشت در مسیر بندر چابهار برای کامیون‌دار توجیه داشته باشد.

پل‌مه افزود: سال 96 ‌آزمایش ریلی کریدور شمال - جنوب توسط هندی‌ها با دو کانتینر انجام شد، جابه‌جایی این دو کانتینر از بندرعباس تا آستار 90 روز طول کشید‌ و طرف هندی هم به قول معروف عطایش را به لقایش بخشید و تا این لحظه‌هیچ اتفاقی که عملیات ترانزیتی در این بخش برای ما نوید دهد، نداشته‌ایم.

وی اضافه کرد: بندر ام‌القصر عراق فعال شده است و کشتی‌های اقیانوس پیما مستقیم آنجا پهلو می‌گیرند، بنابراین نیاز به بنادر شهید رجایی، امام خمینی (ره) و جبل علی ندارند و حجم زیادی از ترانزیت بندر‌عباس و بندر امام خمینی (ره) از بین می‌رود.

انتهای پیام/

نظر شما