شناسهٔ خبر: 38428540 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

گزارش جمله از حواشی فوتبال ایران هفته سرنوشت ساز لیگ و شرایط مدعیان قهرمانی

صاحب‌خبر -

 

 

حسن صانعی پور روزنامه نگار/

نگاهی گذار به فوتبال ایران، نمایان گر حواشی فراوان، در مقابل با اصل و اساس این رشته بوده و جامعه ورزشی ایران با این مقوله موانست داشته و نزد آنان جذابیت بیشتری دارد.

مدعیان لیگ نوزدهم
پرسپولیس تهران به خاطر ثبات بی نظیر سال های اخیر، همواره مدعی اول قهرمانی لیگ برتر فوتبال ایران بوده است. ترکیب ثابت و دور شدن از حواشی مخرب، آیتم اصلی قرمز پوشان پایتخت در فصولی می باشد که آنان را بی رقیب نموده و سه گانه قهرمانی نیز در همین شرایط بدست آمده است. در نقطه مقابل استقلال تهران، مرکز رفت آمد ها و بحران هایی قرار گرفته که هر ساعت و هر روز با انتشار اخباری از حوادث ریز و درشت، کلیت تیم را تحت الشعاع قرار داده است. با این وصف، آبی پوشان هرگز نتوانسته اند در کورس قهرمانی، رقیبی جدی برای پرسپولیس باشند. جدایی بیشتر از بیست و پنج بازیکن در طی دو فصل، تغییرات فراوان مدیریتی و مربیان، باشگاه استقلال را پر نوسان کرده و نتیجه گیری را برای آنان دشوار نموده است.
در این فصول تیم های سپاهان، و تراکتورنیز شرایط بهتری نسبت به استقلال نداشته، و در هفته های حساس لیگ، امتیازات پرشماری را از دست داده و راه را برای قهرمانی پرسپولیس هموار کرده اند. هرچند سپاهان در فصل اخیر، با جذب بازیکنان مورد نیاز خود، قصد سنت شکنی دارد و این تیم همراه با ذوب آهن ، شهرخودرو و تراکتور، معادلات قهرمانی را پیچیده تر از پیش نموده و در رده بندی نهایی تاثیر گذار خواهند بود.

حساس ترین هفته و فرار مدعیان
اختلاف پنج امتیازی پرسپولیس در صدر جدول، ضریب اطمینانی برای آنان، در ادامه لیگ بوجود آورده است. بازی های ده هفته پایانی مدعیان، در اسفند۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۹۹ که با لیگ قهرمانان آسیا نیز تداخل پیدا کرده است، حساسیت دوچندان پیدا کرده و باعث جابجایی تیم ها در صدر و انتها جدول خواهد شد.
سپاهان در این هفته میزبان پرسپولیس صدر نشین می باشد و استقلال در ورزشگاه آزادی از ذوب آهن پذیرایی می کند. دیدارهای شش امتیازی بعد از ظهریکشنبه، باعث گردیده تا هفته بیستم، تبدیل به حساس ترین هفته لیگ شود و تکلیف قهرمانی تا حدودی مشخص گردد.
اگر قرمز پوشان نتوانند طلایی پوشان اصفهان را که بعد از باخت به السد، شرایط مطلوبی ندارند، شکست بدهند، با توجه به بازی معوق استقلال مقابل فولاد و در صورت برد این تیم در برابر ذوب آهن، اختلاف امتیاز در صدر جدول به حداقل رسیده و با در نظر گرفتن تقابل این تیم با شهر خودرو، فولاد و ذوب آهن، در هفته های بیست و یکم، بیست و پنجم و بیست هشتم، و حضور فشرده در لیگ قهرمانان آسیا، کسب چهارمین قهرمانی، دور از دسترس خواهد شد. برد پرسپولیس نیز در شرایطی که استقلال موفق به کسب امتیاز کامل این هفته نشود، ادامه لیگ را با توجه به تقابل استقلال با سپاهان و شهر خودرو در هفته های بیست و هفتم و بیست و هشتم، برای قرمز پوشان راحت تر کرده و هوادارن این تیم را به برپایی جشن قهرمانی امیدوار می کند.

ارسلان مطهری ستاره جدید آبی ها
مطهری از زمان حضور در نفت تهران ومربیگری علیرضا منصوریان، تمایل خود را به پوشیدن لباس استقلال ابراز کرده بود. اگرمنصوریان، بیشتر از آنکه بدنبال جذب ستاره هایی باشد که توسط رقیب استخدام شدند، به بازیکنانی چون مطهری، توجه بیشتری می کرد، شرایط استقلال، بهتر از حال حاضر بود.
بازیکنی که با آمدن به استقلال، تبدیل به مهره انکار ناپذیر این تیم شده و دلنگرانی های هواداران استقلال را در خط حمله با توجه به مصدومیت های دوره ای بازیکنان این تیم، تا حدود زیادی برطرف کرده است. هوش ارسلان در جایگیری های مناسب و تحرک بالای او در خط حمله، باعث شده است که او در بازی های اخیر داخلی و خارجی، دروازه حریفان را باز کرده، و قرار گرفتن مطهری در کنار دیاباته و حتی قائدی، خط حمله استقلال را زهر دار تر از گذشته کرده است.

استوکس و حواشی مخرب
فرهنگ ایرانی اسلامی ایران، برخلاف بسیاری از فرهنگ های دیگر، با اشاعه بداخلاقی ها مخالفت جدی و تام دارد. هرچند پرداختن به زندگی خصوصی بازیکنان ، اخلاقی و حرفه ای تلقی نمی شود، اما اگر رفتارهای خارج از عرف و شرع مرسوم در ایران که با اعتقادات ایرانیان در تضاد است، باعث انحراف جوانان و نوجوانان علاقمند به این رشته شود. مستلزم پیگیری و تذکر بوده و نباید به آسانی از آن گذشت. انتشار تصاویری از وقت گذرانی این مهاجم ایرلندی که به خاطر دیدن فرزندش بعد از بازی با الشارجه همراه با کاروان پرسپولیس به ایران برنگشته است، واصرار به نمایش حضور در جایی که نه در عرف جامعه و نه در عرف ورزشی چندان پذیرفته نیست، جای تعجب و سوال داشته و انتظار می رود که باشگاه پرسپولیس حتی کمیته اخلاق آن را پیگیری نماید.

پرسپولیس و انتقادات پیشکسوتان
بعد از آمدن یحیی گل محمدی، تغییرات محسوسی در پرسپولیس دیده می شود. تیمی که اجازه هنرنمایی به مهاجمان حریف، در هجده قدم خود را نمی داد، براحتی از ضعیف ترین تیم های گروه خود، گل دریافت می کند. رضا شاهرودی پیشکسوت این باشگاه می گوید؛ «بازی با الشارجه امارات و قبل از آن دیدار مقابل الدحیل در قطر، عیار خط دفاعی پرسپولیس را تا حد زیادی مشخص کرد. خط دفاع پرسپولیس مقابل تیم های ایرانی به خوبی محک نمی خورد. تیمی که راحت گل بخورد و به سختی گل بزند، معادلات فوتبال را رعایت نکرده است. به عقیده من، برخی از بازیکنان پرسپولیس بی انگیزه شده اند و دوران افت خود را سپری می کنند. الان شرایطی است که همه امتیاز می خواهند و در این شرایط، کار برای تیمی مثل پرسپولیس که بازیکنانش دچار افت شده اند، سخت تر می شود.» در حقیقت باید گفت، پرسپولیس از ضعف و نوسان عجیب رقیبان داخلی، بیشتراز هر چیزی، ضربه خورده است. استقلال، سپاهان و دیگر تیم های لیگ ایران، در چند سال اخیر به دلایلی نتوانسته اند رقبایی جدی، برای پرسپولیس بوده و این تیم با ذهنیت به ظاهربرتر خود در تقابل با رقیبان آسیایی دچار مشکل می شود.

کیروش استنلی به پرسپولیس می رسد؟
عدم حضور بازیکن تاثیر گذار سپاهان در بازی با السد به علت مصدومیت، برای امیر قلعه نوعی گران تمام شد. سپاهان در آستانه بازی با قرمز پوشان پایتخت، همچون استقلال، بهترین مهاجم خود را به احتمال فراوان نخواهد داشت. آبی پوشان با داشتن مطهری تا حدودی توانستند خلاء دیاباته را پر کرده، و موفق به گل زنی در برابر حریف سنتی خود شدند. اما اگر سپاهان بدون کی‌روش وارد میدان شود دو مدافع میانی پرسپولیس روز آرام‌تری را پیش رو خواهند داشت؛ چرا که کی‌روش علاوه بر قدرت سرزنی و شوتزنی، در ضربات کاشته هم بازیکنی درگیر و فعال است.

تقابل ذوب آهن با مهاجم سابق
ذوب آهن با پشت سر گذاشتن مصدومیت دانیال اسماعیلی فر، مدافع قدرتمند خود را برابر استقلال به میدان خواهد فرستاد. اما در سمت مقابل، حضور ارسلان مطهری که در نیم فصل اول در تیم سبز پوش اصفهان توپ می زد، ودر شرایطی که در بهترین روزهای فوتبالی خود بسر می برد، خط دفاع ذوب آهن را بیشتر از پیش آزار خواهد داد. «ارسلان بی شک عصر یکشنبه، روزی سختی را برای سبز پوشان اصفهانی در استادیوم آزادی رقم خواهد زد.» مطهری که نزد هواداران اصفهانی نیز محبوب است، برای اثبات بیشتر شایستگی های خود، انگیزه فراوانی دارد. حدادی فر کاپیتان ذوب آهن در مورد مطهری و شرایط استقلال می گوید؛ من از ارسلان شناخت دارم، تنها هدفش بازی برای استقلال بود و از نزدیک دیدم چقدر برایش جنگید. من او را تحسین می کنم چون برای پوشیدن پیراهن استقلال خیلی مشتاق بود و خیلی برای آن تلاش کرد. شرایط استقلال امسال خوب است. استقلال همیشه خطرناک بوده و مصدومان پرتعداد از قدرت این تیم کم نمی کند. همیشه بازی با استقلال یک بازی خیلی سخت بوده است و ما در این ۱۵ روز خیلی تمرین کرده ایم و می توانیم برابر این تیم نتیجه خوبی بگیریم.

نظر شما