شناسهٔ خبر: 38424250 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نشست هیئت رئیسه پارلمان عراق فردا برای تعیین موعد جلسه رای اعتماد به دولت جدید

زهرا موسوی

ریاست پارلمان عراق جلسه رای اعتماد به کابینه محمد توفیق علاوی را به تعویق انداخت، بنا به گفته معاون اول رئیس پارلمان جلسه فردا به بررسی رویکرد دولت و پیشینه اعضای کابینه اختصاص خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از الاخباریه، حسن الکعبی، معاون اول رئیس پارلمان عراق اعلام کرد، جلسه رای اعتماد به کابینه محمد توفیق علاوی، نخست وزیر مکلف عراق فردا برگزار نخواهد کرد.

قرار بود به درخواست محمد علاوی جلسه فوق‌العاده پارلمان برای اعطای رای اعتماد به دولت او فردا برگزار شود.

الکعبی اظهار کرد، هیئت رئیسه پارلمان صبح دوشنبه طبق اساسنامه داخلی و تدابیر معمول پارلمان جلسه‌ای فوق‌العاده برای بررسی سوابق و زندگینامه وزرای پیشنهادی و نیز رویکرد دولت برگزار خواهد کرد.

الکعبی به خبرگزاری رسمی عراق گفت، جلسه رای اعتماد به کابینه علاوی فردا برگزار نخواهد شد.

به گفته الکعبی، امید می‌رود جلسه رای‌گیری شاهد حضور بیش از نیمی از اعضای پارلمان باشد. امیدواریم روز چهارشنبه جاری جلسه رای اعتماد به کابینه باشد زیرا مدت قانونی نخست وزیر مکلف برای تشکیل کابینه رو به اتمام است.

دفتر اطلاع‌رسانی محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان نیز اعلام کرد، هیئت رئیسه پارلمان تصمیم گرفته به دستور الحلبوسی و با استناد به ماده ۱۰ اساسنامه داخلی پارلمان و برای تعیین موعد جلسه رای اعتماد فردا راس ساعت ۱۱ به وقت محلی جلسه‌ای فوق‌العاده برگزار کند.

یک منبع سیاسی نیز گفت، مذاکرات بین محمد علاوی و فراکسیون‌های مخالف دولت جدید در جریان است و تاکنون هیچ نشانه‌ای از توافق و تفاهم بین دو طرف مشاهده نشده است.

وی اظهار کرد: تاکنون بر سر اینکه جلسه فردا جلسه رای اعتماد باشد، توافقی نشده و اختلافات شدید هستند و اصرار بر تایید دولت به همان شیوه اصرار بر تصویب قانون اخراج نیروهای خارجی از عراق مشاهده می‌شود که ماه گذشته میلادی در پارلمان مصوب شد.

به گفته این منبع، الحلبوسی تا به این لحظه رد کرده که جلسه فردا جلسه رای اعتماد باشد زیرا آن را برخلاف قانون اساسی و اساسنامه داخلی پارلمان می‌داند که طبق آن شرط است رویکرد وزیران و اسامی آنها به دست ریاست پارلمان برسد که هنوز این امر اتفاق نیفتاده است.

این در حالی است که گروه‌های مردمی قصد دارند علیه دولت علاوی تظاهرات کنند، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق نیز تهدید کرده در صورتی که جلسه پارلمان برای تصویب دولت علاوی برگزار نشود تظاهرات میلیونی برگزار خواهد شد.

اما اهل سنت و کردها محمد توفیق علاوی را به بی‌توجهی به خواسته‌هایشان متهم و در مسیر تشکیل دولت او سنگ‌اندازی می‌کنند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما