شناسهٔ خبر: 38423965 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

اربابی در گفتگو با آنا:

باید گفتمان پژوهشگران و سینما‌گران را به هم نزدیک کنیم/ جایگاه سینما کمتر از پیشرفت‌های حوزه هسته‌ای نیست

معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی معتقد است برای افزایش سطح کیفی تولیدات سینمایی باید گفتمان پژوهشگران و سینما‌گران را به هم نزدیک کنیم.

صاحب‌خبر -

محمود اربابی در گفتگو با خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا گفت: اگر بخواهیم نسبت به نقش سینما در روند پیشرفت جمهوری اسلامی ایران تحلیلی داشته باشیم باید بگویم جایگاه سینما کمتر از پیشرفت‌های حوزه هسته‌ای نیست.

وی اظهار کرد: همان طور که پیشرفت در فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان با بحث اقتصاد مقاومتی گره خورده است سینمای ایران نیز در این چهل سال نمادی از اقتصاد مقاومتی است.

معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی افزود: در این چهار دهه سینمای ایران بدون نیاز و وابستگی به آثار خارجی در همه بخش‌های ساخت و پخش فیلم‌های سینمایی به فعالیت خود ادامه داده است. این استقلال چه در حوزه محتوایی و خلق شخصیت‌ها و قهرمان‌ها و چه در بحث‌های فنی و حضور در جوامع بین‌المللی خود را نشان داده است.

جایگاه سینما در ایران کمتر از پیشرفت‌های حوزه هسته‌ای نیست.

وی گفت: اکنون همه ابزارهای فنی و محتوایی سینمای ما متعلق به خودمان است؛ فیلمسازش، بازیگرش، عوامل فنی و نویسندگانش همه و همه در همین کشور تربیت شده‌اند.این ظرفیت و توانمندی در کمتر پدیده‌ای دیده می‌شود. بنابراین سینما یکی از ابزارهای موثر دیپلماسی فرهنگی است. اقتصاد فرهنگی از طریق سینما اتفاق می‌افتد؛ سینما یکسرگرمی سالم است.

اربابی اظهار کرد: اگر بخواهیم استقلال داشته باشیم و به فرهنگ بومی و ملی متکی باشیم باید سینما را تقویت کنیم. بنابر این سینما یک پدیده لوکس و تشریفاتی نیست. کمترین کارکرد آن این است که نقش یک واسطه ارتباطی بین مردم مسئولان و هنرمندان را ایفا می‌کند. هر چقدر این سینما غنی‌تر و ملی‌تر باشد و مسائل جامعه را بیشتر پوشش دهد ارتباطش با مخاطب بیشتر می‌شود.

وی افزود: با تأکید بر این نکته که برای تقویت حوزه پژوهشی در سینما نیازمند پژوهشگر حرفه‌ای هستیم افزود: با وجود تلاش‌های فراوان در چند سال اخیر هنوز ارتباط میان ساختار سینمایی و نهادهای دانشگاهی شکل نگرفته است.راستش من خودم به‌‌عنوان یک فرد دانشگاهی هنوز درباره علت این موضوع به پاسخی نرسیده‌ام. ما در معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی چندبار فراخوان دادیم و با اساتید دانشگاه جلسه گذاشتیم.

اربایی عنوان کرد: بازهم به پژوهشگران و اصحاب دانشگاه می‌گویم که سازمان سینمایی برای حمایت از طرح‌های پژوهشی اعتباراتی در نظر گرفته است که می‌تواند پشتوانه کار پژوهشی آنها شود.کارهایی که البته باید به روند رو به رشد سینمای ایران کمک کند. ما این آمادگی را داریم که طبق آیین نامه های اعلام شده، بخشی از هزینه‌های پژوهشی را پوشش دهیم.

وی گفت: در سه سال گذشته پژوهشگران حوزه‌های محتلف به ویژه علوم اجتماعی و علوم ارتباطی را به فضای سینما آورده‌ایم تا بتوانیم یک تعامل علمی بین فضای دانشگاه و سینما ایجاد کنیم.

برای تقویت حوزه پژوهشی در سینما نیازمند پژوهشگر حرفه‌ای هستیم.

معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی در پاسخ به این پرسش که همکاری پژوهشگران و دانشگاهیان با اهالی سینما و فیلمسازان چه پیامدهای مثبتی در سطح کیفی آثر سینمای ایران خواهد داشت نیز گفت: محتوای فیلم‌های تولیدی به عوامل متعددی بستگی دارد و نمی‌توان روی یک یا دو موضوع متمرکز شد.

 وی تأکیدکرد: ما به دنبال این هستیم که گفتمان پژوهشگر و سینما‌گر را به هم نزدیک کنیم. باید شرایطی را فراهم کنیم که این دو گروه به تعامل بیشتری برسند.

اربابی گفت: ما نمی‌توانیم به سینماگر بگوییم که بر مبنای فلان یافته پژوهشی این‌گونه فکر کن و این گونه فیلم بساز ،بلکه باید به تفاهم برسیم. این تفاهم می‌تواند بستر ساز افزایش سطح کیفی آثار سینمایی شود.

 انتهای پیام/4104/

نظر شما