شناسهٔ خبر: 38421398 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مسوول دفتر شورای نگهبان در استان کرمان تشریح کرد

از اعتراض یکی از نامزدهای حوزه انتخابیه جیرفت تا تخلف انتخاباتی در شهربابک

فاطمه افضلی

مسوول دفتر شورای نگهبان در استان کرمان درباره تخلف انتخابات در شهربابک در روز برگزاری انتخابات گفت: در روز برگزاری انتخابات یک مورد شکایت از شهربابک داشتیم که عنوان شد از شهرستان دیگر برای دادن رای آمده اند که بلافاصله با رییس دفتر نظارت در آن شهرستان و هیئت نظارت تماس گرفتیم و مواظبت کامل صورت گرفت و بعد از آن گزارشی نشد.

صاحب‌خبر -

"رضا رضائی" امروز یکشنبه چهارم اسفندماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ملت ایران در عرصه های مختلف اجتماعی حضور فعال و گسترده دارند و در انتخابات علی رغم همه مشکلات و مسائلی که به وجود آمده، سنگ اندازی ها و مسائل مختلفی که کشورهای خارجی بر سر راه ملت ایران قرار داد، انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به خوبی برگزار شد.

فعالیت بیش از ۹۰۰۰ نفر ناظر، ناظر مسئول، بازرس ویژه و عوامل در امر نظارت بر انتخابات

وی افزود: در استان کرمان بیش از ۹۰۰۰ نفر ناظر، ناظر مسئول، بازرس ویژه و عوامل انتخابات را در امر نظارت بر انتخابات در ۲۳ شهرستان استان به کار گرفتیم تا انتخابات به خوبی برگزار شد و خوشبختانه هیچگونه موردی که مشکل حاد در انتخابات به وجود بیاورد در استان کرمان نداشتیم و جای تشکر از مردم و مجریان انتخابات دارد.

مسوول دفتر شورای نگهبان در استان کرمان با اشاره به اینک اعتراضات و شکایاتی ممکن است باشد که رسیدگی می شود بیان کرد: در ابتدای فرآیند ثبت نام داوطلبان، قریب به ۳۶۲ نامزد در ۹ حوزه انتخابیه استان کرمان ثبت نام کرده و بررسی ها در هیئت های اجرایی و نظارت انجام و در نهایت ۱۹۰ داوطلب برای رقابت تایید صلاحیت شدند.

در زمان برگزاری تبلیغات انتخاباتی گزارشات مشکل دار نداشتیم

وی افزود: در زمان برگزاری تبلیغات انتخاباتی نیز گزارشات مشکل دار نداشتیم گرچه مسائلی بود و همین هم نباید رخ می داد که مدیریت شد و قانون باید فصل الخطاب باشد.

رضائی اظهار کرد: مردم در روز انتخابات پای صندوق های رای آمدند و ابتکار خوبی که صورت گرفت، آغاز انتخابات از محل مرقد شهید حاج قاسم سلیمانی و گلزار شهدای کرمان بود که از شبکه های مختلف صدا و سیما پخش و گزارشات متعددی از کرمان به کشور و دنیا مخابره شد.

وی تصریح کرد: علی رغم تبلیغات برای عدم حضور مردم، مشکلات اقتصادی و بیماری کرونا اما شور انتخابات عالی بود و بعد از پایان رای گیری که دو بار تمدید و در برخی شعب تا ساعت ۲۴ رای گیری ادامه داشت، شمارش آراء آغاز شد.

رضائی با اشاره به اسامی منتخبان مردم در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان کرمان عنوان کرد: در قانون در ارتباط با رسیدگی به شکایات ماده ۶۸ مشخص کرده از تاریخ تشکیل هیئت اجرایی تا دو روز بعد از اعلام نتیجه انتخابات شکایت واصله را بپذیرند و هیئت نظارت نیز تا هفت روز از دریافت شکایت در جلسه مشترک هیئت های اجرایی و نظارت مرکز حوزه انتخابیه تشکیل می شود، به آن رسیدگی کنند.

مسوول دفتر شورای نگهبان در استان کرمان گفت: کسانی که از نحوه برگزاری انتخابات شکایت دارند، می توانند در مدت هفت روز از تاریخ اخذ رای شکایت مستند خود را به دبیرخانه شورای نگهبان نیز تسلیم کنند.

وی با تاکید بر اینکه شکایاتی قابل رسیدگی است که مشخصات شاکی یا شاکیان را شامل نام، نام خانوادگی، نام پدر، شغل، نشانی کامل، شماره تلفن و اصل امضای شاکی را داشته باشد تصریح کرد: در صورتی که بدون دلیل و مدرک کسی را متهم کرده و عمل شاکی عنوان افتراء داشته باشد قابل تعقیب و پیگیری است.

رضائی در پاسخ به سئوالی درباره اعتراض یکی از نامزدهای حوزه انتخابیه جیرفت و عنبرآباد به نتیجه انتخابات بیان کرد: قانون همه چیز را مشخص کرده و ماده ۷۰ قانون می گوید هیئت اجرایی بعد از بررسی شکایت و گزارش ها چنانچه تشخیص دهد امور انتخابات در یک یا چند حوزه صحیح انجام نشده با تایید هیئت نظارت انتخابات یک یا چند شعبه مذبور را در صورتی که در نتیجه انتخابات کل حوزه موثر نباشد باطل اعلام می کند اما اگر در کل حوزه انتخابیه موثر باشد، شورای نگهبان بررسی و با نظر شورا این اقدام صورت می گیرد.

ابطال صندوق ها در سطح شهرستان با نظر استان انجام می شود

مسوول دفتر شورای نگهبان در استان کرمان بیان کرد: مردم و داوطلبان مطمئن باشند اگر شکایت مستندی وجود داشته باشد، بحث بازشماری صندوق ها نیز وجود دارد و ابطال صندوق ها در سطح شهرستان با نظر استان انجام می شود و اگر ابطال حوزه انتخابیه مطرح باشد، با نظر شورای نگهبان انجام می شود.

وی درباره تائید انتخابات در استان افزود: براساس قانون در صورتی که تا پایان مهلت قانونی هیچ شکایتی واصل نشود، گزارش ارائه و نتایج تائید می شود.

رضائی درباره تخلف انتخابات در شهربابک در روز برگزاری انتخابات گفت: در روز برگزاری انتخابات یک مورد شکایت از شهربابک داشتیم که عنوان شد از شهرستان دیگر برای دادن رای آمده اند که بلافاصله با رییس دفتر نظارت در آن شهرستان و هیئت نظارت تماس گرفتیم و مواظبت کامل صورت گرفت و بعد از آن گزارشی نشد.

مسوول دفتر شورای نگهبان در استان کرمان تصریح کرد: در روند برگزاری انتخابات بازرسین ویژه به شهرستان ها اعزام می کنیم که بعد از اعلام این گزارش در شهربابک، یکی از بازرسان ویژه به صورت تمام وقت در آن محل حضور داشته و بر امر برگزاری انتخابات نظارت کرد تا مشکلی به وجود نیاید.

انتهای پیام

نظر شما