شناسهٔ خبر: 38419255 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

لغو برنامه‌های هنری گلستان برای پیشگیری از کرونا و چند خبر کوتاه

گرگان - ایرنا - میزبانی گلستان از دومین جشنواره ملی نگارگری آیات، کشف عامل خرید و فروش سکه قدیمی در گرگان، برگزاری نمایشگاه عکس هنرمند گرگانی در پاریس و لغو همه برنامه‌های هنری و سینمایی گلستان برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا از جمله اخبار کوتاه روز یکشنبه گلستان است.

صاحب‌خبر -

دومین جشنواره ملی نگارگری آیات به میزبانی گلستان در بخش های اصلی نگارگری و طراحی سنتی و بخش ویژه نماز و نیایش برگزار می شود که بیشترین آثار راه یافته به مرحله نهایی جشنواره از استان های گلستان،اصفهان و تهران است.

۳۵۰ اثر از ۱۱۲ هنرمند به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که پس از داوری اولیه ۱۱۱ اثر از ۵۹ هنرمند با مرحله نهایی راه یافت.

آیین اختتامیه این جشنواره ۸ اسفندماه در تالارفخرالدین اسعد گرگانی برگزار می شود.

**

جایزه نخست بخش ترانه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به بنیامین دیلم کتولی شاعر و ترانه سرای جوان گلستانی رسید.

آیین اختتامیه این جشنواره در تالار وحدت با حضور وزیر و معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اساتید و هنرمندان و علاقه مندان به هنر موسیقی برگزار شد.

**

فرماندهی یگان حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان از دستگیری فردی که اقدام به خرید و فروش غیرمجاز سکه‌های قدیمی در گرگان می‌کرد خبر داد و گفت: از این فرد ۵۸ سکه قدیمی کشف و ضبط شد.

**

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان از ثبت ۶ میراث ناملموس این استان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

احمد تجری گفت: در جلسه شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس، استاد سید محسن سادات مزنگی گنجینه زنده بشری در حصیربافی، استاد عفت مرادی زاده گنجینه زنده بشری در ابریشم بافی ترکمن، مراسم آیینی الشدرمه قوم ترکمن، دانش بومی ساخت خانه های چوبی گمیشان، دانش و مهارت اجرای شیر سر در بناهای تاریخی استان گلستان و عروسک قوم تات روستای قلعه قافه مینودشت ثبت ملی شد.

**

۹ محوطه باستان شناختی استان گلستان در فهرست آثار کشور ثبت شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان، محوطه های باستان شناختی تپه خوجه و تپه میرابی بندرترکمن، ۶ محوطه شهرستان رامیان شامل دیگ سید ۲ و دیگ سید ۳، تپه علمقلی، تپه مقدم ۱، تپه ارتش، تپه سعدآبادشمالی و محوطه تپه مهستان علی آباد کتول که دارای قدمت از دوره نوسنگی تا دوران قرون میانی اسلامی است به ثبت ملی رسید.

**

با تصمیم کارگروه سلامت و پیشگیری بهزیستی گلستان، همه مراکز توانبخشی روزانه تحت نظارت بهزیستی گلستان در امروز و فردا و در راستای اهمیت سلامت گروههای هدف در برابر احتمال ابتلا به "ویروس کرونا" تعطیل است.

**

مسوول فنی آزمایشگاه جنین شناسی مرکز ناباروری نهال گلستان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی این استان گفت: در ۶ ماه از آغاز زمان فعالیت، هزار و ۳۰۰ زوج نابارور برای درمان به این مرکز مراجعه کردند.

فاطمه‌سادات حسینی اظهار داشت: این مرکز پس از سال‌ها پیگیری از اواخر تابستان امسال فعالیت خود را با مجهزترین و پیشرفته‌ترین دستگاه‌های آزمایشگاهی و اتاق عمل در گرگان آغاز کرد.

براساس آخرین آمار سرشماری نفوس و مسکن استان، حدود پنج هزار زوج نابارور در این استان شناسایی شده‌اند.

**

۶۰ قطعه عکس از محمدرضا کیوانفر هنرمند گلستانی که در طول ۱۰ سال از منطقه ترکمن نشین ایران عکاسی شده بود در گالری مرکز فرهنگی ایران در فرانسه به نمایش گذاشته شد.

مجموعه "تورک من" در ۶ بخش به وجوه مختلف و پر اهمیت زندگی ترکمن های ایران (پرورش و اهمیت اسب، فرش، صیادی، آیین و سنن، زندگی روزمره و پرتره) پرداخته شده است.

**

به دلیل پیشگیری از بیماری کرونا، برنامه های هنری و سینمایی گلستان تا آخر هفته لغو شد.

مدیر روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت که این لغو شامل سینماها، سالن های تئاتر مانند سالن تالار فخرالدین اسعدگرگانی است.

نظر شما