شناسهٔ خبر: 38415333 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

کرونا؛ بهانه تازه برای سیاست های ضدایرانی در منطقه

با شیوع کرونا در ایران، برخی کشورهای منطقه فرصت را مهیا دیده و علیرغم این که مشاهده موارد ابتلا به کرونا را در کشور خود کتمان کرده اند، به دنبال این هستند که شیوع احتمالی کرونا در منطقه خاورمیانه را متوجه ایران سازند و حملات جدیدی علیه ایران سازماندهی کنند.

صاحب‌خبر -
بالاخره پس از چندین ماه از شیوع ویروس کرونا در چین و البته چندین هفته اخبار ضد و نقیض و شایعات در ایران، وزارت بهداشت هفته گذشته رسما اعلام کرد که ویروس کرونا به ایران نیز وارد شده و در این چند روز اخیر تعدادی از هموطنان بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.

به گزارش اعتدال، با اعلام رسمی ورود کرونا به کشور و اقدام برخی کشورها بر بستن مرزهای خود با ایران، این برداشت تلقی گردیده که ایران مبدا ویروس کرونا در منطقه خاورمیانه بوده است. باید توجه داشت که در کشورهای همسایه ایران نیز تعدادی از مردم به کرونا مبتلا شده اند، اما به دلایلی از اعلام رسمی آن اجتناب کرده اند.

در کشورهایی چون افغانستان، پاکستان و عراق که تکلیف مشخص است، اصولا در این کشورها شبکه بهداشت و درمان یکپارچه ای وجود ندارد. در این کشورها به دلیل سطح بهداشت پایین عمومی هنوز مشخص نیست چه تعدادی از مردم این کشورها به ویروس کرونا مبتلا شده اند. ضمن اینکه آزمایشگاه های مجهزی برای شناسایی بیماران مبتلا به کرونا در این 3 کشور وجود ندارد. حال مشخص نیست اگر در این کشورها فردی بر اثر بیماری تنفسی فوت کرده آیا بر اثر کرونا بوده یا ذات الریه یا آنفلوآنزا؟ در حالی که در ایران پس از فوت یک نفر باید مجوزهای پزشکی و گواهی فوت و دلیل ان صادر شود، در برخی کشورهای همسایه به دلیل عدم وجود یکپارچگی ساختار بهداشت و پروتکل های مربوطه چنین مراحلی طی نمی شود و مشخص نیست تاکنون چند بیمار مبتلا به کرونا در این کشورها فوت کرده اند.

با این حال برخی کشورهای منطقه رفتارهای متفاوت و بعضا عجیبی در برخورد با مشاهده ویروس کرونا در ایران داشته اند. برخی کشورهای منطقه درباره پروازهای ورودی به کشورشان از ایران، حساس شده، اطلاع‌رسانی‌هایی هم کرده‌اند. وزیر بهداشت لبنان اعلام کرد، نخستین مورد مکشوف ابتلا به ویروس کرونا در این کشور یک زن لبنانی است که پیش از این در قم بوده و باهواپیما از ایران به فرودگاه بیروت وارد شده است. ترکیه اعلام کرد تدابیر کنترلی سختگیرانه‌ای را در قبال مسافران ایرانی به اجرا گذاشته است.

با اینکه برخی خبرهای غیررسمی حاکی از مرگ چندین نفر بر اثر کرونا در عراق است، اما مقامات این کشور در اقدامی عجیب تمام مرزهایش را با ایران بست. این در حالیست که با توجه به حجم ورود افراد و زائران به عراق از کشورهای منطقه مشخص است که کرونا به این کشور نیز وارد شده است. کویت نیز واکنش تقریبا مشابهی داشت و مرزهایش با ایران را بست.

با این حال موضع کشورهای همسایه از جمله عراق در مواجهه با مشاهده کرونا در ایران و سایر کشورها متفاوت بوده است. این کشورها در قبال مشاهده مبتلایان به ویروس کرونای جدید در کشورهایی چون امارات متحده عربی که گفته می‌شود مورد فوتی هم داشته که از رسانه‌ها پنهان نگاه داشته شده است، چنین رفتاری بروز ندادند. اخبار غیررسمی از امارات حاکی از آن است که چندین نفر در این کشور از جمله یک خانم ایرانی مقیم آن کشور بر اثر کرونا فوت کرده اند. اما سیاست بسته رسانه ای در امارات اجازه فاش شدن این اخبار را نداده است. دلیل مقامات شیوخ امارات نیز کاملا مشخص است، مصون نگاه داشتن اقتصاد این کشور از آسیب های احتمالی. بالاخره صنعت توریسم در امارت در سال های اخیر به شدت رشد کرده و سهم قابل توجهی در اقتصاد این کشور دارد. از این رو خبر گسترش کرونا می تواند نه تنها گردشگری امارات بلکه اقتصاد آن را نیز با چالش بزرگی مواجه سازد. ضمن اینکه تجارت و دادوستد نیز بخش دیگری از اقتصاد امارات را تشکیل می دهد که کرونا و اخبار شیوع آن می تواند ضربه دیگری به اقتصاد امارات وارد کند. از این رو سیاست این شیخ نشین همسایه کتمان شیوع کرونا بوده است.

ترکیه اعلام کرد تدابیر کنترلی سختگیرانه‌ای را در قبال مسافران ایرانی به اجرا گذاشته است.با این حال، با وجود تقویت جو روانی علیه ایران که برای نمونه برخی رسانه‌ها مدعی ترند شدن هشتگی در ترکیه درباره ممنوعیت ورودی ایرانیان به این کشور درآستانه تعطیلات عید نوروز شدند،  وزیر بهداری ترکیه، به‌عنوان کشوری که ایران بیشترین رفت‌وآمد مسافری را با آن دارد، با رد ممنوعیت، گفته است: تمام مسافرانی که از ایران به ترکیه وارد می‌شوند، دقیق کنترل می‌شوند و به افرادی که دارای علایم بیماری باشند، اجازه ورود به ترکیه داده نخواهد شد. البته این کشور اعلام کرده از روز یکشنبه فقط به افرادی اجازه ورود به خاکش را خواهد داد که کارت سلامت داشته باشند.

دولت کویت نیز اعلام کرده تصمیم گرفته است که به منظور جلوگیری از احتمال ورود این بیماری به کویت اقدامات پیشگیرانه‌ای از جمله تعلیق پروازهای مسافری از کویت به ایران و بالعکس و نیز کنترل تردد مسافران ورودی را اعلام کند.

عراق نیز که اتفاقا رفت و آمد بیشتری هم با قم دارد، از روز پنجشنبه آمد و شد با ایران را کاهش داده است.

در این میان اقدام دولت عربستان هم جالب بود که هرچند از حدود چهار سال پیش سفر شهروندانش را به ایران پس از ماجرای سفارتخانه‌ تهران ممنوع و حتی مشمول جرایم نقدی کرده است، سفر شهروندانش را به ایران، در پی مشاهده‌ی ابتلا به این ویروس در ایران، ممنوع اعلام کرده است!  این در حالی است که عربستان از اولین کشورهایی بود که پس از چین، ویروس کرونا در آن مشاهده گردید و مشخص نیست تاکنون چند نفر در این کشور مبتلا شده یا بر اثر آن فوت کرده اند.

آنچه مشخص است با شیوع کرونا در ایران، برخی کشورهای منطقه فرصت را مهیا دیده و علیرغم این که مشاهده موارد ابتلا به کرونا را در کشور خود کتمان کرده اند، به دنبال این هستند که شیوع احتمالی کرونا در منطقه خاورمیانه را متوجه ایران سازند و حملات جدیدی علیه ایران سازماندهی کنند.

با توجه به اینکه انتقاداتی به نحوه اطلاع رسانی و برخورد مقامات دولتی و امنیتی به ویژه وزارت بهداشت وارد است، اما باید توجه داشت کشورهای منطقه نیز در حال ماهی گرفتن از آب گل آلود برای  رسیدن به مقاصد سیاسی خود هستند!

نظر شما