شناسهٔ خبر: 38414640 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان:

ویروس کرونا بعد از فصل سرما به شکل نادر وجود خواهد داشت

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به اینکه ویروس کرونا مانند دیگر ویروس‌های عامل بیماری تنفسی، بیشتر در فصل سرما شایع است، گفت: این ویروس بعد از گذشت فصل سرما به شکل نادر وجود خواهد داشت تا پاییز سال بعد که دوباره شروع به فعالیت می‌کند.

صاحب‌خبر -

رضا فدایی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه انواع بیماری‌های تنفسی متفاوت هستند، اما معمولاً در فصل سرما شیوع دارند، اظهارکرد: دوره بیماری کرونا حدود ۳ تا ۷ روز است و از جمله نشانه‌های آن می‌توان به تب، گلو درد، سر درد و سرفه اشاره کرد.

وی در خصوص استفاده از ماسک برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، گفت: بسیاری از مردم این روزها از ماسک استفاده می کنند، درحالی که استفاده از ماسک در زندگی روزمره شهروندان هیچ تأثیری ندارد و تنها برای مراقبت و یا تماس با فرد بیمار توصیه می شود.

فدایی استفاده از ژل های ضد عفونی کننده دست را مفید دانست و افزود: در کنار شست و شوی مکرر دست، استفاده از ژل های ضد عفونی کننده دست در پیشگیری از ابتلا به ویروس مؤثر است.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان با تأکید براینکه برای پیشگیری از بیماری‌های تنفسی از جمله ویروس کرونا رعایت بهداشت فردی به طور جدی توصیه می شود، افزود: علاوه بر شست و شوی مکرر دست ها با آب و صابون، افراد در هنگام سرما خوردگی و بیماری در منزل استراحت کنند و تا ۲۴ ساعت بعد از قطع تب، در اماکن عمومی حاضر نشوند.

وی ادامه داد: افراد حتماً موقع عطسه و سرفه دهان خود را با دستمال کاغذی یا آرنج بپوشانند و بلافاصله دستمال کاغذی را در سطل زباله بیندازند، همچنین در هنگام بیمای از دست و روبوسی خودداری کنند.

فدایی به افراد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا و کسانی که جزء گروه افراد حساس و در معرض آسیب به شمار می‌آیند توصیه کرد که در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند و از خود درمانی یا تأخیر در مراجعه به پزشک خودداری کنند.

متخصص عفونی و مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به اینکه افرادی که بیماری‌های خاص دارند نسبت به دیگران بیشتر مستعد دریافت این ویروس هستند، تصریح کرد: به این معنا که این افراد در صورت ابتلا به ویروس کرونا حال بدتری خواهند داشت و به مراقبت بیشتری نیاز دارند.

فدایی با اشاره به اینکه تاکنون کودکان نسبت به بزرگسالان کمتر درگیر این بیماری شده اند، تصریح کرد: البته این اطلاعات مربوط به کشور چین است و مشخص نیست که در کشور ما نیز دقیقاً به همین صورت باشد، اما به طور کلی کودکان کمتر به این بیماری مبتلا شده و اگر مبتلا شوند به صورت خفیف خواهد بود.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان درخصوص تشخیص کرونا از آنفلوانزا و یا سرماخوردگی گفت: همکاران فعال ما در حوزه علوم پزشکی اطلاعات کاملی در مورد این بیماری دارند و موارد مشکوک را تشخیص می دهند که برای تایید بیماری از آنها آزمایشات دقیق گرفته می شود.

وی در پایان با اشاره به ابلاغ دستورالعمل ها و توصیه های بهداشتی به همه بخش ها و مراکز عمومی همچون آموزش و پرورش و شهرداری، خاطرنشان کرد: اگر فردی در خانواده مبتلا به ویروس کرونا شود دیگر افراد خانواده به طور معمول باید از تماس نزدیک با او خودداری کنند و تا حد امکان فاصله بگیرند.

انتهای پیام

نظر شما