شناسهٔ خبر: 38413613 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پازل مجلس یازدهم در لرستان کامل شد

خرم آباد - ایرنا - با اعلام نتایج نهایی هفت حوزه انتخابیه لرستان تمامی ۹ منتخب مردم این استان در مجلس شورای اسلامی مشخص شدند تا پرونده شماره ۱۱ انتخابات خانه ملت در این دیار بسته شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا مردم لرستان در انتخابات مجلس یازدهم مشارکت کم نظیری داشتند به نحوی که میزان حضور مردمی در این رویداد سیاسی برای برخی حوزه های انتخابیه همچون پلدختر تا ۷۷ درصد ثبت شده است.

لرستان همواره از استان هایی بوده که حس مسوولیت سیاسی بالایی نسبت به کشور داشته و مشارکت بالای مردم این دیار در انتخابات مختلف نشان می دهد این رویداد سیاسی از اهمیت دوچندانی برای لرستانی ها برخوردار است.

۱۷۱  نفر شامل ۱۶۱ مرد و ۱۰ زن  برای تصدی ۹ کرسی مجلس شورای اسلامی در هفت حوزه انتخابیه با هم به رقابت پرداختند  و یکهزار و  ۴۸۹ شعبه  ۷۲۵ شعبه شهری و ۷۶۴مورد روستایی آرای مردم را جمع آوری کردند.

پس از خلق حماسه مردمی و تمدید مهلت رای گیری در تمامی حوزه های انتخابیه استان تا شامگاه شنبه تکلیف نمایندگان منتخب معلوم شد و مجلس یازدهم لرستان هرچند برخی نماینده هایی قبلی را همچنان با خود دارد اما از نظر سیاسی چهره جدیدتری به خود گرفته است.

همچنین حضور نخستین بانوی منتخب مردم لرستان در مجلس یازدهم نیز قابل تامل است و نشان می دهد مردم این استان نگرش متفاوتی نسبت به زنان توانمند پیدا کرده اند که با اعتماد به یک زن وی را برای تصمیم گیری راهی خانه ملت کرده اند.

محمدرضا ملکشاهی راد؛ عباس گودرزی؛ علا الدین بروجردی؛ سیدحمیدرضا کاظمی؛ محمد خدابخشی؛ الهیار ملکشاهی؛ علی رستمیان و مجید کیانپور نمایندگان اصولگرا و محمد بیرانوندی نماینده اصلاح طلب مجلس دهم لرستان هستند که از این افراد عباس گودرزی در حوزه انتخابیه بروجرد؛ محمد خدابخشی الیگودرز و سیدحمیدرضا کاظمی پلدختر موفق به تکرار در مجلس یازدهم شدند.

انتخابات مجلس یازدهم در حوزه انتخابیه خرم آباد و چگنی مجموع آرای ماخوذه ۱۹۵ هزار و ۶۳ و آرای صحیح ۱۸۶ هزار و ۳۳۷ رای بوده که مرتضی محمودوند با کسب ۴۳ هزار و ۸۳۴ رای معادل ۲۳.۵۲ درصد و مهرداد ویس کرمی با کسب ۳۸ هزار و ۷۷ رای معادل ۲۰.۴۳ درصد به عنوان منتخبان مردم راهی مجلس شورای اسلامی می شوند.

در حوزه انتخابیه دورود و ازنا نیز ۸۰ هزار و ۹۱۰ رای از مجموع ۸۴ هزار و ۴۱۵ رای صحیح بوده و حسین گودرزی با ۲۸ هزار و ۴۳۰ رای معادل ۳۵.۴ درصد نماینده منتخب این حوزه در مجلس یازدهم شد.

در حوزه انتخابیه الیگودرز نیز از ۶۰ هزار و ۷۴۷ رای مخوذه ۵۹ هزار و ۵۸۷ رای صحیح بود که محمد خدابخشی نماینده فعلی توانست ۲۹ هزار ۳۸۱ رای معادل ۴۹. ۳۱ درصد آرا را کسب کرده و برای بار دوم منتخب مردم شود.

از مجموع ۱۱۳ هزار و ۲۷۹ رای ماخوذه در حوزه انتخابیه کوهدشت و رومشکان نیز ۱۱۲هزار و ۲۱۴ رای صحیح بود که حجت الاسلام مبلغی ۶۲ هزار و ۵۵ رای کسب کرد یعنی این کاندیدا توانست ۵۵/۳ درصد آرای مردم را از آن خود کرده و به مجلس شورای اسلامی راه یابد.

عباس گودرزی با ۴۹ هزار و ۱۶۰ رای و فاطمه مقصودی با ۱۷ هزار و ۸۹۴ رای به عنوان منتخب اول و دوم حوزه انتخابیه بروجرد مشخص شدند در حالیکه کل آرا صحیح ماخوذه این حوزه ۸۲ هزار و ۲۲۷رای بود ه است.

همچنین یحیی ابراهیمی با کسب ۲۹ هزار و ۴۴۶ رای توانست به عنوان نماینده منتخب مردم دلفان و سلسله راهی مجلس یازدهم شود و پس از وی؛ علی رستمیان  نماینده فعلی با ۲۶ هزار و ۸ رای، نفر دوم شد و از راهیابی به خانه ملت برای بار دوم بازماند.

سید حمیدرضا کاظمی نماینده فعلی مردم پلدختر با کسب ۲۴ هزار و ۹۱۶ رای  به عنوان نماینده این حوزه انتخابیه راهی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شد و مصطفی چراغی رقیب اصلی وی نیز با کسب ۲۲ هزار و ۳۳۰ رای نفر دوم شد و از راهیابی به خانه ملت محروم شد.

مشارکت مردم پلدختر و معمولان در انتخابات مجلس یازدهم حدود ۷۷ درصد عنوان شده  که نشان می دهد مردم این دیار با وجود مشکلات پساسیل و دغدغه هایی از این دست همچنان پشت نظام و کشور بوده و نسبت به تعیین سرنوشت خود بی تفاوت نیستند.

ازمجموع ۹ نماینده مجلس یازدهم لرستان محمدرضا مبلغی؛ فاطمه مقصودی؛ حسین گودرزی و یحیی ابراهیمی  به عنوان چهار نماینده جدید گرایش اصلاح طلبی یا اعتدال گرایی دارند؛ مرتضی محمودوند و مهرداد ویس کرمی ۲ منتخب تازه نفس خرم آباد نیز اصولگرا و عباس گودرزی؛ سید حمیدرضا کاظمی و محمدخدابخشی نماینده های کنونی ( مجلس دهم) نیز اصولگرا هستند.

 آمار واجدین شرایط رای دادن در استان یک میلیون و ۴۸۰ هزار و ۶۴۴ نفر اعلام  شد که از این تعداد ۷۴۱هزار و ۹۸۶ نفر مرد و ۷۳۸ هزار و ۶۵۸ نفر دیگر زن بودند و ۶۸ هزار رای اولی لرستان بهار سیاست را تجربه کردند.

لرستان با هفت حوزه انتخابیه ۹ نماینده در خانه ملت دارد و بر اساس سرشماری سال ۹۵ جمعیت لرستان  یک میلیون و ۷۶۰ هزار و ۶۴۹ نفر است.

نظر شما