شناسهٔ خبر: 38412935 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

عضو هیات علمی دانشگاه تهران:

به هویت اقلیم در ساخت و سازها توجهی نمی شود

نشست دوم از سلسله نشست های منظر صنعتی با عنوان «پیامدهای منظرین اکتشاف طلای سیاه در ایران»در گالری نظرگاه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

این نشست  از سلسله نشست های منظر صنعتی با عنوان «پیامدهای منظرین اکتشاف طلای سیاه در ایران»در گالری نظرگاه با حضور سید امیر منصوری عضو هیات علمی دانشگاه تهران،  فرشید خدادادیان رئیس واحد پژوهش و تاریخ شفاهی موزه های صنعت نفت و  مهدی خاکزند عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت، برگزار شد.

مهدی خاکزند به عنوان دبیر پانل گفت: «در نشست قبل، مسایلی از قبیل ضرورت و ظرفیت نواحی صنعتی در ساخت و رونق مناظر سرزمینی، مورد بحث قرار گرفت. نتایج حاصله اینگونه بود که آنچه در دهه های اخیر در قوانین و مقررات آمده است، نشان دهنده انحصار نگاه زیست محیطی به نواحی صنعتی، فارغ از نگاه های کلان نگر منظرین بوده است.

اما باید توجه داشت که دگرگونی در منظر سرزمینی از طریق نصب ابرسازه ها تدریجا منظر جدیدی را پایه گذاری می کند که در بلند مدت به تغییر هویت سرزمینی و منظر قومی منتهی می گردد.

در نتیجه لازم است به موازات حفاظت های علمی، فیزیکی و بیولوژیک از بستر و ابعاد ذهنی، تاریخی و فرهنگی _اجتماعی آنچه هویت سرزمینی را تحت تاثیر قرار می دهد توجه نمود. در این خصوص می توان از صنعت نفت در مناطق نفت خیز ایران نام برد، که علاوه بر تاثیرات نامطلوب زیست محیطی با تاثیر گذاشتن بر مولفه های اقتصادی و البته اجتماعی،فرهنگی سبب ایجاد سبک جدید زندگی گردید و در راستای آن نیز نخستین شرکت شهرها پایه گذاری گردید.

این عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت افزود: بعد از تلاش های انگلیسی ها، ایران صاحب طلای سیاه شد که در کنار منابع اقتصادی شاهد تاثیرات زیادی بود که توسعه صنعت نفت را در این سرزمین رقم زد. در راستای توضیحات ذکر شده، پیامدهای منظرین طلای سیاه در ایران چه بوده است؟ و آیا این صنعت، سبب تغییرات منظرین در بستر خوزستان شده است؟

رئیس واحد پژوهش و تاریخ شفاهی موزه های صنعت نفت خاطرنشان کرد: باید بگویم متاسفانه کلان روایت تاثیرگذاری نفت در ایران مثبت نیست. در اینجا باید ابعاد عینی و ذهنی، زمانی و مکانی، تمدنی و تاریخی دیده شود، که تاکید من روی ابعاد مکانی و زمانی اکتشاف نفت است و این برای ۱۱۰ سال پیش است، جغرافیایی که درباره آن صحبت می کنیمT جغرافیایی به شدت بکر و دست نخورده و جای قشلاق عشایری بوده که در آن منطقه زندگی می کردند.

 در سال ۱۲۸۰‌ امتیاز اکتشاف نفت به ویلیام ناکس دارسی، واگذار شد؛ در این مقطع زمانی و در این قرارداد بیشتر اماکنی که در محدوده عملیات نفت قرار داشت به عنوان اماکن مقدس و در قالب رعایت حریم و منظر اماکن فرهنگی از حفاری و جستجوی نفت محافظت شد.

در نهایت در منطقه ای که فاقد سکنه دائمی بود و جایی که شهرنشینی و مدنیت وجود نداشت، توانستند برای نخستین بار نفت را در ایران کشف کنند و کپرها و سنگ چین هایی برای استراحت کارگرهای ایرانی در این منطقه ساخته شد.

خدادایان همچنین افزود:  به تدریج برای نخستین بار کمپانی سیتی، شهری که شکل گیری و آغازش متاثر از حضور نفت بود در ایران شکل گرفت. در این برهه به سه نکته اساسی توجه شد از قبیل:

 ۱- تلاش برای افزایش راندمان تولید و تبدیل عمله ها به کارگر فنی و تجهیز کردن این کارگرها به علم و تجهیزات فنی

 ۲- توجه به هنر و زیبایی شناسی

۳- توجه به اینکه تاسیسات نفتی کمترین آلودگی را تولید کنند، که از جمله اقدامات برای این موضوع، ایجاد حوضچه های تفکیک بود.

وی با اشاره به پیامدهای منظرین اکتشاف نفت، گفت: رویکرد منظرین در منطقه ای که صنعت نفت در آن ایجاد شده، ایجاد المان های فرهنگی، ساخت زمین های گلف و سینما و استخر بوده است. از شاهکارهای که به واسطه صنعت نفت در ایران رخ داد ساخت کلیسایی در کنار مسجد بهبهانی ها در شهر آبادان با یک دیوار مشترک بود که باعث همزیستی مسالمت آمیز بین ادیان و مذاهب می شود و این تنها شهری است که بناها و المان های مذهبی در کنار یکدیگر ساخته شده است.

در ادامه سید امیر منصوری با اشاره به اینکه نفت در تمام عرصه های زندگی ما تاثیر گذاشته است،گفت : «چرا باید نفتی که به این اندازه در زندگی ما تغییر ایجاد کرده و همه ابعاد زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده عقل ما را متاثر نکند؟

 وی گفت : وقتی ما خیالمان از  انرژی و نفت راحت شد،  دیگر به هویت اقلیم در ساخت و سازها توجهی نمی شود و این باعث شد که ساخت و سازها در همه شهرهای ایران و در تمامی اقلیم ها یکسان و با یک قوانین انجام گیرد.

 این عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به منطقه هورالعظیم در خوزستان و اینکه مشخص شده که منبع ریزگردها در این منطقه همین اکتشاف نفت و خشکاندن این منطقه بوده است، گفت : اگر این صنعت بزرگ در ایران مدیریت نشود می تواند بحران های جدی ایجاد کند و در صورت مدیریت صحیح می تواند ناجی منظر سرزمینی ایران باشد.

نظر شما