شناسهٔ خبر: 38412362 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

رفتاربازارهای سهام، ارز و طلا درمواجهه با «کرونا» و «FATF»

واکنش3 بازار به2 رخداد

صاحب‌خبر -


گروه اقتصادی
درنخستین روز هفته جاری و سومین روز از آخرین ماه سال، بازارهای سرمایه‌گذاری ایران با 2 رخداد مهم روبه‌رو شد که در قالب ریسک‌های جدید خود را به نمایش گذاشتند.
دراین روز انتشار اخبار شیوع ویروس «کرونا» در تعداد زیادی از شهرهای کشور، قرار گرفتن دوباره ایران در لیست سیاه کارگروه اقدام مالی یا FATF ریسک‌های تازه‌ای بود که اقتصاد ایران و بازارهای مختلف را تحت تأثیر خود قرار دادند.
بورس
درحالی که در نخستین ساعت کاری بورس تهران، شاخص با افت بیش از 11 هزار واحدی به ریسک‌های جدید بازار واکنش نشان داد، اما این ریزش دوام چندانی نداشت و بسرعت جای خود را به رشد داد.
ارز
دلار که روز چهارشنبه  درصرافی ملی ایران 14 هزار و 200 تومان بود، دیروز این نرخ به 14 هزار و 530 تومان رسید که 330 تومان (معادل 2.3 درصد) افزایش نشان می‌دهد. نرخ یورو نیز در صرافی ملی نسبت به روز چهارشنبه 180 تومان (معادل 1.1 درصد) رشد داشت. در روز چهارشنبه نرخ فروش این ارز 15 هزار و 400 تومان اعلام شد که دیروز به 15 هزار و 580 تومان رسید.
سکه
به موازات رشد نرخ ارز، بازار طلا و سکه نیز رکوردهای تازه‌ای در کارنامه خود ثبت کرد. این درحالی است که دیروز اونس جهانی طلا 16 صدم درصد افت داشت. دراین روز هر اونس طلا هزار و 643 دلار ارزش‌گذاری شد که 2 دلار و 60 سنت کمتر از روز جمعه بود. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به 5 میلیون و 726 هزار تومان رسید که 396 هزار تومان نسبت به روز کاری قبل رشد داشت.
بازارهای جهانی
پایگاه خبری بلومبرگ هم نوشته است که بی‌ثباتی در بازارهای بورس باعث تمرکز توجهات به سمت طلا شده است. براساس گزارش FX استریت، قیمت طلا در هفته جاری حدود 60 دلار افزایش یافته است.
 پایگاه خبری «کیتکو» نیز درباره علت افزایش قیمت بی‌سابقه طلا می‌نویسد، افزایش تقاضا برای دارایی‌های سنتی به‌دلیل تأثیر شدید منفی ویروس کرونا و آینده مبهم بازارهای جهانی باعث تقویت موقعیت طلا و نقره در اقتصاد جهانی شده است.
تحلیل
کارشناسان بر این باور هستند که بازارهای سرمایه‌پذیر در برابر اخبار و رویدادهایی که روی ارزش سرمایه‌گذاری آنها تأثیر می‌گذارد واکنش نشان می‌دهد و این نشان از پویایی این  بازارهاست.
متن کامل  گزارش از بازارهای سرمایه‌پذیر  را در صفحه 8 و 9 بخوانید.





نظر شما