شناسهٔ خبر: 38412012 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

اعلام پیروزی طالبان بر امریکا در افغانستان

روزنامه جوان

توافق یک هفته‌ای طالبان و دولت امریکا برای کاهش خشونت‌ها در افغانستان از ساعت صفر روز شنبه آغاز شد، توافقی هفت روزه که قرار است در پایان آن، در دوحه قطر یک توافق صلح بین امریکا و طالبان امضا شود. طالبان این توافق را یک پیروزی برای خودش قلمداد کرده و گفته که نیرو‌های امریکایی پس از امضای توافق از افغانستان خارج می‌شوند.

صاحب‌خبر -
سرویس بین الملل جوان آنلاین: اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان دیروز به نیرو‌های امنیتی افغانستان دستور داد در برابر طالبان حالت تدافعی به خود بگیرند. «اسکات میلر» فرمانده مأموریت پشتیبانی قاطع (ناتو) هم در نشست خبری مشترک با «اسدالله خالد» رئیس امنیت ملی افغانستان اعلام کرد که عملیات‌های نیرو‌های خارجی و نیرو‌های دولتی افغانستان در برابر طالبان به صفر رسیده، تحولی که نشان داد اجرای هفت روزه دوره کاهش خشونت بین طالبان و امریکا در افغانستان آغاز شده است. میلر از طالبان خواسته که به طرح کاهش خشونت متعهد بماند، ولی هشدار داده که اگر کاهش خشونت‌ها از سوی طالبان نقض شود، نیرو‌های امریکایی در کنار نیرو‌های دولتی افغانستان در برابر تحرکات طالبان خواهند ایستاد. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان با صدور بیانیه‌ای گفته که این گروه طی این دوره هفت روزه به مناطق تحت کنترل نیرو‌های امنیتی افغانستان وارد نخواهند شد تا در عمل اجرای دوره هفت روزه شروع شود. سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز در توئیتی آغاز دوره کاهش خشونت را تأیید کرده، ولی برخی منابع از روز اول اجرای توافق، از نقض این توافق خبر می‌دهند؛ موضوعی که بیش از هر چیز نشان‌دهنده عمق شکاف میان طالبان است. بر اساس گزارش خبرگزاری جمهور، طالبان در اولین ساعات تعهد کاهش خشونت، با انجام حمله گروهی بالای ولسوالی زارع در ولایت بلخ، ۱۵ نیروی امنیتی و غیرنظامی را کشته و زخمی کردند. استاد عطا محمد نور، رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان در صفحه فیس‌بوک نوشت: «با آنکه دوره هفت روزه کاهش خشونت‌ها از ساعت ۱۲ شب گذشته آغاز شد، اما بدبختانه تحریک طالبان ساعت ۲:۳۰ حملات سنگینی را بالای ولسوالی زارع ولایت بلخ انجام دادند.» مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا بامداد شنبه گروه طالبان را تهدید کرد در صورت عدم پایبندی به توافق، از نظامیان خود در برابر حملات آن‌ها دفاع خواهند کرد.

جنگ روایت‌ها
روایت امریکا و طالبان از توافق شنبه آینده (۲۹ فوریه ۲۰۲۰) متفاوت است و همین موضوع احتمالاً عامل اصلی چالش این توافق خواهد شد. اسپر، وزیر دفاع امریکا در صفحه توئیتر خود نوشته که «امریکا و ناتو متعهد هستند هرگز اجازه ندهند افغانستان دوباره به پایگاه امن تروریست‌هایی تبدیل شود که امنیت امریکا و متحدانش را تهدید کنند. اگر طالبان راه صلح را نپذیرد، ما آماده دفاع از خود و شرکای افغان هستیم.» در مقابل، طالبان سعی دارد روایت خود از توافق با امریکا را بیان کند. سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در توئیت خود، توافق صلح با امریکا را پذیرش خروج از افغانستان از طرف امریکا می‌داند. در بیانیه رسمی طالبان درباره توافق با امریکا گفته شده که این توافق از «جهت‌های مختلف کشور زمینه مذاکرات بین‌الافغانی را مساعد می‌سازد و در نهایت راه برای خروج همه نیرو‌های خارجی و عدم رساندن ضرر از خاک افغانستان به کسی دیگر را هموار می‌نماید، تا همه هموطنان ما تحت فضای امن و سایه نظام اسلامی زندگی آرام را داشته باشند.» مایکل سمپل، معاون پیشین فرستاده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان و کارشناس مسائل طالبان در گفتگو با بی‌بی‌سی گفته که طالبان به افراد خود گفته است امضای توافقنامه با امریکا برای صلح نیست بلکه برای پیروزی بر آن‌ها است.

استقبال ناتو، روسیه و پاکستان
پاکستان اولین کشوری بود که از توافق طالبان با امریکا استقبال کرد. روسیه و ناتو از توافق به دست آمده میان امریکا و طالبان در افغانستان که می‌تواند به پایان طولانی‌ترین جنگ ایالات متحده منجر شود، استقبال کردند. دفتر سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ای گفته که پاکستان همواره به صورت مستقیم از مذاکرات بین امریکا و طالبان استقبال کرده است. در این بیانیه آمده است که پاکستان این پروسه را از شروع تا حال تسهیل نموده و به دنبال امضای این توافقنامه است. این بیانیه می‌گوید: «ما باور داریم که این توافقنامه می‌تواند راه را برای مذاکرات بین‌الافغانی باز کند. ما امیدواریم که احزاب افغانی از این فرصت تاریخی استفاده کنند و به یک توافق سیاسی همه‌شمول برای صلح و ثبات در افغانستان و منطقه برسند.» روسیه و ناتو هم از توافق به دست آمده میان امریکا و طالبان در افغانستان که می‌تواند به پایان طولانی‌ترین جنگ ایالات متحده منجر شود، استقبال کردند. ضمیر کابلف، فرستاده روسیه در افغانستان گفت: «این توافق یک رویداد مهم برای روند صلح در افغانستان است.» ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز این توافق را مورد استقبال قرار داد و گفت: این توافق مسیر احتمالی برای صلحی بادوام در افغانستان را گشوده است. این یک آزمون مهم و حساس از تمایل طالبان و قابلیت و توانایی کاهش خشونت و همکاری برای صلح آن هم از روی حسن‌نیت است.

نظر شما