شناسهٔ خبر: 38408102 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

هزار و نهصد و سی و یکمین بسته ویژه خبری «تابناک»؛

چهارده وزیر، استاندار و فرماندار دولت احمدی نژاد در لیست نمایندگان مجلس آینده / توصیه آیت‌الله مکارم درباره ویروس کرونا / کدخدایی از سوت زنی مردم آمار داد

رصد‌خانه «تابناک»؛ خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند محمد قوچانی: ما از اصولگرایان شکست نمی‌خوریم، به خود می‌بازیم / راه گفت‌وگوی برجام را با اتحادیه اروپا نبسته‌ایم و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.

صاحب‌خبر -
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
چهارده وزیر، استاندار و فرماندار دولت احمدی نژاد در لیست نمایندگان مجلس آینده
 
افراد زیر به مجلس یازدهم راه یافتند؛

️مهدی سعادتی، استاندار گیلان در دولت دهم از حوزه انتخابیه بابل
️عبدالرضا مصری، وزیر رفاه دولت نهم از حوزه کرمانشاه
️حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش دولت دهم از حوزه همدان و فامنین
️ علی نیکزاد، استاندار اردبیل در دولت نهم و وزیر راه و شهرسازی دولت دهم از حوزه اردبیل، نیر، نمین و سرعین
️مسعود خاتمی، رییس هلال احمر در دولت نهم از حوزه انتخابیه گلپایگان و خوانسار
️ محمود عباس زاده مشکینی، استاندار ایلام در دولت دهم از حوزه مشکین شهر
️ علیرضا شهبازی، استاندار کردستان در دولت دهم از حوزه نهاوند
️ محمود احمدی بیغش، استاندار خراسان شمالی در دولت دهم از حوزه شازند
️فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی در دولت دهم از حوزه انتخابیه کازرون و کوه چنار
️ شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد دولت‌های نهم و دهم از حوزه انتخابیه رامسر، تنکابن، عباس‌آباد، متل قو و کلارآباد
️علی اصغر عنابستانی، فرماندار سبزوار در دولت نهم و استاندار چهارمحال و بختیاری در دولت دهم از حوزه انتخابیه سبزوار
️احمد علیرضا بیگی، استاندار آذربایجان شرقی در دولت‌های نهم و دهم از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو
️ وحید جلال زاده استاندار دولت دهم در آذربایجان غربی از حوزه انتخابیه ارومیه
️اسدالله عباسی وزیر کار در دولت دهم از حوزه انتخابیه رودسر و املش
 
کدام اعضای شورای شهر در معرض ابتلا به کرونا هستند؟

رئیس شورای شهر تهران گفت: سه‌شنبه هفته گذشته، جلسه شورایاران در منطقه ۱۳ تشکیل شد و علاوه بر من «مسجد جامعی»، «میلانی» از اعضای شورای شهر و برخی از همکاران روابط عمومی در این جلسه حضور یافتند. «رحمان‌زاده» شهردار منطقه ۱۳ در جلسه ماسک بر صورت داشت و به من گفت: آنفلوآنزا دارم و به دلیل اینکه در روز ۲۲ بهمن گشت زده‌ام دچار بیماری شده‌ام. امروز از «خداکرمی» که پزشک شورا هستند و عضو کمیته سلامت و محیط زیست بوده در مورد وضعیت جسمانی «رحمانی» سوال کردم که ایشان به من گفتند از ۴ تست کرونا شهردار منطقه ۱۳ سه مورد آن مثبت بوده است. از آنجایی که هفته پیش من در کنار شهردار منطقه ۱۳ بودم، امروز تصمیم گرفتم از منزل بیرون نیایم. در حال حاضر علائمی از ابتلا به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا ندارم./فارس
 
محسن هاشمی: با رحمان زاده دست ندادیم

محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای‌شهر تهران در کانال تلگرامی‌اش، با انتشار این تصویر گفته که رحمان‌زاده، شهردار منطقه ‌۱۳ که حالا معلوم شده کرونا گرفته، با او و دیگر حاضران آن جلسه دست نداده‌ بوده. هاشمی تاکید کرده، اگرچه او و چند عضو شورا تست اپیدمی #کرونا را داده‌اند، ولی علایمی ندارند.
 
توصیه آیت‌الله مکارم درباره ویروس کرونا

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید گفت: مردم باید توصیه‌ و دستورهایی را که مسئولان بهداشت و درمان کشور برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا ارائه می‌دهند، با دقت رعایت کنند و انجام دهند و از حضور در امکان عمومی بپرهیزند. این مرجع تقلید در یک فایل ویدئویی که روز شنبه منتشر شد، در این باره گفت: برای مقابله با این بیماری باید بر اعصاب خود مسلط باشیم و از ترس و استرس پرهیز نماییم. آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر توکل بر خداوند، تاکید کرد: خوب است در تمام خانه‌ها زیارت عاشورا و حدیث کسا خوانده شود، زیرا این دو به همه روحیه می‌دهد و آثار گرانبهایی دارد. وی با تاکید بر رعایت مسائل بهداشتی، ادامه داد: در این مقطع زمانی معاشرت‌ها و حضور در مراکز عمومی صحیح نیست. از جمله مسائلی که بر هر انسانی واجب است، حفظ جان و سلامت است و اگر انسان در این زمینه کوتاهی کند، در پیشگاه خداوند مسئولیت دارد.

چین تلاشی برای قرار نگرفتن ایران در لیست سیاه نکرد

قاسم محبعلی، مدیر کل سابق خاورمیانه وزارت امور خارجه گفته است: «اکنون مساله این نیست که ایران عضو FATF شود بلکه موضوع همکاری با این نهاد است. در واقع مساله عضویت در FATF و رعایت استاندارد‌های مورد درخواست این گروه مالی در یک راستا قابل ارزیابی نیستند، زیرا عضویت نیازمند پیوستن به کنوانسیون‌های مختلف و رسیدن به استاندارد‌های بین‌المللی است. باید توجه داشته باشیم که سفارت روسیه نیز طی بیانیه‌ای از ایران خواستار شد، خواسته‌های کارگروه اقدام مالی را رعایت و اجرا کند. علاوه بر این، توجه داشته باشیم که قرار گرفتن ایران در لیست سیاه در شرایطی است که ریاست دوره‌ای بر عهده کشور چین است. چین که اکنون نزدیک‌ترین پیوند اقتصادی را با ایران دارد تلاشی برای قرار نگرفتن ایران در لیست سیاه نداشت. به طور حتم این وضعیت بر مناسبات اقتصادی ایران با تمامی کشور‌های دوست همانند روسیه، چین، عراق و... تاثیر خواهد گذاشت. در سطحی فراتر حتی دولت‌ها نمی‌توانند زیاد دخیل باشند، بانک‌ها، شرکت‌ها و... زمانی وارد مبادلات مالی بین‌المللی می‌شوند ناچار هستند قواعد کارگروه اقدام مالی را رعایت کند؛ بنابراین، به نظر می‌رسد از وضعیت بحرانی فعل به وضعیتی بحرانی‌تر گذار خواهیم کرد.»

FATF از حضور مردم در انتخابات، انتقام گرفت

کیهان با توجه به قرار گرفتن ایران در لیست سیاه اف‌ای تی اف نوشت:با توجه به مخالفت قطعی و قانونی ایران با دو لایحه پالرمو و CFT، بیانیه FATF را می‌توان در حد و اندازه یک عملیات روانی برای انتقام از مردمی دانست که حضور خود در پای صندوق‌های رای را با عشق و دلباختگی به سردار دل‌ها آمیخته بودند و این نکته نشان می‌دهد، آمریکا و متحدانش به وضوح درک کرده‌اند که باید در انتخابات اخیر منتظر سیلی آبدار دیگری از سوی مردم خداجوی و پاکباخته ایران باشند. کارگروه ویژه اقدام مالی در بخش پایانی بیانیه وعده داده است در صورت پذیرش لوایح مورد اشاره از سوی ایران، این کارگروه گام‌هایی در جهت تعلیق اقدامات تقابلی برخواهد داشت! و البته همچنان تعریف خود از گروه‌های تروریستی را حفظ خواهد کرد! و این به معنای آن است که آمریکا و متحدانش از تغییر جهت‌گیری در مجلس آینده به شدت نگرانند.

بازداشت تمام اعضای یک شعبه اخذ رای در حوزه انتخابیه خواف و رشتخوار

رئیس مرکز حوزه انتخابیه خواف و رشتخوار در نشست خبری امروز سوم اسفندماه اظهار کرد: در جریان برگزاری انتخابات دوم اسفند ماه جاری، همه اعضای یک شعبه اخذ رای به علت سهل انگاری بازداشت شدند و برای این صندوق فرآیند قضایی طی می‌شود. سنجرانی گفت: در قبال صیانت از آرای مردم مسئولیم و هرجا احساس کردیم رای مردم مورد دستبرد یا تخلفی قرار گرفته برخورد کردیم و برای این صندوق نیز تقاضای ابطال آرا دادیم. وی یادآور شد: دستگاه احراز هویت سبب کشف این ماجرا شد به طوری که شعبه اخذ رای تقاضای تعرفه داشت و آمار اعلامی دستگاه احراز هویت چنین چیزی را نشان نمی‌داد. فرماندار خواف گفت: ابطال یا عدم ابطال آرای این صندوق تاثیری در نتیجه کلی یا تغییر فرد پیروز انتخابات ندارد. وی بیان کرد: تنها راه توسعه و پیشرفت این شهرستان‌ها، حفظ وحدت و همدلی میان مردم با مردم و مردم با مسئولان است.
 
شکایت سه دانشجوی ایرانی به وزارت امنیت داخلی آمریکا

آسوشیتدپرس گزارش داد: سه دانشجوی ایرانی دیگر به دلیل ممانعت از تحصیل آن‌ها در دانشگاه‌های آمریکا به وزارت امنیت داخلی این کشور شکایت کردند. به گزارش بامداد آسوشیتدپرس، این دانشجویان اعلام کردند که ضمن ممانعت از تحصیل آن‌ها در دانشگاه‌های منطقه «نیو انگلند» با آن‌ها بدرفتاری شده و غیرقانونی از ورودشان به آمریکا جلوگیری شده است. «پگاه کریمی» ماه جاری میلادی (فوریه) در شکوائیه خود اعلام کرد، ماه اوت از ورودش به فرودگاه بین‌المللی «لوگان» در بوستون ممانعت شده، این در حالی است که وی، روادید دانشجویی برای حضور در «دانشگاه نیوهمپشایر» در شهر منچستر داشت. «محمد مرادی» نیز در شکایت‌نامه خود آورده است، وی، روادید دانشجویی برای تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه «نورث‌ایسترن» بوستون داشت، اما در ماه اکتبر، زمانی که از شرکت در کنفرانسی در فرانسه بازمی‌گشت، از ورودش به آمریکا جلوگیری شد. «بهزاد رضایی» نیز در شکوائیه خود گفته که روادید دانشجویی برای تحصیل در مقطع دکترا «موسسه پلی‌تکنیک ورسستر» داشت، اما در ماه اوت از ورودش به آمریکا جلوگیری شد. پیشتر دو دانشجوی ایرانی که از سوی مأموران کنترل مرزی و گمرک آمریکا از ورودشان به ایالات متحده جلوگیری و بازگردانده شدند، به وزارت امنیت داخلی آمریکا شکایت بردند. «شهاب دهقانی» و «ریحانه امامی آرندی» دو دانشجوی ایرانی دانشگاه «نورث ایسترن» و «هاروارد» نسبت به بدرفتاری و ممانعت غیرقانونی از ورود به آمریکا از سوی مقام‌های فدرال فرودگاه بین‌المللی لوگان (Logan) بوستون، به وزارت امنیت داخلی آمریکا شکایت کردند.
 
کدخدایی از سوت زنی مردم آمار داد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: سامانه مردم ناظر از ابتدای راه اندازی تا ساعت ۱۳ روز شنبه سوم اسفند، ۲۶۳۸ گزارش مردمی دریافت کرده است که ۱۱۶۵ مورد آن مربوط به بعد از آغاز زمان رای گیری است. عباسعلی کدخدایی در توییتر نوشت: «سامانه مردم ناظر از ابتدای راه اندازی تا ساعت ۱۳ روز شنبه ۳ اسفند، ۲۶۳۸ گزارش مردمی دریافت کرده است که ۱۱۶۵ مورد آن مربوط به بعد از آغاز زمان رای گیری است. کارشناسان سامانه ۲۲۱ گزارش مستند و دقیق را برای بررسی و اقدام قانونی لازم به دفاتر استانی ارجاع داده‌اند.»
 
محمد قوچانی: ما از اصولگرایان شکست نمی‌خوریم، به خود می‌بازیم

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در یادداشتی با پیش‌بینی نتایج انتخابات مجلس نوشت: ما (اصلاح‌طلبان) از اصولگرایان شکست نمیخوریم، ما به خود یعنی به کارنامه «امید» و به قهر «مشارکت» می‌بازیم. محمد قوچانی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران طی یادداشتی در شماره امروز (شنبه ۳ اسفند) روزنامه سازندگی ضمن پیش‌بینی نتیجه انتخابات روز گذشته مجلس، به تحلیل دلایل شکست اصلاح‌طلبان در این انتخابات پرداخته است. قوچانی در بخشی از این یادداشت نوشته است: "برای شخص من از اول روشن بود که در این نبرد نابرابر با یاران ناموافق و حریفان سازمان یافته و بی فرصتی برای گفت‌وگو با بدنه‌ی به حق معترضِ اصلاحات و ملت خشمگین و افسرده از کارنامه ناکام ما و ناامید از امید، چشم اندازی از پیروزی متصور نیست. سقف پیروزی ما به پنجاه کرسی هم نمی‌رسد. هرچند هنوز ناامید نیستم و ممکن است دستی از آستین خلق برآید و کاری کند". سردبیر روزنامه سازندگی با کنایه به سران حزب اتحاد ملت که گفته می‌شد در تصمیم شورای سیاست‌گذاری برای عدم ارائه لیست واحد در تهران نقش به‌سزایی داشتند، تصریح می‌کند: "دوستان عیب جو که در اوج رادیکالیزم، قهر و طعنه و تحقیر پیشه کرده بودند و حریف اصولگرا هم اول ما را جدی نگرفت، اما از وسط هفته که دید له و علیه «یاران هاشمی» و کارگزاران سازندگی بیش از هر نام و نشان انتخاباتی گفت‌وگو می‌شود، در حمله به کارگزاران تردید نکرد و صلای وحدت سر داد و به زور قالیباف و پایداری را آشتی داد و این نشان داد، ما به هدف خود برای شکستن انحصار طلبی راست و چپ موفق شده‌ایم حتی اگر در قهر هدایت‌ شده بدنه اصلاحات، حریف برنده بازی شود. وی در ادامه تاکید می‌کند:‌ ما از اصولگرایان شکست نمی‌خوریم، ما به خود می‌بازیم به کارنامه «امید» و به قهر «مشارکت»، اما چه نسبتاً توفیق یابیم، چه مطلقاً شکست بخوریم این تازه آغاز داستان است برای بازسازی جبهه اصلاحات که دیگر نمی‌تواند در میانه بوروکرات‌های راست و رادیکال‌های چپ له شود.
 
راه گفت‌وگوی برجام را با اتحادیه اروپا نبسته‌ایم

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه توافق هسته‌ای را به نفع منطقه و جهان می‌دانیم و اقدام آمریکا در خروج از برجام به ضرر ملت‌های منطقه، جهان و خود مردم آمریکا بوده است، گفت: همه باید تلاش کنیم برجام حفظ شود و ما در این زمینه راه گفت وگو با اتحادیه اروپا را نبسته‌ایم. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه در دیدار " استف بلوک" وزیر امور خارجه دولت پادشاهی هلند با وی، با اشاره به روابط خوب و دوستانه دو کشور در طول قرن‌های گذشته افزود: علاقه‌مند توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با هلند هستیم. روحانی خاطرنشان کرد: سیاست خارجی ما بر مبنای تعامل سازنده با کشورهاست و علاقه‌مندیم روابط با اتحادیه اروپا گرم‌تر باشد. رییس جمهوری با اشاره به اعمال تحریم‌های غیر قانونی و یکجانبه آمریکا علیه ایران، اظهار داشت: تحریم‌های ظالمانه آمریکا حتی دارو و غذای مردم ایران را نیز در برگرفته و انتظار این است که ملت‌های آزاده دنیا با صدای رسا این تحریم‌های غیر قانونی را محکوم کنند. روحانی در ادامه با اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام افزود: ما معتقدیم که توافق هسته‌ای به نفع منطقه و جهان بود و اقدام آمریکا به ضرر همه و حتی مردم خود آمریکاست و در ۲۱ ماه گذشته از خروج آمریکایی‌ها از برجام، متاسفانه اتحادیه اروپا نتوانسته گام موثری در راستای روابط دوجانبه و اجرای تعهداتش در برجام بردارد.

نظر شما