شناسهٔ خبر: 38407876 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

تولید؛ بهانه فعالیت رانت‌خواران در بازار فولاد

صاحب‌خبر -

تولید؛ بهانه فعالیت رانت‌خواران در بازار فولاد

گروه زمین‌ومعدن - قیمت محصولات فولادی طی چند هفته گذشته، سیرصعودی داشته و قیمت‌ها تقریباً ۳۰ درصد افزایش یافته است؛ تولیدکنندگان بازار فولاد در این خصوص معتقدند که رشد تقاضا و کمبود مواد اولیه از عوامل این رشد بوده‌اند اما یکی از مهم‌ترین دلایل آن را می‌توان حضور دلال در بازار فولاد دانست به طوری که برخی از تولیدکنندگان با خرید ورق‌های فولادی ارزان‌قیمت با مجوز وزارت صمت، به جای «تولید» آن را در بازار آزاد فروخته و دلالی کرده و با اصرار به وزارت صمت به بهانه تولید زمینه را برای فروش فولاد ارزان مهیا کنند، اما نیت اصلی آن‌ها، ایجاد رانت و فروش در بازار آزاد و کسب سودهای عظیم و بادآورده است. در این باره نادر سلیمانی، عضو هیأتمدیره انجمن فولاد ایران، پیرامون دلایل افزایش قیمت محصولات فولادی گفت: حضور واسطه‌ها و دلالان در این بازار قابل‌انکار نیست و بخشی از سود ناشی از افزایش قیمت‌ها، به جیب دلالان می‌رود. سلیمانی ادامه داد: بخشی از سودی که باید از تقابل عرضه و تقاضا به شرکت‌های فولادی برسد نصیب دلالان و سوداگران این بازار می‌شود که در صورت غیرواقعی شدن قیمت‌ها، عمده سود به همین واسطه‌ها می‌رسد.

به همین دلیل انجمن توسعه سرمایه‌گذاری حرفه‌ای ایران در نامه‌ای خطاب به معاون اول رئیس جمهور و سه وزیر صمت، اقتصاد و رفاه «از تحرکات دلالان در بازار فولاد ابراز نگرانی کرده و این تحرکات را اقدامی ‌در جهت تضعیف حقوق سهامدار و متعاقب آن مخالف سیاست‌های ماندگاری نقدینگی در بازار سرمایه کشور عنوان کرده است».

در این نامه آمده است: رشد بازار سرمایه علاوه بر جذب سرمایه‌های مردمی، بسترساز رشد و بالندگی بنگاه‌ها از طریق هدایت سرمایه‌های مردمی ‌و کاهش فشار تحریم نفتی بر بودجه دولت و بنگاه‌های عمومی ‌را در پی دارد که همگان شاهد این امر در خلال ماه‌های اخیر بوده‌اند».

متأسفانه در خلال چند روز گذشته جریان مخربی با سابقه‌ای روشن در تلاش برای تخریب وضعیت بنگاه‌های اقتصاد در بخش فولادسازی شروع به تهدید این شرایط از طریق ایجاد رانتی چند هزار میلیارد تومانی در بازار فولاد کرده است.

در سال ۹۷ اصرار به قیمتگذاری محصولات فولادی و پتروشیمی‌ براساس ارز ۴۲۰۰ تومانی به هزاران میلیارد تومان رانت و از دست رفتن فروش شرکت‌های بورسی منجر شد که آثار زیان‌بار آن تا هم‌اکنون گریبان‌گیر بنگاه‌های اقتصادی بازار سرمایه است.

این شرایط مخرب مجدداً اینک در حال تکرار است. شماری از دلالان شناخته شده در بنگاه‌های خصوصی خانوادگی و رانتی اینک دوباره به کمین سود واحدهای تولیدی بازار سرمایه با هزاران کارگر و میلیون‌ها سهامدار اعم از بازنشستگان و سرمایه‌گذاران بورسی نشسته‌اند تا از طریق دستکاری در فرآیند کشف قیمت عادلانه ورق و شمش فولادی منافع بنگاه‌ها را طعمه عطش سیری‌ناپذیر رانت‌خواری خود سازند.

این گروه رانت‌خوار تحت لوای عناوینی نظیر ارزان‌سازی و تولید بخش‌خصوصی همانگونه که در سال گذشته رخ داد به دنبال خرید کالاهای فولادی در بورس کالا بوده و فروش آن در بازار آزاد یا بازارچه‌های مرزی هستند تا سود به حق بنگاه‌های بورسی را راهی جیب خود یا حساب‌های بانکی خارجی کنند.

همچنین تأکیده شده است که بدون هیچ تردیدی و به سادگی می‌توانید دریابید تا چه حد استدلال‌های گروه رانت جوی که اینک به دنبال خرید محصولات فولادی با قیمتی غیرواقعی هستند بی‌پایه و اساس است و اصولاً به سادگی می‌توان دریافت تا چه حد از رانت‌های گذشته این گروه در چرخه تولید مانده و چه میزان صرف فرار سرمایه یا سوداگری در بازارهای دیگر از جمله ارز و طلا شده است.

گزارش‌های متعدد نهادهای نظارتی از جمله مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ‌و سازمان بازرسی حاکی است این عده پس از دریافت ورق به قیمت‌های دولتی و دستوری آن را در بازار آزاد به قیمت‌های بسیار بالاتر به فروش می‌رسانند و تولیدکنندگان واقعی مجبور به خرید ورق فولاد با قیمت‌های بسیار بالاتر از بازار آزاد از همین گروه هستند.

در شرایطی که بازار سرمایه با جذب نقدینگی از سطح جامعه امیدهای زیادی را برای بهبود اقتصاد و صنایع کشور زنده کرده است؛ اقدامات این گونه موجب ایجاد ناامیدی و لطمه به سهامداران بازار سرمایه خواهد بود که عواقب جبران‌ناپذیری داشته و مصداق بارز حرکت در جناح دشمن و در راستای مطامع دشمنان این کشور و در راستای تحقق فشار حداکثری ایالات متحده آمریکا است.

نظر شما