شناسهٔ خبر: 38407868 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

«کرونا» و «FATF» هم حریف رکوردزنی شاخص کل بورس نشدند

صاحب‌خبر -

با صعود 3111 واحدی

«کرونا» و «FATF» هم حریف رکوردزنی شاخص کل بورس نشدند

گروه بانک، بیمه، بورس- شاخص کل بورس در ادامه روند روبه رشد خود دیروز(شنبه) نیز توانست روند صعودی خود را حفظ کند و در شرایطی که اخبار کشورمان تحت‌تأثیر ویروس کرونا قرار گرفته، باز هم این شاخص کل است که به روند روبه رشد خود ادامه می‌دهد. از سوی دیگر قرار گرفتن ایران در لیست سیاه گروه ویژه مالی موسوم به FATF نیز از جمله مواردی بود که برخی کارشناسان احتمال تأثیرش را بر روند روبه رشد شاخص کل می‌دانند، اما نه ویروس کرونا و نه FATF هیچکدام نتوانستند مانع رکوردشکنی شاخص کل بورس شوند تا سال رویایی علاقه‌مندان به بازارسرمایه رویایی‌تر شود. کارشناسان همچنان ورود نقدینگی به بازار سرمایه را مهم‌ترین دلیل ادامه رشد شاخص کل بورس می‌دانند. همچنین نقدشوندگی بازار و معاملات شفاف و نیز آسانی ورود به بازار و خروج از بازار باعث توجه مردم به سرمایه‌گذاری در بورس شده است که این نکته را باید قدر دانست و مدیران شرکت‌های بورسی سود مناسبی برای سهامداران خرد در نظر بگیرند تا بدین وسیله سرمایه‌ها به جای حرکت به سمت بازار دلالی و مسکن به کمک تولید در شرکت‌های بورسی بیایند.

رکوردشکنی شاخص

براساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز(شنبه) با افزایش 3111 واحد رکورد بی‌نظیری از خود به جای گذاشت و به رقم 481 هزار و 867 واحد رسید. شاخص کل با معیار هم‌وزن با افزایش 1566 واحد به رقم 157 هزار و 251 واحد رسید. ارزش روز بازار به بیش از 1753 تریلیون تومان رسید. معامله‌گران بورس بیش از 7.1 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 745 هزار نوبت معامله و به ارزش 4289 میلیارد تومان دادوستد کردند.

وضعیت شاخص‌ها

همچنین شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 830 واحد رشد کرده و به رقم 128 هزار و 544 واحد رسید. شاخص قیمت با معیار هم‌وزن با افزایش 1043 واحد به رقم 104 هزار و 750 واحد رسید. شاخص آزاد شناور با افزایش 3308 واحد به رقم 594 هزار و 940 واحد رسید. شاخص بازار اول بورس با افزایش 739 واحدی به رقم 339 هزار و 903 واحد رسید. شاخص بازار دوم بورس با افزایش 13 هزار و 127 واحدی به رقم یک میلیون و 26 هزار و 206 واحد رسید.

نمادهای اثرگذار و پربیننده

نمادهای پتروشیمی‌پارس، پاکشوما، کشتیرانی جمهوری‌اسلامی، فولاد خراسان، پالایش نفت تهران و دارویی البرز در تقویت شاخص بورس اثرگذار بوده‌اند و نماد بانک ملت بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته است. نمادهای پربیننده که مورد اقبال فعالان بورس قرار گرفته شامل بانک ملت، بانک تجارت با قیمت 609 ریال، سایپا، ایران‌خودرو، ماشین‌سازی اراک، پالایش نفت اصفهان، کشتیرانی جمهوری اسلامی ‌و پالایش نفت تهران بوده‌اند.

رشد شاخص فرابورس

در فرابورس ایران نیز شاخص کل شش واحد رشد کرده و به رقم 6213 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس به بیش از 365 هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از 2.1 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 408 هزار نوبت معامله و به ارزش 2795 میلیارد تومان دادوستد کردند. نمادهای فرابورس و پتروشیمی‌زاگرس در تقویت شاخص کل بازار فرابورس اثرگذار بودند و نمادهای میدکو، پتروشیمی‌مارون، ذوب‌آهن اصفهان، تولید نیرو برق دماوند و فولاد هرمزگان جنوب بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند. نمادهای پربیننده مربوط به ذوب‌آهن اصفهان،‌صنایع کاغذ پارس، فرابورس ایران، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، بانک‌دی، ماشین‌های اداری ایران و زرین‌معدن آسیا بوده‌اند.

توقف و بازگشایی

همچنین در این روز و با پیام ناظر بازار برخی از نمادهای بورسی دچار وقفه در معاملات، برخی متوقف شدند برخی بازگشایی و تعدادی حراج شدند. از جمله می‌توان به وقفه در معاملات نماد شیشه همدان به علت تغییر بیش از 20 درصدی قیمت اشاره کرد همچنین توقف نماد صنایع بهشهر ایران، سرمایه‌گذاری سپه، بانک صادرات و حق‌تقدم ریخته‌گری اشاره کرد. همچنین توقف پالایش نفت تهران، وقفه در نماد شرکت کمک فنر ایندامین، وقفه در نماد کاشی تکسرام روی داد، بازگشایی نماد صنعتی پاکشو، بازگشایی البرزدارو، بازگشایی پاکشوما، سیمان آرتا اردبیل، سرمایه‌گذاری پردیس، کشت و صنعت پیاذر، انجام شد. در پیام دیگری توقف در نماد فروسیلیس ایران، وقفه در نماد معاملات شیشه و گاز، وقفه در نماد فرآورده‌های نسوز ایران، وقفه در نماد قند ثابت خراسان، صورت گرفت. بازگشایی نماد رادیاتور ایران، بازگشایی نماد ایران ارقام، تاپیکو، صنایع لاستیکی سهند و سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی انجام شد. بازگشایی نماد شرکت سپنتا، وقفه در نماد حق‌تقدم فولاد آلیاژی ایران، انجام شد. در پیام دیگری بازگشایی نماد ماشین‌سازی اراک، حفاری شمال، وقفه در نماد معاملات فولاد آلیاژی ایران، تعلیق نماد کاشی ساوه، کاشی و سرامیک سینا، صورت گرفت.  

نظر شما