شناسهٔ خبر: 38407028 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بسته خبری استانها

از اعلام تدریجی آرا تا مقابله با ویروس کرونا

استان‌ها- ایرنا- اعلام تدریجی آرای منتخان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، انتشار اخباری از ابتلای شمار جدیدی از هموطنان به ویروس کرونا و تهمیدات استان‌ها برای مقابله با شیوع این بیماری، پیام مراجع تقلید به مردم برای پرهیز از حضور در اجتماعات، هجوم ملخ‌ها به استان‌های جنوبی و آخرین وضعیت مرزهای زمینی از مهمترین اخبار امروز در استان‌ها بود.

صاحب‌خبر -

سایت‌های استانی ایرنا به عنوان ویترین ۳۱ سایت استانی خبرگزاری جمهوری اسلامی روزانه به طور میانگین محل انتشار حدود ۶۰۰ فرآورده خبری شامل خبر، گزارش، مصاحبه، میزگرد خبری، یادداشت، بسته تصویری و تحلیل است که عصر هر روز به منظور بهره‌برداری و آگاهی بیشتر مخاطبان در قالب «بسته خبری ۲۴» چکیده مهمترین رویدادهای استان‌ها منتشر می‌شود.

آغاز شمارش آرای مردم
از بامداد امروز و پایان یافتن مهلت زمان قانونی رای گیری از مردم، کار شمارش آرا در حوزه های رای گیری آغاز شد و سرنوشت ۱۴۵ حوزه از ۲۰۸ حوزه انتخاباتی تعیین تکلیف شد که از این تعداد ۷ حوزه به دور دوم کشیده شده است.
نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی باید به تایید شورای نگهبان برسد.
منتخبان ملت پس از تایید انتخابات از سوی شورای نگهبان و تایید اعتبارنامه هایشان در مجلس یازدهم، به طور رسمی به عنوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی شناخته می شوند.

شبح کرونا بر سر شورای شهر
صبح امروز خبری بستری شدن شهردار منطقه ۱۳ تهران در یکی از بیمارستان ها به دلیل بیماری های تنفسی و علایم شبیه آنفلوآنزا و کرونا در فضای مجازی دست به دست شد؛ هرچند روابط عمومی شهرداری این منطقه ابتدا این خبر را تکذیب کرد اما بعد از ساعاتی خبر تایید شد که از وی تست های بیماری کرونا گرفته شده است.
داستان به همین جا ختم نشد زیرا مشخص شد هفته گذشته وی برای بررسی بخشی از مشکلات شهری با جمعی از اعضای شورای شهر جلسه داشته و در تماس بوده است. بنابراین ظهر امروز  به منظور رفع نگرانی ها و اخذ تصمیمات لازم، جلسه فوق العاده هیأت رییسه شورای شهر برگزار  شد؛ حالا به گفته سخنگوی شورای شهر ممکن است جلسات این شورا برای مدتی تعطیل شود.
آنطور که محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران گفته، اعضای این شورا از جمله خود او به منظور اطمینان از عدم ابتلا به ویروس کرونا، آزمایش های پزشکی لازم را انجام می دهند. 
همچنین امروز اعلام شد تا اطلاع بعدی و برای حفظ سلامت مردم همه اغذیه فروشی و آبخوری‌های مترو تعطیل می شود.


کرونا در استان‌ها 
امروز معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در نشست خبری گفت: موارد مشکوک به کرونا ویروس در استان وجود دارد که آمار قطعی آن بعد از تایید آزمایش به صورت روزانه اعلام می‌شود.
به گفته منوچهر کرمی اظهار داشت: زمان دریافت نتیجه ظرف ۴۸ ساعت بعد از ارسال گزارش به تهران است و نخستین فرد مشکوک به کرونا روز چهارشنبه هفته گذشته شناسایی شد با این وجود بیشتر مبتلایان به کرونا ویروس بهبود کامل پیدا می کنند.
ضدعفونی کردن ناوگان حمل و نقل عمومی، نظارت بر توزیع ماسک و اقلام بهداشتی و مقابله با احتکار آن، آماده باش تجهیزات و نیروی انسانی مراکز درمانی و تعیین بیمارستان‌هایی برای پذیرش بیماران مشکوک به ویروس کرونا از دیگر اخباری بود که امروز در استان‌ها منتشر شد.
با وجود اعلام وزارت بهداشت مبنی بر تامین ماسک و اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم، گزارش میدانی خبرنگاران ایرنا از کمبود این اقلام در برخی استان‌ها حکایت دارد.
بر اساس اعلام استانداری قم مدارس، مهدهای کودک ریال مراکز علمی، حوزوی و دانشگاهی این استان در روزهای چهارم و پنجم اسفند تعطیل شده است.
در استان مرکزی نیز پس آنکه سه بیمار مشکوک به بیماری کرونا شناسایی شد، همه مدارس استان تا پایان هفته تعطیل اعلام شد.

آخرین وضعیت مرزها
مرز مهران از ابتدای اسفند ماه تا اطلاع بعدی بسته اعلام شد؛ امروز از ایلام خبر رسید که مراجعه نکردن تجار عراقی و کامیون‌های آنها به مرز مهران برای بارگیری کالا، سبب تجمع کامیون‌های طرف ایرانی در این مرز شده است. به گفته رییس گمرک ایلام، کامیون‌های حامل بار همچنان در پایانه صدف نرسیده به مرز مهران به امید بازگشایی این گذرگاه مانده اند.

امروز همچنین مدیرکل گمرک بازرگان در واکنش به برخی شایعات مبنی بر بسته شدن مرز ترکیه به دلیل ویروس کرونا گفت: مرز جمهوری اسلامی ایران با کشور ترکیه در این نقطه باز است و هیچ‌گونه مشکلی در تردد مسافری یا کامیونی وجود ندارد.
به گفته وی کارکنان شبکه بهداشت و درمان ماکو به صورت شبانه‌روزی نسبت به کنترل مسافران اقدام می‌کنند و همین کنترل‌های بهداشتی در سوی دیگر مرز نیز وجود دارد.

تاکید مراجع تقلید برای دوری از اجتماعات
از زمان شیوع بیماری کرونا در شهر مقدس قم، گمانه زنی مبنی بر اینکه اجتماعات برای جلوگیری از انتشار گسترده تر این بیماری مطرح شد که موافقان و مخالفانی داشت؛ امروز دو تن از مراجع تقلید در این خصوص تاکید کردند که به توصیه پزشکان عمل شود.
آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در یک فایل ویدیویی با تاکید ضرورت توجه به هشدار ها و توصیه‌های پزشکی برای مقابله با ویروس کرونا گفت: توصیه پزشکان و مسئولان بهداشتی و درمانی کشور برای مقابله با کرونا از جمله عدم حضور در اجتماعات برای ما حجت است.
آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید نیز در پیامی ویدیویی گفت: مردم باید توصیه‌ها و دستوراتی را که مسئولان بهداشت و درمان کشور برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا ارائه می‌دهند را با دقت رعایت کنند و انجام دهند و از حضور در امکان عمومی بپرهیزند.
امروز دروس حوزه علمیه قم تعطیل بود و اعلام شد به علت پیشگیری از سرایت ویروس کرونا تمامی دروس حوزه علمیه قم در همه سطوح  اعم از مدارس علمیه، مراکز تخصصی و دروس سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم فردا یکشنبه ۴ اسفند تعطیل است.
همچنین دانشگاه های قم در هفته جاری تعطیل اعلام شد.

گازگرفتگی و فوت یک نفر در معدن آلبلاغ اسفراین 
یکی از برداشت کنندگان غیرمجاز معدن آلبلاغ اسفراین خراسان شمالی ، دچار گازگرفتگی شد و جان خود را از دست داد. به گفته فرماندار این شهرستان بر اساس اطلاعات اولیه، استنشاق گاز حاصل از وسایل گرمایش در چادر نصب شده در این معدن، سبب فوت این فرد شده است.
معدن آلبلاغ اسفراین در ارتفاعات سخت گذر آلبلاغ و در محدوده پارک ملی ساریگل واقع در شمال شرق این شهرستان قرار دارد. تاکنون در هفت حادثه ریزش معدن در این منطقه ۶ نفر جان باخته اند و شماری از برداشت کنندگان غیرمجاز ذخایر معدنی سرب و روی این منطقه معدنی نیز مصدوم شده اند.

یک سوم دوچرخه‌سواران حرفه‌ای کشور بانوان هستند
رییس فدراسیون دوچرخه‌سواری گفت: دست‌کم هشت هزار و ۵۰۰ دوچرخه سوار در کشور به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند که یک سوم از آنان بانوان هستند.
خسرو قمری در مشهد با اشاره به افزایش هزینه  تمام شده تجهیزات این رشته ورزشی اظهار داشت: پیش از این لوازم و دوچرخه برای اشخاصی که وارد این رشته می‌شدند حدود ۱۰۰ میلیون ریال هزینه داشت که این مبلغ هم اینک به ۵۰۰ میلیون ریال افزایش یافته است.

 

آغاز ساخت ۷۶۱۲ واحد مسکونی در خوزستان
کار ساخت هفت هزار و ۶۱۲ واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن، با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در خوزستان آغاز شد.
مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان در حاشیه آغاز عملیات اجرایی احداث هفت هزار و ۶۱۲ واحد مسکونی خوزستان در اهواز بیان کرد: ساختواحدهای مسکونی در قالب طرح اقدام‌ ملی تولید مسکن در خوزستان با هدف خانه‌دار کردن مردم آغاز شده است. 
رضا رضایی ادامه داد: برای ساخت این واحدهای مسکونی هم اکنون کار تجهیز کارگاه در حال انجام است که پس از آن ساخت واحدهای مسکونی به مساحت ۷۸ مترمربع برای هر واحد آغاز می‌شود.

بازگشت ملخ ها به استان های جنوبی
ورود دوباره ملخ های صحرایی به جنوب کشور، امروز خبرساز شد؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در این باره گفت: جمعیت کنونی ملخ‌های صحرایی مهاجم به این استان بیش از سه برابر سال گذشته است و با وجود ۱۲۰هزار هکتار مزارع سبز گندم در صورت حمله آفت به آنها احتمال ایجاد خسارت زیادی وجود دارد.
بوشهر، جنوب فارس و هرمزگان سه استانی هستند که از 30 بهمن ماه بار دیگر درگیر ملخ های صحرایی شدند.

نظر شما