شناسهٔ خبر: 38406354 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

وزیر علوم در مراسم تقدیر از دانشجویان نمونه تاکید کرد

تامین نیروی انسانی متخصص مهم‌ترین دستاورد آموزش عالی بعد از انقلاب

طاهره مرادی

وزیر علوم تامین نیروی انسانی متخصص مهم‌ترین دستاورد آموزش عالی بعد از انقلاب دانست و گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دوره توسعه تحقیقات و پژوهش به منظور تثبیت جایگاه علمی کشور را داشتیم اما در 15 سال گذشته برای کاربست دانش و فناوری‌های تلاش شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر منصور غلامی در مراسم تجلیل از دانشجویان نمونه کشوری که  با حضور معاون اول رئیس جمهور در نهاد ریاست جمهوری در حال برگزاری است با اشاره به حمایت مداوم معاون اول رئیس جمهور از دانشگاه‌ها، اظهار کرد: برگزاری چنین مناسبت‌هایی به این منظور است که دانشجویان به این موضوع توجه داشته باشند که دیده می‌شوند. هر چند جمعیت زیاد دانشجویی در کشور ما یکی از ظرفیت‌های خوب نیروی انسانی ما است و موجب می‌شود خانواده بزرگ دانشجویی داشته باشیم اما انتخاب دانشجوی نمونه کشوری فرصتی است که از 27 سال پیش همکاران من همواره استفاده کردند و براساس آیین‌نامه‌ها و ضوابطی که به این منظور جاری است هر ساله تعدادی از دانشجویان را به عنوان دانشجوی نمونه کشوری انتخاب می‌کند.

وی در ادامه تصریح کرد: تبعا دانشجویان نمونه نماینده جامعه دانشجوی کشور از دانشگاه‌های مختلف هستند با توجه به این که سال‌های طولانی در بین دانشجویان حضور داشتیم جمعیت دانشجویی نمونه ما در کشور زیاد است به هر حال آیین‌نامه‌ها کمک می‌کند تا در مواقع این چنینی بخشی از این جمعیت را بتوانیم معرفی کنیم و از آنها قدردانی نمایم.

دکتر غلامی تاکید کرد: مرزهای کلان آموزشی عالی بیانگر این است که ما ظرفیت‌های بسیار بالای از نیروی انسانی تحصیل کرده را در کشور داریم و سعی کنیم تا جای که امکان دارد و شرایط ایجاب می‌کند از این نیروی انسانی بهره برداری کنیم. در واقع ما نباید زمان حاضر را ملاک ارزیابی آموزش عالی قرار بدهیم و اگر طول 41 سال گذشته را ملاک ارزیابی آموزش عالی قرار دهیم نشانگر این است که ما بعد از انقلاب اسلامی نیازهای  کشور به نیروی انسانی از طریق دانشگاه‌ها تامین کردیم.

وزیر علوم همچنین تاکید کرد: نیاز به نیروی انسانی در کشور ما در زمانی بسیار شدید بود اما در حال حاضر تعداد زیادی از نیروی انسانی متخصص و تحصیل کرده ما به صورت سالیانه بازنشسته می‌شوند و در این جریان آرام نیروی تحصیل کرده فعلی دانشگاه‌های ما جای این افراد بازنشسته را پر می‌کند.  تلاش می‌کنیم از نیروهای تحصیل کرده به صورت تاثیرگذاری بیشتر استفاده کنیم.

غلامی گفت: ما یک زمانی برای تربیت نیروی انسانی در دوره کارشناسی ارشد دانشجو به خارج از کشور اعزام می‌کردیم اما در حال حاضر اغلب اعضای هیات علمی ما که در دانشگاه‌ها جذب می‌شوند از نیروهای تحصیل کرده داخلی کشور هستند و دستگاه‌های ما در استخدام آنها اختیار دارند و آزمون را برگزار کنند تا نیروهای مورد نیاز خود را جذب کنند و در تربیت نیروی در دوره تحصیلات تکمیلی به خوبی پیش می‌رود.

وزیر علوم همچنین تصریح کرد: ما در حوزه اشتغال ، فناوری، به کارگیری یافته‌های علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی تلاش‌های را انجام دادیم و خیلی از متخصصین مدیریت نیروی انسانی ما توصیه می‌کنند نخبگان خود را پشت میزهای اداری ننشانیم. چرا که صاحبان فکر و نوآوری باید در جاهای قرار بگیرند که پوشش ذهنی و فکری خود را به سمت تاثیرگذاری در توسعه کشور هدایت کنند.

دکتر غلامی اضافه کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دوره توسعه تحقیقات و پژوهش به منظور تثبیت جایگاه علمی کشور را داشتیم اما در 15 سال گذشته نیز برای به کاربست دانش و فناوری‌های حاصل تلاش شده است. با این که در صنایع مختلف ما حرفی برای گفتن داریم و حتی در برخی از صنایع با این که انحصاری بود و با محدودیت‌های شدیدی مواجه بودیم اما جایگاه خوبی را کسب کردیم و صاحب فناوری شدیم و این توفیقات حاصل توجه به پتانسیل‌های درونی کشور است.

دکتر غلامی خاطر نشان کرد: دانشگاه‌ها برای این که مجموعه فکری  و نوآوری موجود در سیستم دانشگاهی خود را در توسعه کشور به کار بگیرند قطعا باید علم، دانش و فناوری را به سمت بخش‌های خصوصی تولیدی و بخش‌های که در چارچوب‌های خاص دولتی محسوب نمی‌شوند هدایت کنند و ما در حال حاضر بیش از 197 مرکز رشد در سراسر کشور داریم که این مراکز رشد صاحبان ایده ، فناوری‌ها و نوآوری‌ها را در خود جای می‌دهند.

به گفته وی دانشجویان را هسته اولیه شرکت‌های جوان، فناوری عنوان کرد و افزود: ما 43 پارک علم و فناوری فقط در حوزه وزارت علوم داریم و پارک‌های نیز در زیر مجموعه معاونت علمی ریاست جمهوری و همچنین در وزارت بهداشت حضور دارد که البته دانشگاه آزاد نیز در این زمینه فعال هستند و پارک‌های را تاسیس کردند بنابراین این مجموعه نشانگر این است که تعداد زیادی شرکت‌های دانش بنیان در پارک‌ها حضور دارند و پارک‌های زیر مجموعه وزارت علوم 1630 شرکت دانش بنیان دارند.

وزیر علوم از مجموع بیش از 4800 شرکت دانش بنیان حدودا 1630 پارک در زیرمجموعه وزارت علوم است برخی از این شرکت‌ها بسیار موفق هستند و نشان می‌دهند اگر زمینه فراهم شود و شرایط لازم برای حمایت از این شرکت‌ها ایجاد شود و بسترهای رشد علم و فناوری به این سمت سوق پیدا کند قطعا آن چه که از دستاوردهای علمی نسل جوان مورد انتظار است محقق خواهد شد و دولت نیز تلاش کرده در این زمینه دستاوردهای خوبی داشته باشیم که البته توفیقات زیادی فراهم آمده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما در شرایط فعلی هر اندازه که تلاش برای کشور انجام بدهیم، لازم است. قطعا اگر سرگذشت بسیاری از شخصیت‌های تاثیرگذار جامعه را ببینم خواهیم دید که از حداقل‌ها پیشرفت خود را شروع کردند بنابراین همت تلاش و نگاه به آینده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

انتهای پیام

نظر شما