شناسهٔ خبر: 38405811 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر علوم:

نخبگان را پشت میزهای اداری نگذارید

تهران- ایرنا - وزیر علوم، ‌تحقیقات و فناوری گفت: بسیاری از متخصصان مدیریت انسانی توصیه می‌کنند نخبگان را پشت میزهای اداری ننشانید و صاحبان نوآوری و اندیشه باید در درجه‌ای قرار بگیرند که این جوشش فکری به سمت تاثیرگذاری برای توسعه کشور هدایت شوند.

صاحب‌خبر -

منصور غلامی عصر شنبه در بیست و هشتمین جشنواره تقدیر از دانشجویان نمونه کشوری که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، اظهار داشت: جمعیت بالای دانشجویی در کشور یکی از ظرفیت های خوب نیروی انسانی است و این فرصت را هر ساله در ۲۷ سال گذشته غنیمت شمرده ایم.
وی افزود: تعدادی از دانشجویان را از دانشگاه های کشور به عنوان دانشجویان برگزیده و نمونه انتخاب و معرفی کرده اند که نماینده جامعه نمونه دانشجویان در دانشگاه ها هستند.
وزیر علوم با بیان اینکه سال های طولانی در بین دانشجویان حضور دارم، گفت: جمعیت دانشجوی نمونه زیاد است و آیین نامه ها کمک می کند این جمعیت دانشجویی تقدیر شوند.
غلامی تاکید کرد: بحث های کلان موضوع آموزش عالی و جامعه جوان تحصیل کرده نشان می دهد ظرفیت بالایی از این نیرو در کشور داریم و تلاش ما این است تا جای ممکن از این ظرفیت بهره برداری کنیم.
وی با بیان اینکه مقطع زمانی حاضر را نباید ملاک ارزیابی دانشجویان نمونه قرار دهیم، اظهار داشت: اگر جریان ۴۰ سال گذشته را رصد کنیم، بعد از انقلاب نیازهای نیروی انسانی کشور در دانشگاه های پزشکی و غیرپزشکی تامین شد.
وزیر علوم تاکید کرد: این نیاز در یک بازه زمانی خیلی شدید بود و در حال حاضر هم که سالانه تعداد زیادی از نیروهای قدیمی از مشاغل بازنشسته می شوند، جای آنها را در این جریان آرام، همین نیروهای تحصیل کرده دانشگاه ها پُر می کنند.
غلامی به اشتغال دیرتر جوانان تحصیل کرده اشاره کرد و گفت: جوان ها قدری دیرتر به مراتب تاثیرگذار می رسند که در این زمینه در تلاش هستیم از آنها بیشتر استفاده شود؛ زمانی برای تربیت نیروی انسانی کارشناسی ارشد، اعزام به خارج از کشور داشتیم و حال برای حفظ ارتباط علمی، دانشجوی دکتری خاص اعزام می کنیم.
وی به اختیار دانشگاه ها در جذب هیأت علمی، اشاره کرد و یادآور شد: بیشتر استخدام اعضای هیأت علمی در یک سال گذشته از دانشگاه های داخل کشور بود که در این باره دانشگاه ها اختیار کامل در برگزاری آزمون و مصاحبه داشتند.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: دانشگاه ها از دانش آموختگان استقبال می کنند.

غلامی خاطرنشان کرد: وزارت علوم هر سال ظرفیتی از جذب اعضای هیأت علمی را به نخبگان مقطع دکتری اختصاص می‌دهد که بدون شرکت در فراخوان، به راحتی جذب دانشگاه ها شوند؛ امسال این ظرفیت ۲ برابر سال ۹۷ بود.
وی با بیان اینکه تعداد زیادی از دانش آموختگان دانشگاه های خارجی به کشور بازگشته اند و از این ظرفیت برای استخدام در دانشگاه ها استفاده کردیم،  تاکید کرد: دانشگاه های کشور در صنایع حرف برای گفتن دارند و در برخی صنایع انحصاری دارای محدودیت شدید، از جایگاه خوبی برخوردار هستند و کشورمان به عنوان صاحب فناوری شناخته می شود.
وی با بیان اینکه تمام این اتفاقات حاصل توجه به ظرفیت های درونی است، افزود: برای حضور بیشتر دانشگاه ها در توسعه کشور، این علم و دانش را باید به سمت بخش های تولیدی و خصوصی که در چارچوب محدود آیین نامه ها و ضوابط خاص دولتی محصور نمی شوند، هدایت کنیم.
غلامی درباره فعالیت مراکز رشد در کشور، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۱۹۷ مرکز رشد در دانشگاه های کشور داریم که صاحبان ایده، فناوری و نوآوری را در خود جای داده است و دانشجویان کنار استادان قرار می گیرند.
به گفته وزیر علوم، این دانشجویان، هسته اولیه شرکت های جوانی را تشکیل می دهند که در آینده جزء شرکت های موفق می شوند.
وی با بیان اینکه ۴۳ پارک علم و فناوری در حوزه وزارت علوم فعال است، تعداد پارک های این وزارتخانه در شرکت های دانش بنیان را هزار و ۶۳۰ اعلام کرد.
وزیر علوم درباره ارائه گزارش این دستاوردها و پیشنهادات به رهبری، اظهار داشت: گزارش اخیری از اقدامات و دستاوردهای علمی کشور برای رهبری ارسال کردیم که امیدواریم این توصیه ها و گزارش ها حتماً پیگیری شود.

نظر شما