شناسهٔ خبر: 38405496 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

یر اساس مطالعات جدید ناسا؛

هوش مصنوعی ۱۱ سیارک خطرناک برای زمین را شناسایی کرد

اختر شناسان در مطالعات جدید خود کشف کرده اند که ۱۱ سیارک بزرگ، می‌توانند بر زمین تاثیر بگذارند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، سه دانشمند لیدنی (شهری در هلند) نشان دادند که گروهی از سیارک‌هایی که تا امروز برای زمین بی خطر به نظر می‌رسیدند، می‌توانند در آینده با زمین برخورد کنند. آن‌ها تحقیق خود را به کمک یک شبکه عصبی مصنوعی انجام دادند.

محققان با استفاده از ابررایانه ها، مدار‌های خورشید و سیاره هایش را در ۱۰۰۰۰ سال آینده بررسی کردند. همچنین آن‌ها به عقب برگشته و مدار‌ها را هنگامیکه سیارک‌ها از زمین جدا شده و به فضا رفتند مطالعه کردند. آن‌ها در این شبیه سازی توزیع مدار‌های سیارک‌ها را نیز بررسی کرده و به این ترتیب پایگاهی از داده‌های سیارکی‌های فرضی بدست آورند که می‌دانستند روی زمین فرود خواهند آمد.

Simon Portegies Zwart اخترشناس و متخصص شبیه سازی توضیح می‌دهد: «اگر شما ساعت را عقب بکشید، سیارک‌های شناخته شده را دوباره روی زمین مشاهده خواهید کرد. در اینصورت پایگاهی از مدار‌های سیارکی دارید که روی زمین فرود آمده اند.» سپس از این پایگاه‌ها برای ماده آموزشی در شبکه‌های عصبی می‌توان استفاده کرد.

اولین نتایج روی ابررایانه‌های جدید انجام شد، اما شبکه‌های عصبی در یک لپ تاپ ساده اجرا شدند. محققان این روش خود را شناساگر شی خطرناک (HOI) نامیدند که در زبان هلندی به معنی «سلام» است.

شبکه عصبی میتواند اجرم نزدیک زمین را تشخیص بدهد. بعلاوه، HOI تعدادی از اجرام خطرناک که قبلا طبقه بندی نشده بودن را نیز شناسایی میکند. برای مثال، HOI کشف کرد که بین سال‌های ۲۹۲۳ تا ۲۱۳۱، ۱۱ سیارک‌ها از ده برابر فاصله بین زمین و ماه نزدیکترشده و قطر آن‌ها از صد متر بیشتر خواهد بود.

علت اینکه این سیارک‌ها قبلا به عنوان خطر در نظر گرفته نشده بودند وجود مدار‌های بی نظم این سیارک‌ها بود. در نتیجه با نرم افزار‌های کنونی سازمان‌های فضایی قابل شناسایی نبوده اند.

طبق گفته Portegies Zwart، این تحقیق یک آزمایش اولیه است. «ما میدانیم که روشمان کار می‌کند، اما مایلیم تا با شبکه‌های عصبی بهتر و ورودی بیشتر، تحقیقات عمیق تری داشته باشیم. نکته مهم و سخت این است که کوچکترین اختلال در محاسبات مدارها، می‌تواند باعث تغییرات بزرگی در نتایج شود.»

محققان امیدوارند که در آینده یک شبکه عصبی متنوع برای شناسایی اجرام خطرناک استفاده شود، زیرا چنین روش‌هایی از روش‌های سنتی که سازمان‌های فضایی از آن استفاده می‌کنند؛ سریعتر اند. محققان می‌گویند با توجه به اینکه برخورد‌های سیارکی قبلا نیز مشاهده شده اند، سازمان‌های فضایی باید هرچه سریعتر به فکر استراتژی برای جلوگیری از این تاثیرگذاری باشند.
 

نظر شما