شناسهٔ خبر: 38404315 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

کشف آب در جو مشتری

مشتری بزرگترین سیاره منظومه شمسی، مخزن گنجینه‌ای از اطلاعات برای اخترشناسان جهت تحقیق و مشاهدات است که در هر گام اطلاعات بیشتری از آن کشف می‌شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مطالعه جدید نشان می‌دهد که این غول گازی حاوی آب در جو خود است.

ناسا جی پلاس در پست وبلاک اعلام کرد که دانشمندان با استفاده از داده‌های مدارگرد جونو متوجه شدند که حداقل 0.25 درصد آب در جو این سیاره (خصوصاً در نزدیکی خط استوا) وجود دارد.

«اسکات بولتون» محقق اصلی جونو طی بیانیه‌ای گفت: «دقیقاً وقتی فکر می‌کنیم چیزی برای درک بیشتر از مشتری نداریم، این سیاره به ما یادآوری می کند که هنوزمواردی وجود دارد. کشف غافلگیرانه جونو مبنی بر اینکه جو این سیاره حتی در زیر ابرها مخلوط نشده، معمایی است که هنوز سعی در کشف آن داریم. هیچ کس حدس نمی‌زد که آب در این سیاره بسیار متغیر باشد.»

محققان از داده‌های مربوط به هشت پرواز اول جونو از مشتری استفاده کردند تا یافته‌های خود را پیدا کنند.

«چنگ لی» دانشمند جونو در دانشگاه کالیفرنیا، اعلام کرد که آب موجود در استوا بسیار بیشتر از آنچه کاوشگر گالیله پیدا کرده است. وی افزود از آنجا که منطقه استوایی در مشتری بسیار منحصر به فرد است، ما باید این نتایج را با میزان آب در مناطق دیگر مقایسه کنیم.

ناسا اظهار داشت این اولین یافته‌ها در مورد وجود آب از زمان ماموریت گالیله 1995 است؛ که نشان می‌دهد مشتری ممکن است نسبت به خورشید بسیار خشک باشد. این مقایسه مبتنی بر آب مایع نیست، بلکه از لحاظ وجود اکسیژن و هیدروژن است.

ناسا جی پلاس در این پست نوشت:«دریافت برآوردی دقیق از میزان کل آب موجود در جو غول گازی برای چندین دهه در لیست آرزوهای دانشمندان سیاره بوده است. یافته اخیر به عنوان قطعه‌ای از معمای گمشده در مورد شکل گیری منظومه شمسی است.»

دانشمندان معتقدند مشتری اولین سیاره‌ای بود که شکل گرفت و در آن گاز و گرد و غباری وجود دارد که جزء خورشید نیستند. این تحقیق در ژورنال علمی«Nature Astronomy» منتشر شده است.

در ماه نوامبر، تیم تحقیقاتی بین المللی برای اولین بار بخار آب را در بالای سطح ماه مشتری (Europa) کشف کرد. طبق مطالعه منتشر شده در ماه ژوئن، تلسکوپ فضایی هابل حضور کلرید سدیم را روی سطح آن تشخیص داده است.

پیش از این، شرایط موجود در Europa به سیارات فراخورشیدی «Barnard B» (ابر زمینی که 30 تریلیون با زمین فاصله دارد) شباهت داشت. طبق بیانیه ژوئیه سال 2018 ناسا، احتمالاً دمای سطح آن تقریباً 238 درجه زیر صفر است.

ناسا ظرف یک دهه آینده ماموریت خود را به Europa راه اندازی خواهد تا بفهمد که آیا این سیاره برای انسان قابل سکونت است یا خیر.

انتهای پیام/