شناسهٔ خبر: 38403025 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

۱۲ باور غلط درباره پیشگیری از کرونا

در بخش‌های اداری و بازرگانی خصوصا بخش‌هایی که در سال‌های اخیر ارتباط‌های زیادی با کشور چین داشته‌اند این باور غلط به سرعت باب شد که به کالا و نامه‌های دریافتی از چین نباید دست زد چرا که آن‌ها ناقل کرونا هستند.

صاحب‌خبر -
صراط:

در بخش‌های اداری و بازرگانی خصوصا بخش‌هایی که در سال‌های اخیر ارتباط‌های زیادی با کشور چین داشته‌اند این باور غلط به سرعت باب شد که به کالا و نامه‌های دریافتی از چین نباید دست زد چرا که آن‌ها ناقل کرونا هستند.

به گزارش ایرنا پس از شایع شدن ویروس کرونا در کشور‌های جهان، باور‌های غلطی درباره پیشگیری از این بیماری در کشور‌های جهان مطرح شده است. این باور‌ها را بدانید و آن‌ها را جدی بگیرید.

۱. مصرف سیر مانع از دریافت ویروس می‌شود

این باور غلط است. سیر گیاهی است که خواص ضد میکروبی بالایی دارد، اما باعث نمی‌شود شما ویروس کرونا یا ویروس سرماخوردگی را نگیرید. در بحث موادغذایی بیشتر تاکید شده موادی را وارد رژیم غذایی خود کنید که خاصیت بالا بردن ایمنی بدن شما را داشته باشند.

۲. ماسک به تنهایی معجزه نمی‌کند

زدن ماسک در مواقعی که یک ویروس همه‌گیر می‌شود اقدام تاثیرگذاری است، اما به تنهایی مانع از دریافت ویروس نمی‌شود. این باور که ما ماسک به صورت می‌زنیم و دیگر از دریافت ویروس ایمن می‌شود به کلی غلط است. ضرورتی است در کنار ماسک به سایر نکات بهداشتی نیز توجه کنید

۳. نور فرابنفش ویروس را از ما دور می‌کند

این باور به کلی غلط است. در برخی کشور‌ها این باور غلط باب شده که اگر در معرض لامپ‌های فرابنفش قرار بگیریم، ویروس کرونا از بدن ما دور می‌شود و یا حتی پاکسازی می‌شود. اما این نور نه تنها برای انسان مفید نیست و تاثیری در دریافت ویروس کرونا ندارد بلکه باعث صدمه دیدن پوست و بیماری‌های مرتبط با آن نیز می‌شود.

۴. مالیدن روغن کنجد بر بدن

در برخی کشور‌ها شایع شده که مالیدن روغن کنجد به بدن باعث می‌شود ویروس به بدن ما نفوذ نکند. این باور غلط را کنار بگذارید

۵. واکسن ذات‌الریه مانع کرونا می‌شود

این باور غلط در انگلستان شایع شده بود و خیلی زود از سوی محققان این کشور رد شد. در واقع ویروس کرونا ارتباطی با واکسن ذات ریه ندارد و کارشناسان سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده‌اند ساخت واکسن ویروس کرونا حدود یک سال طول می‌کشد. حتی گفته شده محققان انگلیسی در حال آزمایش‌هایی ابتدایی از واکسن این بیماری بر روی حیوانات هستند.

۶. نگهداری حیوانات خانگی باعث ابتلا به کرونا می‌شود

عمده حیوانات خانگی در کشور‌های دنیا گربه و سگ هستند که تا کنون هیچ موردی از ابتلای این حیوانات گزارش نشده است. اما تاکید کارشناسان سازمان بهداشت جهانی پس از هر تماس با حیوان خانگی‌تان، بهتر است دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید. این کار به شما کمک می‌کند از ابتلا به ویروس کرونا و البته باکتری‌های رایج مانند ایی. کولی و سالمونلا که از حیوانات به انسان‌ها منتقل می‌شوند، محفوظ بمانید.

۷. اگر علایم کرونا را داریم گزارش نکنیم!

این باور نه تنها غلط است بلکه برای سلامتی شما به شدت نیز پر خطر است. در برخی کشور‌ها این شایعه مطرح شده بود که اگر شواهد بیماری را دارید و این علایم آنقدر جدی نیست به پزشک مراجعه نکنید چرا که آن‌ها شما را به قرنطینه می‌برند و ممکن است چند روزی از فضای اجتماعی و شغل خود دور بمانید. قرنطینه کردن موارد مشکوک تابع علائم و آزمایش‌های متعددی است و خود درمانی در موارد مشکوک بسیار خطرناک است.

۸. استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها

استفاده بدون دستور پزشک از آنتی‌بیوتیک‌ها خطرناک است و در واقع تاثیر بر عدم دریافت کرونا ندارد. در نظر داشته باشید آنتیبیوتیک‌ها برای از بین بردن عفونت‌های باکتریایی تولید شده‌اند و مناسب عفونت‌های ویروسی نیستند.

۹. هیچ کودکی مبتلا به کرونا نمی‌شود

اینکه هیچ کودکی مبتلا به کرونا نشده باور غلطی است. در چین یک نوزاد به کرونا مبتلا شده، اما آمار ابتلای کودکان به کرونا خیلی کم است و این دلیل کافی نیست که مراقب کودکان نباشیم. در این زمینه متخصصان انگلیسی می‌گویند: سیستم ایمنی کودکان بالای پنج سال و نوجوانان کاملا آماده مبارزه با عفونت‌های ویروسی است. آن‌ها ممکن است به ویروس آلوده شوند، اما به بیماری بسیار خفیف‌تری مبتلا می‌شوند که علائم عفونت نشان نمی‌دهد.

۱۰. اسپری نمک بینی و غرغره آب نمک

این باور که اسپری نمک بینی و غرغره آب نمک می‌تواند مانع از ابتلا به کرونا شود، باور درستی نیست. اسپری نمکی بینی و غرغره کردن آب نمک می‌تواند افراد مبتلا به سرماخوردگی معمولی را درمان کند، اما درباره کرونا این مساله صدق نمی‌کند.

۱۱. به کالا‌ها و بسته‌های ارسالی از چین دست نزنیم!

در بخش‌های اداری و بازرگانی خصوصا بخش‌هایی که در سال‌های اخیر ارتباط‌های زیادی با کشور چین داشته‌اند این باور غلط به سرعت باب شد که به کالا و نامه‌های دریافتی از چین نباید دست زد چرا که آن‌ها به شدت ناقل ویروس کرونا هستند. به گفته محققان سازمان جهانی بهداشت، ویروس کرونا نمی‌تواند بدین شکل به مناطق مختلف دنیا منتقل شود.

۱۲. ویروس یک تا چند ماه در بدن مبتلایان می‌ماند

این باور غلط است. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی ویروس کرونا بین ۲ تا ۱۴ روز ممکن است در بدن افراد بماند.

نظر شما