شناسهٔ خبر: 38402076 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت صنعت، معدن و تجارت | لینک خبر

تربیت بیش از ۳۰۰ نفر متخصص حوزه خودرو در کشور

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت اعلام کرد: حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ نفر از نیروی انسانی متخصص حوزه صنعت خودرو، تربیت شده داخل کشور هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شاتا، برات قبادیان، معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت در حاشیه همایش بین المللی موتورهای درون سوز و نفت، در گفت و گو با رادیو انتخابات تصریح کرد: ۳۰ سال گذشته تعداد متخصصین موتور و قوای محرکه بسیار اندک بود که خوشبختانه در سه دهه اخیر با وجود تجهیزاتی که با تلاش محققان و تبدیل ایده به محصول بدست آمده است و همچنین تربیت نیروهای متخصص در بخش صنعت، به ویژه در حوزه قوای محرکه و موتور که یکی از اجزای "های تک" خودرو است، خوشبختانه گام های خوبی برداشته شده است.

وی افزود: نتیجه این تلاش ها و سیاستگذاری ها در دو بخش که نخست حوزه دانشگاهی و پذیرش مقالات دانشگاهی داخل و خارج از کشور و دیگری رونمایی از اجزا و بخش های مختلف موتور است، که امروز رونمایی شد.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت با بیان اینکه اکثر تجهیزات موجود در "نمایشگاه فناورانه تجهیزات تخصصی موتور" تولید داخل و بومی کشور است، گفت: مجموعه این تجهیرات، ساخت خودروی داخلی خواهد بود که خوشبختانه امروز شاهد رونمایی از ۲ مدل از برترین های بومی سازی فناوری در زمینه خودرو بودیم که مجموعه این فعالیت ها ما را به سمت اقتصاد دانش بنیان و فناورانه هدایت می کند.

همایش موتورهای درون‌سوز فرصتی برای تبدیل ایده‌ها به محصولات تجاری

برات قبادیان- معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت و دبیر علمی این همایش - با اشاره به اینکه برگزاری همایش بین‌المللی موتورهای درون‌سوز و نفت فرصتی برای تبدیل ایده‌ها به محصولات تجاری است، گفت: از طریق این همایش محققین، تحقیقاتشان را ارائه و می‌توانند اطلاعات خود را به اشتراک گذارند. محققین تخصصی یک رشته خاص مانند موتورهای درون سوز در دانشگاه‌ها و مراکز علمی پراکنده‌اند و فعالیت‌های مختلفی انجام می‌دهند، این افراد علاقه مندند که هم فعالیت‌های خود را ارزیابی کنند و هم نتیجه تحقیقاتشان را به نمایش گذارند که برگزاری همایش‌هایی مانند همایش بین المللی موتورهای درون سوز و نفت فرصت‌هایی برای محققین فراهم می کند. هدف از برگزاری همایش بین‌المللی موتورهای درون سوز و نفت، توجه به این مسئله است که سبب می‌شود محققین زحمات خود را عرضه کنند و تبادل تجربیات نیز میان شرکت‌کنندگان انجام گیرد و تحقیقات و ایده‌های آن‌ها از فاز دانش به محصول تبدیل شود.

وی با بیان اینکه موتورهای درون‌سوز نیرو محرک وسایل ناوگان حمل‌ونقل زمینی، ریلی و هوایی است و از اهمیت والایی برخوردار بوده؛ اظهار کرد: لذا توجه به همایش موتورهای درون‌سوز می‌تواند نتایج موثری را به همراه داشته باشد. از ۲۲ سال پیش هر دو سال یک بار همایش موتورهای درون‌سوز و نفت برگزار شده و امسال یازدهمین دوره آن در مجموعه ایران‌خودرو و در شرکت ساپکو که مجموعه نمایشگاهی است، برگزار می‌شود.

دبیر علمی همایش موتورهای درون‌سوز و نفت ادامه داد: تحقیقات به طور کلی به دو بخش نظری و عملی تقسیم می شود که به وسیله دانشمندان و دانشجویان این تحقیقات صورت می گیرد و نتایج آن پس از ارائه به صورت مقاله داوری خواهد شد. در حاشیه یازدهمین همایش بین المللی موتورهای درون سوز و نفت نمایشگاه بین‌المللی موتور تهران برگزار خواهد شد که در این نمایشگاه تعدادی از شرکت‌های دانش بنیان محصولات خود را ارائه می‌کنند. در سال ١٩٠٠ میلادی راندمان حرارتی موتور دیزلی مورد توجه قرار گرفت. اولین موتور بنزینی حداکثر سرعت چهار کیلومتر بود و به حدی صدا داشت که با حرکتی کوچک باید گوش را می‌گرفت. اکنون بعد از ١٢٠ سال به حدی در این حوزه پیشرفت وجود داشته که صدایی از موتور خارج نمی‌شود.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صمت با تاکید براینکه پیشرفت‌های کنونی نشان می‌هد این راه، راه درستی بوده است و باعث شده اکنون کنار هم باشیم، گفت: مقالات زیادی به این همایش ارسال شدند. توسعه‌ای که دنیا و صنعت پیدا کرده مدیون دانشجوها و دانش است. در انقلاب صنعتی چهارم بیگلیت‌ها حرف برای گفتن دارند. باید از خواب غفلت بیدار شویم. درست است که در شرایط تحریم به سر میبریم، اما باید بجنبیم در این حوزه عقب نمانیم تا اقتصاد ورشکسته نشود.

او گفت: تصور می‌کردیم تنها حدود پنج درصد از واحدها شرکت کنند، اما اکنون ۹۰۰۰ واحد صنعتی و تجاری ثبت نام کردند. خوشبختانه به لحاظ منابع انسانی وضعیت خوبی داریم تا بتوانیم در عرصه صنعت موفق شویم.

قبادیان تاکید کرد: برای اینکه که فکری یا ایده‌ای به محصول تبدیل شود باید نه مرحله را طی کند که مرحله نخست آن نظری و آخرین مرحله آن محصولی است که از نظر فناوری به بلوغ رسیده و تجاری سازی شده که این مسئله هرچند زمانبر و هزینه‌بر است ولی جالب بود و نتایج خوبی را به همراه دارد.

گفتنی است مراسم افتتاحیه یازدهمین همایش بین‌المللی موتورهای درون‌سوز و نفت، با حضور سید مصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس همایش، فرشاد مقیمی - مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، مسعودتجریشی معاون انسانی سازمان محیط زیست، علیرضا حاجی علی محمدی رئیس انجمن علمی موتور ایران، عادل پیر محمدی مدیر عامل ساپکو و برات قبادیان دبیر علمی همایش و معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت برگزار شد.

نظر شما