شناسهٔ خبر: 38401430 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در گفت و گو با شبکه الفرات

سفیر ایران در عراق: پایگاه های آمریکا در منطقه سودی برای هیچ طرفی ندارد

بغداد - ایرنا - سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق تاکید کرد که وجود پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه به ویژه عراق برای هیچ طرفی در خاورمیانه سودی ندارد و تنها عامل تفرقه افکنی و اشاعه تروریست دولتی هستند.

صاحب‌خبر -

«ایرج مسجدی» امروز (شنبه) در گفت و گو با شبکه تلویزیونی «الفرات» عراق در بخش دیگری از این گفت و گو اضافه کرد که جمهوری اسلامی ایران خواهان کاهش تنش ها با عربستان و امارات است و سفر اخیر امیر قطر به تهران نتایج مثبت و سازنده ای داشت و ما برای دولت ها و ملت های منطقه به ویژه مردم عراق احترام فراوانی قایل هستیم.

وی افزود: من از ترور سردار سپهبد "قاسم سلیمانی" بسیار ناراحت شدم و انتظار داشتم که صهیونیست ها یا نوکران آمریکا پشت این ماجرا باشند، اما نه به شکل تروریسم دولتی و مانند آنچه که آمریکا انجام داد.
سفیر ایران در بغداد گفت: ترور سردار سلیمانی تاثیر زیادی در منطقه داشت و ماهیت مدیریت تروریستی آمریکا را آشکار کرد و باعث نزدیک تر شدن روابط میان ایران و عراق شد.
وی با اشاره به تروریسم دولتی آمریکا افزود: تنش میان ایران و آمریکا سیاسی است و ترور سردار سپهبد سلیمانی گزینه نظامی را نزدیک تر کرد. حمله موشکی ایران از جمله هدف قرار دادن پایگاه آمریکایی "عین الاسد" در عراق پاسخی کوبنده برای دفاع از خود بود و منظور ما از آن نقض حاکمیت عراق نبود، بلکه پاسخی به تجاوز آمریکا در عراق بود.

حمایت از اعتراض های مسالمت آمیز عراق
سفیر ایران در بغداد افزود: همان گونه که مرجعیت عالی عراق تایید کردند، ما نیز از تظاهرات و اعتراض های مردمی و خواسته های قانونی معترضان حمایت و دفاع می کنیم، اما با خرابکاری و تجاوز به موسسه ها و اماکن دیپلماتیک مانند آنچه برای کنسولگری های ایران در نجف و کربلا اتفاق افتاد و آن را آتش زدند، مخالفت می کنیم و از این اقدام های ناخرسندیم.
مسجدی گفت: پیوندهای ما با عراق مستحکم و راهبردی است و خود را دوست عراق می دانیم، اما کاملا به مطالبات مردمی احترام می گذاریم و از شعارهای مطرح شده از سوی برخی معترضان عراقی علیه ایران نگران نیستیم.

آرزوی موفقیت برای علاوی
مسجدی در مورد نزدیک شدن فعالیت دولت جدید عراق به ریاست «محمد توفیق علاوی» نخست وزیر مکلف با آرزوی موفقیت برای وی گفت که ما به همه دولت هایی که تاکنون در عراق تشکیل شده و فعالیت کرده، احترام گذاشته ایم؛ هر نخست وزیری که طبق قوانین عراق منصوب شود، مورد حمایت تهران است.
وی تاکید کرد که علاوی برای تشکیل کابینه عراق مکلف شد، امیدواریم که تشکیل دولت بر اساس خواست مردمی و قانونی این کشور باشد.

خروج از عراق به سود خود آمریکا است
وی در مورد تصمیم پارلمان عراق مبنی بر اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور توضیح داد که خروج آمریکا از منطقه به سود خود این کشور است، زیرا دخالت های آنان باعث آشفتگی در منطقه شده و توصیه و نصیحت ما به کردها و سنی ها این است که به این موضوع اعتقاد داشته باشند، چرا که این به نفع عراق نیز هست.
سفیر ایران در بغداد گفت: مخالف جدی حضور آمریکا در عراق و منطقه هستیم و در موضوع اخراج نیروهای بیگانه مسیر را خود ملت و نمایندگان مجلس عراق انتخاب کرده اند و  ما خواسته های خود را به هیچ طرفی تحمیل و دیکته نمی کنیم.
وی افزود: حضور آمریکا، در دست عراقی ها است و اگر کردها و سنی ها با اخراج نیروهای آمریکایی هم صدا بودند، شادی ها بیشتر می شود چرا که این به نفع عراق است. خواسته های خود برای اخراج نیروهای آمریکایی از عراق را دیکته نمی کنیم و جمهوری اسلامی ایران مایل به تخریب و تنش در روابط با کشورهای منطقه نیست. 

نظر شما