شناسهٔ خبر: 38400832 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

همتایابی بین‌المللی علمی محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با ۸ کشورجهان

تهران- ایرنا- محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر امسال در طرح سه گانه همتایابی بین‌المللی علمی، استارتاپی و نمایشگاهی نانو الیاف توانستند با ۸ محقق خارجی همکاری کنند.

صاحب‌خبر -

امیر گلرو مدیر همکاری‌های علمی و بین المللی دانشگاه صنعتی امیرکبیر روز شنبه در حاشیه نشست «سه گانه همتایابی بین‌المللی علمی، استارتاپی، نمایشگاهی نانو الیاف دانشگاه صنعتی امیر کبیر» که با حضور ۸ مهمان خارجی از کشورهای هند، مالزی، عراق، آفریقای جنوبی، چک و اسلواکی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت:برنامه همتاگزینی یا همتایابی بین المللی امسال برای بار دوم در این دانشگاه برگزار می شود و امسال به صورت اختصاصی در حوزه نانو الیاف برگزار شده است.

وی بیان کرد: در حوزه روابط بین الملل اتفاقی که خیلی سخت می‌افتد اعتماد طرفین است، در برنامه همتایابی هدف اصلی ما این است که اعتماد شکل بگیرد، شکل گیری اعتماد در دیدارهای رو در رو صورت می‌گیرد و هدف اصلی برنامه شکل گیری این اعتماد است تا بر اساس آن بتوان یک سری فعالیت های مشترک انجام داد.

گلرو اظهارکرد: اگر این اعتماد و ارتباط شکل گرفت، هدف بعدی ما این است که در حوزه های خاص کار کنیم. امسال صرفا در حوزه نانو الیاف این برنامه اجرا شده است به این صورت که در حوزه های خاص متخصصان دانشگاه صنعتی امیرکبیر از داخل کشور با متخصصان خارج کشور ارتباطی را شکل دهند که بر اساس این ارتباط هم در حوزه های تحقیقاتی و هم حوزه های صنعتی بتوانند با یکدیگر کار کنند.

وی گفت: در این برنامه از اوایل سال ۹۸ که برنامه ریزی‌ها برای اجرای آن شروع شد، ارتباطات موجود شکل گرفته و افراد با شناختی که از قبل داشتند همکاری مشترک را شروع کرده و پیشنهادهای ارایه شده این افراد توسط یک گروه صنعتی و دانشگاه صنعتی امیرکبیر مورد بررسی قرار گرفت و امروز صرفا طرح های برگزیده در این همایش مطرح شده است و مورد حمایت قرار می گیرند.

مدیر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه صنعتی امیرکبیر یادآور شد: دراین همایش هدف این است که امروز ارتباطات به صورت علمی شکل گیرد و فردا به بازدید صنعتی پرداخته شود، همچنین طرح هایی که قرار است مورد حمایت از سوی گروه صنعتی قرار گیرند و ایده آن‌ها تبدیل به محصول شود، فردا در مراسم اختتامیه معرفی خواهند شد.

گلرو بیان کرد: فردا در مراسم اختتامیه طرح های برگزیده اعلام خواهد شد و دست برگزیده‌ها در دست گروه صنعتی سازی این طرح ها قرار داده می‌شود تا برای تولید محصول اقدام کنند.

وی افزود: همه این افراد اساتید دانشگاه و محققانی هستند که دراین حوزه فعالیت برگزیده داشتند، پیش از اینکه این افراد انتخاب شوند رزومه علمی آن‌ها بررسی شده  که افرادی باشند که از لحاظ سوابق و تولیدات علمی افراد برگزیده‌ای باشند که به بهترین وجه ارتباط را شکل داد.

مدیر همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: در برنامه همتا یابی، این افراد پیش از این برنامه همتای خود را انتخاب کرده بودند، هر طرحی  حداقل از دو نفر یعنی یک ایرانی و یک خارجی شکل گرفته است، اگر طرحی قبول شود و مورد تایید قرار گیرد حمایت ها از گروه صورت می گیرد.

وی ادامه داد: دراین دوره، طرح ها به صورت اختصاصی در حوزه نانو ارایه شده و مجموعه صنعتی که این طرح ها مورد حمایت قرار می‌دهد، مجموعه آیکن است که زیر مجموعه ستاد فناوری نانو ریاست جمهوری است. این مجموعه به دانشگاه هم در حوزه ارزیابی طرح‌ها و هم حمایت مالی برای تولید محصول کمک کرده است.

مدیر همکاری‌های علمی و بین المللی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: امسال در اجرای این برنامه، طرح ها در سه بخش کلی شامل بخش مهندسی پزشکی، بخش نساجی و سایر حوزه ها ارایه شده است. در این دوره ۷۰ طرح اولیه دریافت شد، بر اساس پایش انجام شده طرح ها به ۴۰ طرح رسید و در نهایت از بین آن‌ها هشت پروپوزال نهایی مشخص شدند و از بین این طرح‌ها ۳ طرح به عنوان برگزیده معرفی می‌شوند.

گلرو یادآور شد: سال گذشته که دوره نخست این همایش برگزار شد، در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، مدیریت منابع آب، نانو، بایو و نفت ارایه طرح صورت گرفت، خروجی های خوبی داشت و ارتباطاتی نیز شکل گرفت.

وی گفت: از این ارتباطات اساتید ما توانستند با اساتید خارجی ارتباط برقرار کنند. به طورمثال یک مجموعه اساتید دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اساتید لهستانی علاوه برحوزه آموزشی که در زمینه راهنمایی مشترک دانشجویان بود در حوزه های تحقیقاتی وارد فعالیت شدند و علاوه بر آن توانستیم در سطح ارتباط بین دانشگاهی از اتحادیه اروپا، گرنتی را برای تبادل دانشجو و اساتید نیز دریافت کنیم. امسال امیدواریم بیشتر در حوزه صنعتی سازی محصولات کار انجام دهیم.

نظر شما