شناسهٔ خبر: 38400199 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

مسعود بارزانی:

رابطه کُردها با بغداد در سطح مطلوبی نیست/ تحریم انتخابات وارد است

رئیس حزب دموکرات و رئیس سابق اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که رابطه کُردها با بغداد در سطح مطلوبی نیست.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات و رئیس سابق اقلیم کردستان، تاکید کرد: رابطه کُردها با بغداد در سطح مطلوبی نیست و قانون انتخابات قدیم عراق بهتر از قانون جدید آن بود و تحریم انتخابات آتی پارلمانی بعید نیست بلکه مساله‌ای وارد است.

 

او در خصوص روابط با بغداد از سال 2003 تاکید کرد: ما به صورت فعال و کارآمد در پر کردن خلأهایی که پس از سقوط رژیم صدام به وجود آمده بود، سهیم بوده‌ایم و به بغداد رفتیم و در تدوین قانون اساسی و بازسازی موسسات دولتی سهم به سزایی داشته‌ایم اما متاسفانه پایبندی به قانون اساسی صورت نگرفت و روابط وخیم شد.

 

مسعود بارزانی در مورد وضعیت کرکوک تصریح کرد: دیدگاه ما همیشه این بوده است که کرکوک باید الگویی برای همزیستی ملی، مذهبی و دینی باشد؛ این دیدگاه امروز هم هست. طبعا توافقی بر سر حل مساله کرکوک و بقیه مناطقی که خارج از اداره اقلیم کردستان بوده و به مناطق مورد مناقشه موسوم هستند طبق ماده 140 قانون اساسی وجود داشت که مربوط به عادی سازی وضعیت، آمار و همه‌پرسی است.

 

او اضافه کرد: به کردها ظلم شده و این طبعا نمی‌تواند ادامه یابد و نمی‌تواند تا ابد آن را قبول کرد.

 

بارزانی در خصوص همه‌پرسی استقلال گفت: همه‌پرسی برگزار شد و 93 در صد از مردم کُرد نیز به آن رای «آری» دادند و این یک پیروزی بزرگ بود، این یک واقعیت است و این به شخصه برای من یک شگفتی را رقم زد.

 

او ادامه داد: سنگ بنا را گذاشتیم و شرایط مرحله آتی مشخص خواهند شد یا با این نسل یا با نسل‌های آینده اما همه‌پرسی را تکرار نخواهیم کرد. هدف از برگزاری همه‌پرسی اعلام مستقیم استقلال نبود بلکه هدف این بود که برای ملت کردستان حتی برای یک بار در تاریخ این فرصت فراهم شود که دیدگاه خود را بیان کنند.

 

بارزانی تاکید کرد: آمریکایی‌ها در دوره برگزاری همه‌پرسی هیچ وعده‌ای به کُردها ندادند، در ابتدا به همه‌پرسی اعتراضی نکردند و قول بی‌طرفی دادند با این حال هنگامی که همه‌پرسی برگزار شد آنها موضع جانبدارانه‌ای نسبت به بغداد اتخاذ کردند که ما انتظار آن را نداشتیم.

 

او اظهار کرد: بزرگترین چالش پیش روی اقلیم کردستان عراق چه پیش از همه‌پرسی استقلال، چه پس از آن و حتی امروز همان تروریسم است و چالش‌های دیگری همچون آشوب کنونی در جهان عرب و خاورمیانه، عدم تعادل در توازن قدرت، دخالت‌های بی‌وقفه و وضعیت اقتصادی نیز وجود دارند که همگی آنها چالش‌های بزرگی هستند اما آنها مانع ما نمی‌شوند.

 

بارزانی در خصوص اخراج نیروهای آمریکایی از عراق پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گفت: من مخالف خروج نیروهای آمریکایی از عراق بودم و پیش‌بینی‌های من مبنی بر تسلط تروریسم بر بخش‌های زیادی از عراق تبدیل به واقعیت شد.

 

منبع: ایسنا

 

نظر شما