شناسهٔ خبر: 38399618 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده حماس در لبنان: معامله قرن ناقض اصول ثابت فلسطین است

بیروت - ایرنا - «احمد عبدالهادی» نماینده «جنبش مقاومت اسلامی فلسطین» (حماس) در لبنان تاکید کرد: طرح آمریکایی – اسراییلی «معامله قرن» اصول بنیادین و ثابت فلسطین مانند حق تاسیس دولت مستقل به پایتختی قدس، مقاومت و بازگشت آوارگان به وطن را نقض کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ملی لبنان، وی امروز (شنبه) در گردهمایی «اتحاد برای رویارویی با معامله قرن» در یکی از اردوگاه های فلسطینی، گفت: فلسطینیان به اصول بنیادین و ثابت خود وفادار می مانند و طرح اسکان آوارگانشان را در کشورهای میزبان نمی پذیرند.

عبدالهادی افزود: حق بازگشت پناهندگان و حق مقاومت و مبارزه برای آزادی سرزمین اشغال شده فلسطین، مقدس است و نمی توان آن ها را نادیده گرفت و فراموش کرد.

وی با بیان این که در این مبارزه، سلاح فلسطینیان، جان و روح آنان است از ملت، تشکیلات خودگردان و گروه های فلسطینی خواست در رویارویی با طرح معامله قرن، در عرصه های سیاسی، فرهنگی و میدانی، فعال تر عمل کنند.   
طرح معامله قرن که هشتم بهمن ماه در واشنگتن رونمایی شد، منطق قطعنامه ها و قوانین جهانی، سازمان ملل متحد، طرح "دو دولت"، اعلان قدس شرقی به عنوان پایتخت فلسطین، عقب نشینی رژیم اسراییل تا مرزهای ۱۹۶۷ میلادی و الزام این رژیم به از بین بردن شهرک های صهیونیست نشین در کرانه باختری رود اردن را زیر پا گذاشت.

کشورهایی که به طور مستقیم از طرح معامله قرن زیان می بینند فلسطین، سوریه، اردن و لبنان هستند. این طرح، قدس و بخشی از منطقه کرانه باختری در فلسطین، منطقه جولان در سوریه، منطقه غور در اردن و منطقه مزارع شبعا در جنوب لبنان را در اختیار رژیم اسراییل قرار داده است.

هم چنین پناهندگان فلسطینی حق بازگشت به سرزمین خود را ندارند و باید در کشورهای میزبان، اسکان دایم بگیرند. معامله قرن می خواهد که این پناهندگان را به شهروندان سوری، اردنی و لبنانی تبدیل کند.

۵۰۰ هزار فلسطینی از جمله طرفداران «جنبش ملی آزادیبخش فلسطین» (فتح) و جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در اردوگاههای رشیدیه ، عین الحلوه و المیه و میه در جنوب، صبرا ، شاتیلا و برج البراجنه در مرکز، الجلیل در شرق ، البداوی و البارد در شمال لبنان زندگی می کنند.

نظر شما