شناسهٔ خبر: 38399306 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

رکورد زنی مداوم دلار

دلاری که در آخرین روزهای آبان ماه در کانال ۱۱ هزار تومان قرار داشت، تحت تاثیر قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF به نرخ ۱۵ هزار تومان در بازارهای غیر رسمی رسیده است. این در حالی است که اخیرا برخی از کاشناسان اقتصادی پیش بینی کرده بودند که قرار گرفتن ایران در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی، افزایش نرخ دلار تا ۱۶ هزار تومان را به دنبال خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

جهان صنعت نیوز| کارگروه اقدام مالی ایران را به دلیل آنچه عدم انطباق با هنجارهای بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم خواند به لیست سیاه بازگرداند.

به گزارش خبرنگار جهان صنعت نیوز؛ بر این اساس  بازار ارز و سکه که در آستانه نشست گروه ویژه اقدام مالی در پاریس  از چند روز پیش دچار التهاب شده بود، حالا نوسانات جدیدی را تجربه می کند به طوری که نرخ دلار در بازارهای غیر رسمی به ۱۵ هزار تومان رسیده و به طور کلی  بازار ارز، طلا و سهام چشم‌انداز رو به صعود پیش رو خواهند داشت.

ارزانی دلار با کنترل مصنوعی

نکته جالب توجه این است که همچنان برخی از مسوولان کشور تصور می کنند که  پیوستن و یا نپیوستن ایران به “اف ای تی اف” چیزی را برای ایران تغییر نمی دهد. بر این اساس رییس کل بانک مرکزی در جدیدترین اظهارنظر خود بعد از قرار گرفتن ایران در لیست سیاه اعلام کرد: ” بازگشت ایران به لیست سیاه FATF مشکلی برای تجارت خارجی ایران و ثبات نرخ ارز ایجاد نخواهد کرد و عملکرد بانک مرکزی دریک سال گذشته این اطمینان خاطر را ایجاد کرده است .”

عبدالناصر همتی در حالی به عملکرد بانک مرکزی در یک سال گذشته می بالد که نرخ دلار به دلیل کنترل و ارزانی مصنوعی طی ماه های اخیر ثابت بوده و حالا که در روزهای پایانی سال قرار داریم، روند افزایشی را تجربه می کند. چالشی که هر ساله مردم و فعالان اقتصادی را دچار مشکل می کند و باعث غیر قابل پیش بینی شدن هر چه بیشتر اقتصاد کشور می شود.

موج گرانی 

با افزایش نرخ دلار طی روزهای اخیر، برخی از کارشناسان از افزایش قیمت های جدید در بازار خبر می دهند و معتقدند که با افزایش هزینه واردات مواد اولیه، قیمت تمام شده اجناس افزایش می یابد که این موضوع در نهایت باعث می شود مردم کالاهای مورد نیاز خود را گران تر خریداری کنند.

اگرچه کارشناسان بر این باور هستند که افزایش نرخ دلار تا یکی دو ماه آینده بر بازار مایحتاج اساسی مردم تاثیرگذار خواهد بود اما باید این واقعیت را پذیرفت که گرانی های ناشی از افزایش نرخ ارز یکی دو هفته ای می شود که در بازار آغاز شده است.

در واقع عرضه کنندگان کالاها به دلیل پیش بینی ناپذیر بودن اقتصاد و همچنین ترس از تامین اجناس با قیمت های بالاتر، از همین حالا کالاهای موجود در مغازه های خود را با در نظر گرفتن نرخ جدید دلار به مصرف کنندگان عرضه می کنند و یا اینکه برخی از آنها حتی تمایلی به فروش اجناس خود ندارند. موضوعی که در نهایت کمبود برخی کالاها و افزایش قیمت بیشتر اقلام مصرفی مردم را به دنبال خواهد داشت.

افزایش هزینه واردات

از طرفی با توجه به اینکه نقل و انتقالات مالی برای تجارت خارجی کشور از این پس به امری دشوارتر تبدیل خواهد شد، باید یپذیریم که هزینه واردات کالاها با افزایش قابل توجهی روبرو خواهد شد و در نهایت با گرانی در بازارهای مختلف روبرو خواهیم شد.

 اگرچه برخی کارشناسان معتقدند ایران نقل و انتقالات مالی خود را از طریق مراجع غیر رسمی انجام می دهد و قرار گرفتن ایران در لیست سیاه تاثیر خاصی برای اقتصاد ایجاد نخواهد کرد اما باید قبول کرد که از این پس بسیاری از کشورها تبادلات خود را با ایران قطع خواهند کرد و یا اینکه عوارض سنگینی را در مبدلات تجاری ایجاد خواهند کرد.

خداحافظی با نقل و انتقال پول از طریق بانک‌ها

در این خصوص چندی پیش معاون ارزی اسبق بانک مرکزی اعلام کرده بود که با عدم پذیرش FATF، باید با نقل و انتقال پول از طریق بانک‌ها خداحافظی کنیم و طبیعی است این وضعیت صادرات و واردات کالا به ایران را با اختلال روبرو می کند.

سید کمال سید علی اعلام کرد: حتی کشورهای دوستی که با ما همکاری می‌کنند نیز اعلام کرده‌اند که در صورت نپیوستن به FATF کار با سیستم بانکی آنها نیز به حالت تعلیق در می آید چرا که اغلب این بانک ها خصوصی هستند و از ترس قرار گرفتن در فهرست سیاه ، با ایران همکاری نخواهند کرد.

لعیا جنیدی معاون حقوقی رییس جمهوری  نیز چندی پیش در مورد پیامدهای بازگشت به فهرست سیاه FATF گفته بود در صورت نپذیرفتن لوایح چهارگانه گروه اقدام مالی مشترک، تقریبا تمامی روابط پولی و مالی بین‌المللی خود را با خطر مواجه خواهیم کرد. به گفته وی، جمهوری اسلامی ایران برای ورود به اقتصاد بین‌المللی باید به این سیستم متصل شود.

طلا گران می شود

با این حال در نهایت با سیاست گذاری های اشتباه دولت و حکومت، ایران در لیست سیاه اف ای تی اف قرار گرفت. تحول جدیدی که بی تردید بازارهای طلا و سکه و بورس را با نوسانات قابل توجه جدیدی روبرو خواهد کرد و تجارت خارجی و بازار کالاها در حوزه های مختلف را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. 

در حال حاضر اگرچه نرخ دلار به ۱۵ هزار تومان در بازارهای غیر رسمی افزایش داشته است اما تحلیلگران معتقدند روند افزایش قیمت تا سال آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد. به طوری که در نهایت نرخ دلار به ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان نیز افزایش قیمت خواهد داشت.

بالاترین رقم در ۷ سال گذشته

بازار طلا نیز به طور حتم روند صعودی را طی خواهد کرد. قیمت طلا و سکه با پیروی از رشد بهای طلای جهانی، طی یکی چند روز اخیر افزایش یافت که بر این اساس قیمت سکه تمام طرح جدید به پنج میلیون و ۲۸۱ هزار تومان رسید.

به عبارت دیگر قیمت طلا در معاملات اخیر خود به بالاترین رقم ۷ سال گذشته افزایش یافت زیرا نگرانی‌ها در مورد تاثیر ویروس کرونا بر اقتصادی جهانی بر جذابیت امنیت طلا افزوده است.

این در حالی است که روز گذشته هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار ۵۴۸۵۰۰ هزار تومان معامله شد؛ و قیمت سکه تمام بهار آزادی در بازار تهران ۵۳۳۰۰۰۰ هزار تومان به فروش رفت . البته قیمت سکه امروز کاهش یافته است اما پیش بینی ها حاکی از آن است که بازار طلا با در نظر گرفتن تحولات جدید، روند صعودی را طی خواهد کرد.

 

۰/۵ ( ۰ نظر )

نظر شما