شناسهٔ خبر: 38398790 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

قیمت دلار، سکه و طلای ۱۸ عیار؛ اولین واکنش‌ها به قرار گرفتن در لیست سیاه FATF

دلار امروز با جهش ۴۰۰ تومانی به ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان رسیده، سکه تا پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پیشروی کرده و طلا رکورد یک سال و نیم قبل خود را شکسته است. هر گرم طلای ۱۸ عیار در حال حاضر ۵۷۴ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود. امروز بورس کار خود را با ریزش ۱۱ هزار واحدی آغاز کرد، اما در ادامه شاهد جبران این ریزش و بازگشت روند صعودی بودیم

صاحب‌خبر -
فرارو-  نتیجه جلسه FATF دیروز چندان خوش‌آیند نبود و ایران بعد از چند سال معافیت، دوباره به لیست سیاه برگشت. اتفاقی که تاثیر خود را در بازار‌های مالی اولین روز هفته نشان داد. دلار با جهش ۵۲۰ تومانی به ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده است. صرافی‌ها هم قیمت‌هایشان را ۳۳۰ تومان بالا برده و دلار را ۱۴ هزار و ۵۳۰ تومان می‌فروشند. امروز سکه تمام طرح جدید و طرح قدیم هر دو با قیمت پنج میلیون و ۷۵۰ هزار تومان در بازار فروخته می‌شوند. طلای ۱۸ عیار رکورد تاریخی خود را شکسته و حدود ۵۸۴ هزار تومان به ازای هر گرم قیمت‌گذاری می‌شود. شاخص بورس در ساعات اولیه معاملات امروز ریزش ۱۱ هزار واحدی را تجربه کرد، اما در ادامه شاهد بازگشت شاخص کل به جایگاه اولیه بودیم.
 

دلار به ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان رسید

بازار ارز واکنش سنگینی به قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF نشان می‌دهد. آخر وقت چهارشنبه قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد حدود ۱۴ هزار و ۳۸۰ تومان بود و در اولین ساعات معاملات امروز شنبه، قیمت دلار با جهش ۵۲۰ تومانی به ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. امروز حتی صرافی‌ها هم قیمت‌ها را بالا بردند. در لحظه نگارش این متن صرافی ملی دلار را با قیمت ۱۴ هزار و ۵۳۰ تومان می‌فروشد. این درحالی است که آخرین فیمت دلار در صرافی ملی، روز چهارشنبه ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان بود و این موضوع نشان می‌دهد دلار در بازار رسمی افزایش ۳۳۰ تومانی را تا این لحظه پشت سر گذاشته است. با این حساب نمی‌توان تلاطم امروز بازار ارز را گردن دلال‌ها انداخت.

امروز هر یورو در صرافی‌ها به قیمت ۱۵ هزار و ۵۸۰ تومان و در بازار آزاد به قیمت ۱۶ هزار و ۱۶۰ تومان فروخته می‌شود. این نرخ‌ها نسبت به آخرین روز فعالیت بازار رسمی یعنی چهارشنبه هفته گذشته تا ۶۳۰ تومان افزایش پیدا کرده است. صرافی‌ها در این روز یورو را با قیمت ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان می‌فروختند و نرخ یورو در بازار آزاد حدود ۱۵ هزار و ۵۳۰ تومان بود. پوند انگلستان نسبت به چهارشنبه افزایش ۶۲۵ تومانی را پشت سر گذاشته و از ۱۸ هزار و ۶۷۵ تومان به ۱۹ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است.

امروز فعالان بازار ارز درهم را با نرخ چهار هزار و ۵۵ تومان و لیر ترکیه را با نرخ دو هزار و ۴۴۵ تومان می‌فروشند. چهارشنبه گذشته درهم سه هزار و ۹۱۵ تومان بود و لیر دو هزار و ۳۶۵ تومان فروخته می‌شد و حالا شاهد افزایش ۱۵۰ تومانی نرخ این دو ارز پرطرفدار برای مسافران و تاجران هستیم.
 

سکه پنج میلیون و ۷۵۰ هزار تومان قیمت خورد

بازار سکه شدیدترین واکنش را به قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF نشان داده است. چراکه همزمان با این اتفاق، شاهد افزایش قیمت طلا در اثر رشد اونس جهانی هستیم. سکه تمام در آخرین ساعات بازار رسمی روز چهارشنبه حدود پنج میلیون و ۳۲۰ هزار تومان قیمت داشت و حالا در لحظه نگارش این متن هر سکه تمام طرح جدید در بازار با قیمت پنج میلیون و ۷۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود و نشان از جهش ۴۳۰ هزار تومانی قیمت سکه دارد. سکه تمام طرح قدیم هم با رشد ۴۵۰ هزار تومانی کار خود را در اولین روز هفته آغاز کرده و هم‌رده با سکه طرح جدید، پنج میلیون و ۷۵۰ هزار تومان قیمت خورده است.

نیم‌سکه از روند افزایش قیمت امروز در بازار مستثنی نیست. فعالان بازار امروز سکه را با قیمت سه میلیون تومان می‌فروشند که نسبت به چهارشنبه حدود ۲۰۰ هزار تومان گران شده است. ربع سکه هم امروز افزایش قیمت ۱۶۰ هزار تومانی را پشت سر گذاشته و از یک میلیون و ۷۴۰ هزار تومان، به یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده است.
 

طلای ۱۸ عیار تا ۵۸۴ هزار تومان پیشروی کرد

طلا رکورد شکست! بالاترین قیمت ثبت شده برای هر گرم طلای ۱۸ عیار مربوط به هفته اول مهرماه سال گذشته بود که همزمان با صعود دلار تا مرز ۲۰ هزار تومانی، طلا برای ساعاتی به ۵۵۰ هزار تومان رسیده بود. حالا این فلز گران‌بها با شکستن رکورد یک سال و نیم قبل، به ۵۸۴ هزار تومان رسیده و بالاترین قیمت را در تاریخ ثبت کرده است. چهارشنبه هفته پیش طلا فروش‌ها هر گرم طلای ۱۸ عیار را ۵۴۲ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌کردند و حالا این نرخ با جهش ۴۰ هزار تومانی به ۵۸۴ هزار تومان رسیده است. این جهش قیمت صرفا در واکنش به قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF نیست و افزایش اونس جهانی هم در آن دخیل بوده است. گزارش‌ها از بازار‌های بین‌المللی نشان می‌دهد ارزش هر اونس طلا از هزار و ۶۰۰ دلار عبور کرده و حالا روی رقم هزار و ۶۴۳ دلار قرار دارد. پیش از این اونس طلا حدود هفت سال پیش در چنین محدوده‌ای قرار داشت. بالاترین قیمت اونس جهانی مربوط به بهمن‌ماه سال ۹۰ است که طلا روی قله هزار و ۸۴۶ دلار قرار داشت.
 

بورس رفت و برگشت ۱۴ هزار واحدی را پشت سر گذاشت

شاخص بورس امروز کار خود را با سقوط ۱۱ هزار واحدی آغاز کرد که نشان دهنده کاهش ۲.۴ درصدی میانگین قیمت سهام در بازار بود. اتفاقی که باعث شد خیلی از نماد‌ها با صف فروش فعالیت خود را در اولین روز هفته آغاز کنند، اما وضعیت به همین شکل باقی نماند. تقریبا از ۱۵ دقیقه، بازار جان تازه گرفت و شروع به جبران ضرر‌ها کرد. صف‌های فروش یکی پس از دیگری جمع‌آوری شدند و شاهد بازگشت شاخص به روند صعودی بودیم. اتفاقی که زیاد دور از انتظار نبود، چراکه اغلب کارشناسان سقوط احتمالی بورس در واکنش به قرار گرفتن ایران در لیست سیاه را موقتی می‌دانستند. در پایان ساعات معاملات، شاخص کل بورس تهران بعد از جبران سقوط در لحظات اولیه، با رشد ۱۴ هزار واحدی نسبت به اول صبح، به مدار افزایشی برگشته و سه هزار و ۱۱۱ واحد رشد را نسبت به چهارشنبه هفته گذشته از خود نشان می‌دهد.

نظر شما