شناسهٔ خبر: 38398664 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

فائقی در گفتگو با آنا:

تغییرات اساسنامه برای دومین بار نیاز به تصویب هیئت دولت ندارد/ فیفا را در ایران به هیولا تبدیل کردیم

رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی گفت: ابهامات در اساسنامه فدراسیون فوتبال از زمان مهرعلیزاده نشئت می‌گیرد؛ در واقع در آن مقطع با تغییراتی که صورت گرفت روح اساسنامه به‌هم ریخت اما تغییرات دوباره نیاز به تصویب هیئت دولت ندارد.

صاحب‌خبر -

سعید فائقی در گفتگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، درباره عدم تصویب اساسنامه فدراسیون فوتبال در هیئت دولت و ابهاماتی که انتخابات فدراسیون فوتبال دارد، گفت: ما ابتدا باید روند اساسنامه فدراسیون فوتبال را بررسی کنیم. در این اساسنامه آمده است که فدراسیون‌ها مؤسسات عمومی غیردولتی هستند که اساسنامه آنها باید به تصویب هیئت دولت برسد. اما زمانی که این اساسنامه به تصویب هیئت رسید، تغییراتی که به وجود می‌آید باید زیر نظر مجمع صورت بگیرد.

روح اساسنامه در زمان مهرعلیزاده بهم ریخت

وی افزود: در واقع اگر تغییراتی در اساسنامه برای بار دوم رخ بدهد، نیاز به تأیید هیئت دولت ندارد. این ابهامات که اساسنامه فدراسیون فوتبال مورد تأیید هیئت دولت نیست، از زمان مهرعلیزاده نشئت گرفته است. در آن زمان تغییراتی در اساسنامه به وجود آمد که روح اساسنامه را به هم ریخت. این تغییرات به این صورت بود که رئیس سازمان تربیت‌بدنی می‌تواند رئیس فدراسیون را عزل کند. موضوعی که در اساسنامه وجود نداشت و آنها این تغییرات را به وجود آوردند. در آن زمان به این خاطر که به این موضوع رسمیت بدهند، آن را در هیئت دولت هم تصویب کردند اما در واقع این بند، روح اساسنامه را به‌هم ریخت.

در داخل ایران استفاده ابزاری از فیفا می‌شود

رئیس اسبق سازمان تربیت‌بدنی تأکید کرد: تغییراتی که برای بار دوم در اساسنامه به وجود می‌آید، نیازی به تصویر هیئت دولت ندارد اما این تغییرات باید مورد تأیید AFC و فیفا قرار بگیرد. اگر تغییراتی در اساسنامه به وجود بیاید، باید فیفا آن را تصویب کند اما موضوعی که در داخل خیلی به آن توجه می‌کنند، این است که ما فیفا را به یک هیولا تبدیل کرده‌ایم و در واقع در داخل ایران استفاده ابزاری از فیفا می‌شود. آنها کاری به کار ما ندارند تا زمانی که شکایتی صورت بگیرد.

عضویت نامزدها در فدراسیون فوتبال برای فیفا اهمیت دارد

فائقی اظهار کرد: برای فیفا، عضویت در فدراسیون فوتبال اهمیت خیلی زیادی دارد و اگر یک نفر نامزد انتخابات فدراسیون فوتبال شود، باید این شرایط را داشته باشد. حالا این عضویت در فدراسیون فوتبال می‌تواند در بخش‌های مختلف از جمله مربیگری، ‌داوری یا حتی بازیکن باشد. اگر شخصی که عضو فدراسیون فوتبال نیست در انتخابات نامزد شود و فرد دیگری بابت این موضوع به فیفا شکایت کند، آنها به موضوع انتخابات ورود می‌کنند و حتی ممکن تا بحث تعلیق هم پیش بروند یا اگر فردی که همه شرایط را داشته باشد، بدون دلیل رد صلاحیت شود، آن‌وقت فیفا به این موضوع ورود می‌کند که در روند انتخابات تبعیض به وجود آمده است. در واقع فیفا در این مسائل به موضوع انتخابات ورود می‌کند و به مسائل دیگر توجهی نمی‌کند.

خدمت در فدراسیون داوطلبانه است و بازنشستگی معنی ندارد

وی در مورد حضور بازنشسته‌ها در انتخابات فدراسیون فوتبال گفت: همان‌طور که گفتم فدراسیون‌ها یک مؤسسه غیردولتی عمومی هستند اما آنها باید یک فرقی با سایر ارگان‌ها داشته باشند. در همه جای دنیا خدمت در فدراسیون داوطلبانه صورت می‌گیرد و بازنشستگی معنی ندارد. در حال حاضر تاماش آیان رئیس فدراسیون جهانی وزنه‌برداری با وجود سن بالا در این پست قرار دارد. این نشان می‌دهد در همه جای دنیا ریاست فدراسیون کار داوطلبانه‌ای است و هزینه‌ای برای فدراسیون مربوطه به خاطر پست ریاست ایجاد نمی‌کند. در واقع ریاست فدراسیون شغل نیست اما ما برای آن هزینه می‌کنیم. متأسفانه با این قوانین، دست و بال فدراسیون‌ها را می‌بندند و بعدها دچار مشکل خواهند شد.

با ایجاد شغل ریاست در فدراسیون‌ها هزینه‌ها را بالا بردیم

فائقی گفت: رئیس فدراسیون هیچ حقوقی دریافت نمی‌کند. اگر چنین اتفاقی بیفتد، اعتبارات ماده 17 زیر سؤال می‌رود و تمام هزینه‌ها باید صرف حقوق شود. این مسائل قطعاً عملکرد فدراسیون‌ها را تضعیف می‌کند. من اعتقاد دارم باید کسانی در رأس کار باشند که تجربه کافی داشته باشند و بتوانند مسائل را مدیریت کنند. متأسفانه موضوع بازنشستگی در فدراسیون‌ها را هیچ زمانی حل نکردند و طبیعتاً این موضوع در آینده مشکل‌‌ساز خواهد شد. زمانی که صفایی فراهانی ریاست فدراسیون فوتبال را برعهده داشت، هیچ کسی حق دخالت در امور او را نداشت. به این خاطر که او مدیر قابل قبولی بود و می‌توانست همه مسائل را حل و فصل کند و اهالی فوتبال را هم در کنار خود داشت.

با تأییدیه 10 نفر از اعضای مجمع انتخابات مهندسی نمی‌شود

وی در مورد شائبه مهندسی شدن انتخابات فدراسیون فوتبال به خاطر تأییدیه 10 نفر از اعضای مجمع اظهار کرد: به نظرم باید به موضوع داشتن تأییدیه از 10 نفر از اعضای مجمع به دیده مثبت نگاه کنیم. فردی که به عنوان نامزد در انتخابات فدراسیون ورود می‌کند، باید مورد تأیید اعضای مجمع قرار بگیرد که او فردی فوتبالی و مورد تأیید است، ضمن اینکه با 10 تأییدیه نمی‌توان انتخابات را مهندسی کرد. البته که این شرط عده‌ای را حذف خواهد کرد اما باید به این نکته توجه کرد که فردی که نمی‌تواند تأییدیه 10 نفر از اعضای مجمع را بگیرد، چطور می‌تواند رأی 75 نفر را بگیرد؟ به نظرم این نکته مثبتی است و باعث می‌شود هر کسی به انتخابات ورود نکند.

انتهای پیام/4048/4057/

نظر شما