شناسهٔ خبر: 38398440 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جوان کرمانی نیاز صنایع مس به واردات را کاهش داد

کرمان - ایرنا - به همت محققان پارک علم و فناوری کرمان و ابتکار جوان نخبه کرمانی در راستای بهینه سازی انتقال مواد، دستگاه انتقال مواد نیوماتیکی ساخته شد.

صاحب‌خبر -

 مدیرعامل شرکت یدک جویان کوشا روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: سیستم انتقال مواد نیوماتیک سیستمی است که مواد پودری و بالک (موادی که اندازه آن کمتر از کودهای شیمیایی و کمتر از پنج میلی متر نباشد) را با استفاده از هوا به فواصل دور منتقل می کند.

محمدرضا غفاری افزود: این سیستم قبلا توسط شرکت های اروپایی، چینی و آمریکایی ساخته و به کشور وارد می شد، اما با توجه به تحریم ها و بالا رفتن قیمت دلار امکان خرید و تامین قطعات یدکی و پشتیبانی برای شرکت های داخلی محدود شد.

وی تصریح کرد: تیم تحقیق و توسعه شرکت متشکل از نخبگان بومی با تخصص های مکانیک، الکترونیک و مهندسی شیمی همزمان با نیاز سنجی بازار صنایع هدف، طراحی، بومی سازی و بهینه سازی را آغاز کرده و پس از یکسال تلاش، آزمون و خطا توانستیم برای اولین بار یکی از این سیستم ها را بسازیم، هم اکنون این پروژه در صنایع مس اجرایی شده و به سوددهی رسیده است.

وی با  اشاره به نقطه ضعف های نمونه های خارجی اظهار داشت: در نمونه خارجی این محصول به دلیل اینکه تناژ تعریف شده برای آن وجود نداشت همه مواد با وزن های متعدد را خارج می کرد و تنها هدف آن خالی ماندن سیستم بود در حالیکه در نمونه داخلی میزان تناژ مشخص است و سیستم بر اساس تنظیم انجام شده مواد را خارج می کند.

 مدیرعامل شرکت یدک جویان کوشا افزود: محصول وارداتی و مشابه خارجی قابلیت دوزینگ یا کنترل تناژ نداشت و از قیمت نهایی بسیار بالایی برخوردار بود که در دستگاه تولید داخل این معیب حذف شده است.

وی گفت: محصول تولید شده در شرکت یدک جویان قادر است مواد پودری با محتوای رطوبتی را به فواصل دور انتقال دهد، قیمت تمام شده آن نصف قیمت نمونه خارجی است و کلیه قطعات در این شرکت تولید می شود و این سیستم در صنایع معدنی که انتقال مواد آنها با مشکل مواجه است قابلیت جایگزینی و رفع مشکلات را دارد.

غفاری تاکید کرد: این سیستم در صنایع معدنی به ویژه فولاد کاربرد دارد اما تیم تحقیق و توسعه شرکت یدک جویان کوشا علاوه بر بومی سازی موفق به بهینه سازی و ارتقاء سیستم شد، شاخصه دوزینگ و یا کنترل تناژ از مهمترین شاخص های بهینه سازی این محصول است.

وی با اشاره به مشکلات و سختی های اجرای این پروژه تصریح کرد:  جوانان باید باور داشته باشند که نتیجه هر عملی هر چه قدر که طول بکشد بالاخره محقق می شود.

این پروژه به تائید پارک علم و فناوری استان کرمان رسیده است . 

نظر شما