شناسهٔ خبر: 38398346 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مطالعات طرح مرمت قلعه ارزه خوران ماهنشان انجام شد

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: مطالعات "طرح مرمت قلعه ارزه خوران ماهنشان" متلعق به قرون میانی اسلام انجام شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از  زنجان، ارجمند مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: مطالعات طرح "مرمت قلعه ارزه خوران ماهنشان" متلعق به قرون میانی اسلام انجام شد.

او افزود: طرح آسیب شناسی و مرمت قلعه ارزه خوران ماهنشان که به شماره ۲۸۰۲۸ در فهرست آثار ملی قرار دارد، به پایان رسید.

او ادامه داد: از نظر باستان شناسی قدمت این قلعه با توجه به شواهد تحت الارضی بدست آمده به قرون میانی اسلام، قرون شش تا هشت هجری قمری، تعیین شده و احتمال دارد در آینده چناچه کاوش‌های باستان شناسی در این قلعه تاریخی صورت گیرد چه بسا شواهد قدیمی تری از دوره‌های گذشته بدست آید.

ارجمند در خصوص موقعیت جغرافیایی این قلعه اظهار کرد: «قلعه ارزه خوران در ارتفاع ۱۶۸۸ متری از سطح دریا قرار دارد. این قلعه در بخش اوریاد در ۵۰۰ متری شمال شرقی روزستای ارزه خوران واقع است که به همین علت به نام روستا نامگذاری شده است.

او در خصوص مساحتی که بقایای قلعه در آن قرار گرفته عنوان کرد: «مساحتی نزدیک به ۵/۲ هکتار محدوه قلعه را تشکیل می‌دهد. این قلعه از نوع قلل کوهستانی و از نظر ظاهری نامنظم است و بقایای دیوار قلعه نیز در آن موقعیت جغرافیایی بر روی پستی و بلندی‌هایی قرار گرفته دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با اشاره به اینکه در مسیر دیوار‌های قلعه بقایای چهار برج نگهبانی قابل مشاهده است، اظهار کرد: «یکی از برج‌ها در بیش از یک طبقه ساخته شده است و احتمالا اتاق‌هایی برای نگهبانی درون آن وجود داشته است.

به گفته این مسئول مصالح بکاررفته در ساخت این قلعه لاشه سنگ، قلوه سنگ، با ملات گچ است که علی رغم بکارگیری ساخت و ساز و دیوار چینی، از معماری دستکنده نیز در ساخت آن استفاده شده است.

ارجمند کاربری این قلعه را نظامی دانست و گفت: «آنچه در مورد کاربری این قلعه باید عنوان کرد این است که در درجه اول برای حفظ امنیت منطقه به ویژه راه‌ها احداث شده و علاوه بر آن جهت سکونت نیز مورد استفاده بوده است.
 
 
انتهای پیام/م

نظر شما