شناسهٔ خبر: 38388828 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

بلومبرگ در برابر دونالد ترامپ

دکتر صلاح‌الدین هرسنیمایکل بلومبرگ شهردار سابق نیویورک و صاحب رسانه در آمریکا آمادگی خود را برای ورود به کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا اعلام کرد. او هدف خود از ورود به رقابت‌های انتخاباتی را شکست ترامپ و دوباره ساختن آمریکا اعلام کرده است. در شرایطی بلومبرگ وارد کارزار انتخابات آمریکا می‌شود که آن سو در جبهه جمهوریخواهان دونالد ترامپ با لحاظ کردن شعار اول آمریکا و البته با ایجاد تلاطم‌های سیاسی و اقتصادی بسیاری در داخل و خارج از آمریکا قصد دارد با فرار از استیضاح موردنظر جمهوریخواهان و البته با اتکا به برنامه‌های اقتصادی بار دیگر به کاخ سفید راه یابد.

صاحب‌خبر -

دکتر صلاح‌الدین هرسنی * از منظر نشانه‌شناسی، راهیابی بلومبرگ به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، شبیه راهیابی دونالد ترامپ به عرصه انتخابات است. در آستانه انتخابات ۲۰۱۶ ریاست‌جمهوری آمریکا وقتی دونالد ترامپ عزمش را برای رقابت‌های انتخاباتی جزم کرد، به آن جهت که او یک تاجر است و قطار سیاستش همواره خالی می‌رود، هیچ‌کس او را جدی نگرفت. اما برخلاف انتظار و پیش‌بینی‌ها او توانست ابتدا در انتخابات درون‌حزبی هم‌حزبی‌های خود و سپس در انتخابات نوامبر، هیلاری کلینتون رقیب مطرح دموکرات‌ها را شکست دهد.

حال به نظر می‌رسد به فاصله چهار سال از آن ماجرا، این سناریو و این بار به وسیله بلومبرگ در حال تکرار است. از منظر علت‌شناسی، عمل‌گرایی و پراگماتیسم بلومبرگ و همچنین ناتوانی نامزدهای حاضر در حزب دموکرات و مشکلات مالی و همچنین شعار‌ها و برنامه‌های انتخاباتی آنها نظیر جو بایدن و برنی سندرز از جمله دلایل ورود مایکل بلومبرگ به کارزار انتخابات است.

در نگاه بلومبرگ جو بایدن در سپهر فعلی سیاست آمریکا آن هم با استناد به نظر سنجی ایالت آیووا شاهد کمترین اقبال از سوی افکار عمومی است. از سوی دیگر، سوسیالیسم برنی سندرز نیز مقبولیت و وجاهتی در میان نخبگان سیاسی و اقتصادی آمریکای فعلی ندارد. البته این موارد همه دلایل ورود و راهیابی بلومبرگ به کارزار انتخابات پیش‌روی آمریکا نیست. کلیدی‌ترین دلیل راهیابی بلومبرگ به این عرصه مستظهر ساختن او به برنامه‌ها و مشاور‌های تیم انتخاباتی رییس‌جمهوری پیشین آمریکا باراک اوباماست.

در این‌باره گفته می‌شود قرار است یکی از مشاوران بلومبرگ تیمی از اعضای پیشین ستاد انتخاباتی ۲۰۰۸ باراک اوباما را برای تدارکات تئوریک و عملی در جهت مدیریت برنامه‌های بلومبرگ به خدمت گیرد تا شاید از ورود دوباره ترامپ به کاخ‌سفید جلوگیری کنند.

به این ترتیب با همه تلاشی که برای مهار ترامپ و جلوگیری از راهیابی دوباره او به کاخ سفید می‌شود اما به نظر نمی‌رسد که این‌گونه تلاش‌ها و برنامه‌ها در شکست دادن ترامپ معطوف به نتیجه باشد. اینکه استیضاح ترامپ با وجود همه براهین محکم و قوی نتوانست از سوی دموکرات‌ها رای آورد، چگونه ممکن است که آنها بتوانند در انتخابات نوامبر از ترامپ عبور کنند؟ محققا راهیابی و مساهمت بلومبرگ به عرصه انتخابات آمریکا فقط منحصر به شکست دادن برنی سندرز و جو بایدن آن هم در انتخابات درون‌حزبی خواهد بود و قطعا با توجه به حمایتی که از سوی طرفداران رونق اقتصادی، امنیت ملی، نژادپرستان، مخالفان مهاجرت و سرمایه‌داران از ترامپ می‌شود، تلاش بلومبرگ به جایی نمی‌رسد و او را باید بازنده زودهنگام این رقابت‌ها دانست.

* مدرس علوم سیاسی و روابط بین‌الملل

 

 

۰/۵ ( ۰ نظر )

نظر شما