شناسهٔ خبر: 38388231 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

همزمان با شیوع ویروس کرونا در ایران صورت گرفت

لغو پروازهای مسافری به 3 کشور همسایه

براساس تازه‌ترین آمارها از وضعیت شیوع ویروس کرونا درکشور، 4 نفر جان خود را از دست داده‌اند و ابتلای قطعی 18 نفر به کرونا هم تایید شده است،

صاحب‌خبر -

گروه راه و شهرسازی|

براساس تازه‌ترین آمارها از وضعیت شیوع ویروس کرونا درکشور، 4 نفر جان خود را از دست داده‌اند و ابتلای قطعی 18 نفر به کرونا هم تایید شده است، در این شرایط و با وجود مصوبه کمیته مقابله با کرونا در یازدهم بهمن ماه برای لغو پروازها به چین، همچنان پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان به این کشور ادامه دارد. در همین حال، ‌عراق و کویت به‌طور رسمی خواستار لغو پروازها از مقصد ایران شده‌اند. افغانستان اما به‌طور شفاهی درخواست لغو پروازها از مقصد ایران را اعلام کرده است.

طی روزهای گذشته لیستی از پروزاهای شرکت هواپیمایی ماهان از ایران به چین در فضای مجازی منتشرشده است که حکایت از تداوم پروازهای مسافری به مقاصد مختلف چین مانند گوانگژو و پکن دارد، در حالی که این شرکت و همچنین سازمان هواپیمایی کشوری این موضوع را تکذیب می‌کنند.

شرکت هواپیمایی ماهان در روزهای نخست پس از دستور اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور برای لغو پروازها به مبدا و مقصد چین، دلایلی همچون انتقال دانشجویان و مسافران ایرانی به کشور را برای تداوم پروازها مطرح کرد، اما هم‌اکنون بهانه‌هایی همچون اقدامات بشردوستانه برای برقراری پروازها به چین مطرح می‌شود. این شرکت روز پنجشنبه (اول اسفندماه) در صفحه اینستاگرامش نوشت: پروازهای هواپیمایی ماهان در چند روز اخیر به مقصد چین به درخواست دولت جمهوری اسلامی ایران، برای ارسال کمک‌های بشر دوستانه، با رعایت تمام نکات ایمنی بوده، البته پروازهای مسافری هواپیمایی ماهان به مقصد چین، از چند هفته پیش لغو شده است و تا اطلاع ثانوی انجام نمی‌شود.

رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، هم در تایید مطالب منتشرشده در صفحه اینستاگرامی ماهان گفت: هیچ پرواز مسافری به چین از زمان صدور دستور توقف پروازها تاکنون، انجام نشده است.

جعفرزاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ادامه داشتن پروازهای ایران به چین و بالعکس به‌طور کامل تکذیب می‌شود و همچنان پروازهای مسافری به مقصد و مبدا این کشور ممنوع است.

او افزود: برخی پروازهای باری آن هم به صورت محدود و کنترل شده، تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صورت می‌گیرد که آن هم با رعایت همه اصول و الزامات پزشکی و پیشگیرانه است. در چنین شرایطی حتی اگر تکذیبیه شرکت هواپیمایی ماهان و سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر تداوم پروازهای مسافری به چین را بپذیریم، این سوال مطرح می‌شود که آیا اقدامات لازم برای ضدعفونی کردن هواپیماهای باری از سوی ایرلاین ماهان انجام می‌شود؟  پیش از این هم خبرهایی درباره استفاده همزمان هواپیماهای شرکت ماهان در پروازهای داخلی و شرق آسیا منتشرشده بود که سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری آن را تکذیب کرد.

جعفرزاده درباره پیشگیری‌های سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص جلوگیری از ویروس کرونا با پروازهای شرق آسیا به تهران گفته بود: برخلاف آنچه گفته می‌شود که هواپیماهایی که ماهان برای پروازهای چین استفاده می‌کند برای پروازهای داخلی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، این اتفاق هرگز رخ نداده و این هواپیماها اختصاصا در پروازهای خارجی استفاده می‌شود.

به گفته او، پروازهای داخلی ماهان با ایرباس‌های ٣١٠، ٣٠۶ و بویینگ ٧۴٧ انجام می‌شود. این در حالی است که پروازهای چین هواپیمایی ماهان با ایرباس ٣۴٠ انجام می‌شود. با این حال، هواپیماهایی که به چین پرواز می‌کنند، پرواز استانبول و دوبی و... هم انجام می‌دهند؛ اگرچه تاکنون خبری از پاکسازی هواپیماهای بین‌المللی ایران، بین دو پرواز و ضد عفونی کردن آنها اعلام نشده است.

   منع پرواز به 2 کشور عراق و کویت

درشرایطی که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در ایران رو به افزایش است و شرکت هواپیمایی ماهان هم به بهانه کمک‌های بشردوستانه، پروازهای خود را به این کشور ادامه می‌دهد، کشورهای همسایه پروازهای ایرانی را محدود یا متوقف کرده‌اند. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تایید این خبر گفت: تنها دو کشور همسایه خواهان توقف یا محدود شدن پروازهای ایران به عراق و کویت شده‌اند که اعلامیه صادره، محدودیت زمانی خواهد داشت.

مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با مهر، درباره توقف برخی پروازها به دو کشور همسایه غربی و جنوب غربی اظهار کرد: تنها عراق و کویت خواهان توقف پروازها از ایران به این دو کشور شده‌اند.

او با تاکید بر اینکه مدت زمان نوتام (NTAM)های صادره از سوی سازمان‌های هواپیمایی این دو کشور مبنی بر محدودیت برای ورود هوایی اتباع ایرانی به این کشورها، محدود است، گفت: ما برنامه پروازی به این کشورها داشتیم و علاقه‌مند به توسعه پروازها بودیم ولی آنها این نوتام را صادر کرده‌اند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تاکید بر اینکه بلیت پرواز به این کشورها به فروش رسیده و شرکت‌های هواپیمایی هم برای برقراری پروازهای خود، برنامه‌ریزی کرده‌اند، افزود: سازمان هواپیمایی کشوری عراق اعلام کرده امکان پرواز از ایران به این کشور وجود دارد ولی نمی‌تواند اتباع ایران را به عراق ببرد و صرفا می‌بایست حامل اتباع عراقی یا مقامات سیاسی و دیپلمات‌ها و خانواده‌هایشان باشد.

او بیان کرد: عراقی‌ها درخواست کتبی خود را به سازمان هواپیمایی کشوری ارسال کرده است. اما دیگر کشورهای منطقه چنین درخواست‌هایی نداشته و پروازهای آذربایجان، ترکیه، عمان، امارات، پاکستان و قطر به ایران انجام می‌شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: این نوتام از روز دوم اسفند اجرا و پروازها به عراق متوقف شده است؛ چون عراقی‌ها به مسافران ایرانی ویزا نمی‌دهند؛ صدور ویزای فرودگاهی هم در نجف به ایرانی‌ها متوقف شده است.

 او با بیان اینکه تعداد پروازهای ایران و عراق در هفته قابل توجه است، گفت: سه شرکت ماهان، ایران‌ایر و آتا در هفته تعدادی پرواز بین ایران و عراق انجام می‌دهند که لغو این پروازها خسارت قابل توجهی به این ایرلاین‌ها وارد خواهد کرد.

دبیر انجمن شرکت‌های هوایی ادامه داد: تعداد پروازها بین ایران و کویت کمتر است اما به هر حال تمام بلیت‌های این مقاصد لغو شده است.

اسعدی سامانی یادآور شد: کویت هم اعلام کرده که هیچ پروازی از ایران را در فرودگاه‌های این کشور نمی‌پذیرد چه حامل اتباع ایرانی باشند، چه کویتی؛ کویت هم پروازهای خود به ایران را قطع کرده است. اما امکان پرواز به عراق وجود دارد اما به ایرانی‌ها ویزا نمی‌دهند.

او تصریح کرد: متاسفانه خسارت ابطال بلیت و پروازها متوجه شرکت‌های هواپیمایی خواهد بود و بر اساس قوانین بین‌المللی، امکان شکایت از سازمان‌های هواپیمایی این دو کشور برای دریافت خسارات وجود ندارد؛ چون هر کشوری می‌تواند بنا بر سیاست‌های خود، ورود برخی هواپیماها را محدود کند.

به گفته اسعدی سامانی، شرکت هواپیمایی العراقیه به عنوان ایرلاین ملی عراق، پروازهای خود به ایران را متوقف کرده است.

دبیر انجمن شرکت‌های اهوایی ادامه داد: همچنین کشور افغانستان هم به صورت شفاهی درباره لغو پروازهای ایران و این کشور حرف زده است اما هنوز به صورت رسمی و کتبی چیزی را به ما اعلام نکرده‌اند.

اسعدی سامانی تاکید کرد: تا زمانی که وزارت بهداشت وضعیت را کنترل و به حالت عادی برگرداند، این شرایط پروازی بین ایران و کشورها ادامه خواهد داشت.

او افزود: این خسارت کنسلی پروازها از هیچ محلی برای ایرلاین‌ها جبران نمی‌شود و تمام این زیان از جیب ایرلاین پرداخته خواهد شد.

   زیان 29 میلیارد دلاری ایرلاین‌ها

همگام با افزایش تلفات ناشی از ویروس «کرونا» در چین، بسیاری از کشورها از جمله امریکا، روسیه، ژاپن، پاکستان، ایتالیا و... پروازهای خود به این کشور را متوقف کردند، پیش‌بینی می‌شود که توقف و محدودیت اعمال شده در پروازها به مبدا و مقصد چین، صنعت هوانوردی بین‌المللی را با یک زیان مالی عظیم روبه‌رو کند و به دلیل شیوع ویروس کرونا اولین‌بار طی بیش از یک دهه گذشته شاهد کاهش حمل و نقل هوایی خواهد بود.

به گزارش تسنیم به نقل از سی‌ان‌ان، سازمان بین‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) هشدار داده است، تاثیر شیوع ویروس کرونا بر تقاضا برای حمل و نقل هوایی احتمالا بیش از 29 میلیارد دلار به شرکت‌های هوانوردی زیان وارد می‌کند و بیشترین زیان متوجه ایرلاین‌های آسیایی خواهد بود.

 شیوع کرونا همچنین موجب کاهش 4.7 درصدی ترافیک جهانی حمل و نقل هوایی می‌شود و اولین کاهش تقاضا برای حمل و نقل هوایی از زمان بحران مالی سال‌های 2009-2008 را رقم می‌زند.

در واکنش به شیوع این ویروس، ده‌ها شرکت هوانوردی پروازهای خود به چین را کاهش داده یا متوقف کرده‌اند. پکن همچنین در تلاش برای مهار ویروس محدودیت‌هایی را بر سفر بیش از 780 میلیون نفر از شهروندان خود در نظر گرفته و تمام تورهای گردشگری داخلی و بین‌المللی را به حالت تعلیق درآورده است.

پیش‌بینی یاتا بر این فرض مبتنی است که شیوع ویروس عمدتا در داخل چین باقی بماند، این سازمان اعلام کرده است که ‌اگر ویروس به شکل گسترده‌تری در بازارهای آسیا و اقیانوسیه پخش شود، تاثیر آن بر ایرلاین‌های دیگر مناطق بیشتر می‌شود.

 

نظر شما