شناسهٔ خبر: 38385632 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

ترکیه با اشغال ادلب همچنان بر بحران‌سازی در منطقه اصرار دارد

شادمانی غرب از مستی اردوغان

صاحب‌خبر -

ترکیه در حالی با عملیات نظامی به بحران‌سازی در ادلب ادامه می‌دهد که کشورهای اروپایی و آمریکا برای تحقق اهدافشان علیه ترکیه و منطقه از این رفتارها حمایت می‌کنند.
مستی اردوغان رئیس جمهور ترکیه در اجرای عملیات نظامی و اشغال خاک سوریه فرصتی برای آمریکا و اروپا ایجاد کرده تا منافع خود علیه این کشور و سوریه و منطقه را دنبال نمایند. سیاستی که از یک سو تضعیف سوریه، ایران و روسیه و جبهه مقاومت در برابر تروریسم را در پی دارد و از سوی دیگر با سایش ترکیه در بحران‌های منطقه، مطالبات آنکارا از اروپا بویژه در باب ۲۰ میلیارد دلار وعده اروپا به ترکیه برای نگهداری آوارگان سوری را نابود می سازند. در واقع اروپایی‌ها نه بر اساس منافع ترکیه بلکه برای تضعیف این کشور به حمایت از بحران‌سازی آن در منطقه می‌پردازند. رفتاری که با واکنش سوریه و متحدانش مواجه شده چنانکه وزارت خارجه روسیه در واکنش به تهدیدهای رئیس‌جمهور ترکیه در مورد ادلب سوریه، از مقامات ترکیه خواست به جای تهدید، در سطح کارشناسان به تماس‌ها ادامه دهند. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در نشست خبری از آنکارا خواست از اظهارات شدید اللحن در مورد ادلب پرهیز کرده و به جای آن، از طریق کارشناسان تماس‌های لازم را برقرار کنند.
بعد از گذشت یک ماه از موفقیت‌های ارتش سوریه در استان‌های حلب و ادلب که منجر به آزادسازی بیش از ۷۰۰ کیلومتر مربع شد، ترکیه به عنوان کشوری که از امضاکنندگان توافقات آستانه و سوچی در مورد سوریه بوده و حامی معارضان و گروه‌های مسلح به شمار می‌رود، برای جبران انتقاد از عدم حمایت‌های خود از معارضان به اصطلاح میانه رو، امروز در محور «نَیرب» (۳۰ کیلومتری مرکز استان ادلب) دست به عملیاتی علیه ارتش سوریه زده است. در این میان وزیر دفاع ترکیه درخواست این کشور از آمریکا برای ارسال سامانه‌های موشکی به ادلب سوریه را تأکید و گفت که احتمالدارد واشنگتن با این درخواست موافقت کند. از سوی دیگر سران کشورهای آلمان، روسیه و فرانسه در یک گفت‌وگوی تلفنی مشترک درباره حل و فصل مسائل مربوط به «ادلب» سوریه بحث و تبادل نظر کردند. لازم به ذکر است که ارتش سوریه در جریان دفع حمله شدید گروه‌های تروریستی و نظامیان ترکیه به شهرکی در ادلب سوریه، صدها تن از آن‌ها را از پای در آورد. همچنین وزیر دفاع ترکیه با بیان اینکه گشت زنی‌های مشترک روسیه و ترکیه ممکن است دوباره آغاز شود تاکید کرد که مسکو به درخواست‌های آنکارا برای استفاده از حریم هوایی ادلب پاسخ نمی‌دهد. مرکز موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» می‌گوید که نظامیان ترکیه از روستاهای «هراس»، «السودة» «المناجیر» و «الشبلیة» خارج شدند، و پس ازخروج، مواضع خود را آتش زدند. در این میان اوغلو وزیر خارجه ترکیه ضمن هشدار درباره تشدید تنش‌ها در «ادلب» گفت که کشورش به دنبال تقویت ارتباطات با روسیه برای حل و فصل اوضاع ادلب است. این در حالی است که ارتش سوریه موفق شد حملات تروریست‌ها با پشتیبانی و مشارکت ترکیه در استان ادلب را ناکام بگذارد.
نکته قابل توجه آنکه یک شبکه لبنانی به نقل از منابع آگاه اعلام کرد، تعدادی نظامی آمریکایی با دو هواپیما وارد فرودگاه «رمیلان» در استان «حسکه» در شمال شرق سوریه شدند. در این میان نیروهای گروه موسوم به مقاومت ملی سوریه که در سال ۲۰۱۶ برای مقابله با اشغالگری در سوریه تاسیس شده است بر آمادگی خود برای پیوستن به ارتش سوریه و دفاع در برابر تجاوز نظامی ترکیه تاکید کردند. از سوی دیگر نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد با انتقاد از فشارهای آمریکا علیه سوریه، خواستار بازگرداندن چاه‌های نفت سوریه به دولت قانونی این کشور شد. روسیه با بیانیه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره ادلب سوریه مخالفت کرده است.مرکز آشتی روسیه در سوریه با تکذیب آواره شدن صدها هزار نفر از ادلب، گفت ترکیه طی هفته‌های گذشته حجم عظیمی از تسلیحات و تجهیزات نظامی را در ادلب دپو کرده است. نکته قابل توجه آنکه شورای اروپا با جانبداری از گروه‌های تروریستی و مسلح در ادلب، عملیات ارتش سوریه برای پاکسازی این مناطق را غیرقابل قبول توصیف کرد.شورای اروپا با درخواست برای دسترسی به مناطق درگیری به بهانه مسائل بشردوستانه، افزود: «اتحادیه اروپا به محکم‌ترین شکل از تمام طرف‌ها می‌خواهد آتش‌بس پایداری را برقرار کرده و حفاظت از غیرنظامیان و اجرای تعهداتشان ذیل توافق سوچی را تضمین کنند». سازمان ملل بر درخواست خود برای توقف خصومت‌ها در شمال غرب سوریه تاکید کرد و گفت، ممکن است این خشونت‌ها به "حمام خون ختم شود".در همین حال رئیس کمیته با نفوذ پارلمانی دفاعی انگلیس با اشاره به تشدید حوادث خشونت‌بار در ادلب سوریه خواستار دخالت نیروهای ناتو در این رابطه شد.

نظر شما