به گزارش خبرگزاری ایسنا، بر اساس ماده ۴ قانون هوای پاک قرار بود که از ابتدای سال ۱۳۹۸ فروش خودروهای یورو۴ ممنوع شود و خودروسازان پیش از اقدام به فروش نسبت به دریافت مجوزهای آلایندگی و استانداردهای یورو۵ اقدام کنند، اما بنابر درخواست خودروسازان اجرای این قانون تا سال ۱۳۹۹ به تعویق افتاد. با این حال، با وجود اینکه در ماههای گذشته پیشفروش محصولات یورو ۴ شرکت ایرانخودرو خبرساز شد و همچنان نگرانی از تعویق دوباره اجرای این قانون وجود دارد، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران این گمانهزنیها را منتفی دانست. وحید مرندی مقدم، معاون سازمان استاندارد با بیان اینکه مسئول اجرای قانون توقف تولید خودروهای یورو۴ سازمان حفاظت محیطزیست است، گفت: زمان شمارهگذاری خودرو در ناجا باید سازمان ملی استاندارد گواهی پاس شدن استانداردهای ۸۵ گانه و سازمان حفاظت محیطزیست گواهینامه مربوط به دارا بودن مجوز یورو۴ از نظر آلایندگی را صادر کند. وی با تاکید بر اینکه تا این دو گواهینامه صادر نشود پلیس خودرو را شمارهگذاری نمیکند، افزود: بنابراین در صورتیکه خودروسازان به تعهد خود مبنی بر تولید خودروهای یورو۵ در سال آینده عمل نکنند و سازمان حفاظت محیطزیست هم در این زمینه گواهی مربوطه را صادر نکند، خودروهای یورو۴ شمارهگذاری نخواهند شد.
گفتنی است، این اظهارات در حالی مطرح شده که آذر ماه امسال دبیر انجمن خودروسازان ایران اعلام کرد که فعلا به دلیل آماده نبودن زیرساختها بهویژه عدم تولید و توزیع سوخت یورو ۵، امکان تولید خودروی سواری با استاندارد آلایندگی یورو۵ وجود ندارد.
این مقام مسئول در پاسخ به اینکه خودروسازان تا چه زمانی از پاس کردن برخی استانداردها معاف هستند، گفت: در حال حاضر خودروهای سواری و تجاری از پاس کردن دو یا سه استاندارد از استانداردهای ۸۵ گانه معاف شدند، اما مقرر شده ما و وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) تا آخر سال گزارشی از وضعیت کارخانهها برای شورای عالی استاندارد تهیه کنیم تا درباره فرصت خودروسازان در زمینه اجرای این استانداردها تصمیمگیری شود.
به گفته مرندی مقدم، با توجه به اینکه به دلیل شرایط تحریم برخی از قطعات هایتک مورد نیاز برای اجرای این استانداردها باید بومیسازی شود تصمیم گرفته شده تولید خوروسازان متوقف نشود و برای پاس کردن دو یا سه مورد از این استانداردها به خودروسازان فرصت داده شود.
نظر شما