شناسهٔ خبر: 38382032 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

امام جمعه قم: از بزرگنمایی و هراس زایی در زمینه کرونا باید پرهیز کرد

صاحب‌خبر -

شفقنا-امام جمعه قم گفت: مستکبران در فضای مجازی در شکل های گوناگون این بیماری جدید را بهانه کردند تا ملت را از صندوق رای دور نگه دارند، اما دشمنان بدانند که این ملت همانطور که در ۲۲ بهمن و شهادت حاج قاسم سلیمانی به صحنه آمد، امروز نیز دشمنان را ناامید خواهد ساخت.

به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، آیت الله علیرضا اعرافی در خطبه های نماز جمعه شهر قم که در مصلی قدس برگزار شد، با اشاره به آداب تولد فرزند عنوان کرد: دوره نخست دوره وضع حمل بوده و اسلام برای آن قوانین واجب، مستحب و حرام را تعیین کرده است.

او افزود: تولد نوزاد دوره دوم بوده و و اسلام برای آغاز تولد و روزهای نخست که تازه انسان پا بر کره خاکی گذاشته، آداب و احکامی را مشخص کرده که بر شخصیت او اثرگذار است.

امام جمعه قم گفت: دوره سوم مربوط به دوره شیردهی و شیرخوارگی بوده و در این دوره به زنان تاکید شده تا نکات لازم را رعایت کنند.

او خاطرنشان کرد: رعایت اصول معنوی و اخلاقی و توجه به خداوند از سوی والدین و به طور ویژه از سوی مادر، اصلی است که برای آینده فرزند می تواند اثرگذار باشد.

اعرافی ادامه داد: در ابواب احکام اولاد بیش از صد روایت در باب آداب در هنگام تولد وارد شده است که قریب به ۱۰ روایت به ذکر اذان و اقامه در گوش راست و چپ فرزند تاکید کرده است.

او با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلامی در تولد امام حسن و امام حسین بر گوش آن ها اذان و اقامه خواندند، تصریح کرد: در تولد دیگر ائمه نیز این کار انجام شده و نشان می دهد این امر یک سنت است.

امام جمعه قم، دیگر مستحبات در زمینه تربیت فرزند را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: کام گرفتن کودک با آب فرات و یا باران پاک، کوتاه کردن موی فرزند، عقیقه برای فرزند و غیره گوشه هایی از توصیه های اسلام برای زمان تولد فرزند است.

اعرافی در بخش دوم خطبه های خود ابراز کرد: قریب هفتاد آیه ما را به تقوا فرا خوانده و یکی از نمودهای تقوا همراهی انسان با پاکان و صادقان و درستکاران است.

او با بیان اینکه انسان متقی همواره با خوبان رفاقت می کند، افزود: انسان با تقوا حتی هنگام رای دادن نیز به خوبان رای می دهد، اگر این انسان با افراد بزرگ نشست وبرخاست کند، از شخصیت های خوب آن ها تاثیر می گیرد.

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: ماه رجب و شعبان و رمضان پیش روی ما بوده و این سه ماه، بهترین ماه های سال برای خودسازی معنوی است؛ نباید این نکته را فراموش کرد که شاید ما دیگر این ماه ها را درک نکنیم.

او با بیان اینکه ملائکه الهی ما را به سوی خودسازی فرامی خوانند، ادامه داد: رجب پله ای برای صعود به ماه شعبان و هر دو پلکانی هستند برای صعود و اوج گیری در ماه مبارک رمضان، این ها نسخه های هدایت ما است.

اعرافی با اشاره به راهپیمایی ۲۲ بهمن مطرح کرد: باید از ملت بزرگ ایران برای حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن و سلسله مراسم های مربوط به شهادت سردار سلیمانی تشکر کرد.

او یادآور شد: آن نادان تروریست که سردار سلیمانی را به شهادت می رساند نمی فهمید که شهادت او این ابعاد گسترده را ایجاد کند، همه به او عشق می ورزند، در چند مراسم در کشور هند که برای سردار سلیمانی برگزار شد، چهار ساعت مدام شعارهای دینی را مردم فریاد می زدند.

امام جمعه قم با اشاره به انتخابات مطرح کرد ابراز کرد: این سی و هفتمین انتخابات نظام اسلامی بوده و هیچ جای عالم مردم اینچنین با آرمان های خود همراهی نکرده اند، این انتخابات یک آزمایش الهی است.

او افزود: در جنگ ها و ترورها و سخت ترین شرایط نظام جمهوری اسلامی پای صندوق های رای ایستاده است، حضور در انتخابات ها از ۵۰ درصد تا ۹۰ و چند درصد بوده و این شکوه حضور در دنیا و منطقه ما کم نظیر و مهم به شمار می آید.

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: این انتخابات مجلسی را روی کار می آورد که وظایفی دارد، قوانینی که مجلس تصویب می کند، نظارت نمایندگان بر اتفاقات کشور و تعاملات دولت و مجلس از وظایف این نمایندگان است.

او خاطرنشان کرد: حتی افزایش یک رای امنیت ما را در منطقه افزایش می دهد، امکان ندارد کسی از حضور در این صحنه بزرگ و تاثیرگذار عقب بماند؛ هر کدام از مردم باید دست دیگران را نیز گرفته و پای صندوق های رای بیاورند.

اعرافی ادامه داد: مستکبران در فضای مجازی در شکل های گوناگون این مریضی جدید را بهانه کردند تا ملت را از صندوق رای دور نگه دارند، اما دشمنان بدانند که این ملت همانطور که در ۲۲ بهمن و شهادت حاج قاسم سلیمانی به صحنه آمد، امروز نیز دشمنان را ناامید خواهد ساخت.

او مطرح کرد: متاسفانه در داخل کشور نیز برخی از مسئولان نسبت به انتخابات بی مهری هایی کردند که کاری ناشایست بود، امروز می بینیم بزرگان و شورای نگهبان مورد تحریم دشمنان قرار می گیرند، چرا که آن ها از طریق اعضای شورای نگهبان ضربه می بینند.

امام جمعه قم تصریح کرد: در باب ویروس جدید کرونا اولا باید همه مراقبت های سلامتی و بهداشتی را مهم بدانیم، دوم اینکه همه این ها باید ما را متوجه خداوند کند، سوم اینکه از بزرگنمایی و هراس زایی در این زمینه باید پرهیز کرد.

او اظهار داشت: این ویروس شبیه آنفولانزا و در یک زمینه هایی آسان تر است و ما باید دعا کنیم که بلا از این ملت دور نگه داشته شود

نظر شما