شناسهٔ خبر: 38379000 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

فرهنگسرای رضوان برنامه خاصی برای اهالی تدارک دیده است

آموزش فن بیان، کنار شهدای گمنام

کلاس آموزش گویندگی و فن بیان جزء کلاس‌های پرهزینه محسوب و اغلب در مناطق شمال شهر برگزار می‌شود، اما این بار یکی از برنامه‌سازان باسابقه رادیو با کمک یکی از شاگردان قدیمی‌اش کلاس‌های فن بیان را در یکی از دورافتاده‌ترین فرهنگسراهای پایتخت یعنی فرهنگسرای رضوان در بهشت زهرا(س) دایر کرده است.

صاحب‌خبر -

بیشتر افرادی که در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند از روستاها و مناطق محرومی هستند که دسترسی به این نوع آموزش‌ها را ندارند. «فرامرز کجویی» برنامه‌ساز و تهیه‌کننده رادیو معتقد است فن بیان چیزی نیست که برخی به آن نیازمند و برخی دیگر از آن بی‌نیاز باشند. همه به این دانش نیاز دارند و اگر در مناطق محروم کمتر سراغ این آموزش می‌روند، دلیلش کمبود این نوع کلاس‌ها و شهریه گران آنهاست.

کجویی گاهی کلاس‌های گویندگی را در قطعه شهدای بهشت زهرا(س) برگزار می‌کند. با اینکه تعداد شرکت‌کنندگان زیاد نیست، اما چشم که بگردانی، از همه رده‌های سنی در آن می‌بینید؛ از محصل دوره متوسطه گرفته تا دانشجوی کارشناسی ارشد و بانوی بازنشسته‌ای که در این سن معلم قرآن شده است. همه آنها با یک هدف به این کلاس آمده‌اند و آن آشنایی با فن زیبای سخن گفتن یا به قول معروف فن بیان است.

کجویی که پیش از این برنامه‌های آموزشی متنوعی را در فرهنگسراهای دیگر برگزار کرده است، این بار کلاس فن بیان را در فرهنگسرای رضوان برگزار کرده تا به قول خودش زکات علمش را پرداخت کند. می‌گوید: «وقتی صحبت از فن بیان به میان می‌آید، نخستین چیزی که در ذهن‌ها تداعی می‌شود داشتن صدای خوب است در حالی‌که ما چیزی به نام صدای بد نداریم. همه صداها خوب است و ما فقط باید تکنیک ارتباط مؤثر را یاد بگیریم. قرار نیست همه مردم دوبلور شوند. هر صدایی یک قابلیتی دارد و باید در همان زمینه از آن استفاده کرد.»

فرهنگسرای رضوان در بهشت زهرا(س) و در مجاورت قطعه شهداست. به همین دلیل گاهی اوقات که شرایط آب و هوایی اجازه دهد، او کلاس فن بیان را کنار مزار شهدای گمنام برگزار می‌کند. خودش در این‌باره می‌گوید: «شاید کار من به نظر خیلی‌ها عجیب باشد، اما مهم این است که ما مباحث را از چه دریچه‌ای نگاه کنیم. وقتی تصمیم گرفتم این کلاس را کنار مزار شهدای گمنام برگزار کنم، نخستین چیزی که به ذهنم رسید این بود که کنار مزار شهدا چه باید بگویم. به نظرم رسید درباره ارتباط مؤثر صحبت کنم، چراکه بارزترین نماد و نمونه موفق ارتباط مؤثر در تاریخ معاصر ما حضرت امام(ره) بودند. ایشان چنان قدرت و فن بیانی داشتند که به راحتی می‌توانستند با مردم ارتباط کلامی برقرار کنند و افکار و ایده‌هایشان را به آنها منتقل کنند.»

 کجویی ادامه می‌دهد: «وقتی برای نخستین بار کلاس‌مان را کنار مزار شهدای گمنام تشکیل دادیم، جمع زیادی از افرادی که برای زیارت مزار شهدا به بهشت زهرا(س) آمده بودند، با دیدن این جمع کوچک به ما ملحق شدند و کلاس پرباری برگزار شد. برگزاری کلاس آموزش فن بیان آن هم کنار مزار شهدا و استقبال خوب مردم از این کلاس مرا بیش از پیش به این نتیجه رساند که فن بیان هنری است که همه ما به آن نیاز داریم و اگر در آن مهارت پیدا کنیم، چه بسا بسیاری از مشکلات اجتماعی ناشی از سوءتفاهم‌ها رخ نخواهد داد.

برچسب‌ها:

نظر شما