شناسهٔ خبر: 38378355 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نشاط رای اولی‌های آینده‌ساز، پای صندوق‌های رای  

تهران- ایرنا- شعبات اخذ رای امروز شاهد حضور رای اولی‌هایی است که با شوری متفاوت اولین کنش سیاسی خود را تجربه می کنند. آینده سازانی که بیشترین سبب مشارکت خود را سهیم شدن در ساختن آینده ای بهتر برای کشور و نسل های پیشرو عنوان کردند.

صاحب‌خبر -

حضور دختران و پسران رای اولی امروز در بسیاری از حوزه های اخذ رای بیشتر از سایر اقشار جامعه به چشم می‌خورد. جوانانی که بی صبرانه صفحه‌های شناسنامه خود را ورق می‌زنند تا اولین حضور سیاسی خود را در تصمیم گیری های کلان کشور به منصه ظهور برسانند. 

افرادی که تجربه شرکت در انتخابات را ندارند و امسال برای کسب اولین تجربه خود، پای در عرصه انتخابات می گذارند تا با آگاهی و تحقیق در این انتخابات شرکت کنند و سرنوشت خود را به خوبی رقم بزنند.

برخی رای اولی هایی که از ساعات ابتدایی انتخابات به همراه دوستان خود در صفوف اخذ رای حاضر شدند؛ آنچنان با شور و هیجان با یکدیگر صحبت می کنند که گویی موفقیت بزرگی کسب کرده اند، موفقیتی از جنس رشد و بلوغ اجتماعی با حضور در عرصه اولین انتخابات رسمی زندگی.

آنهایی که تا سال‌های گذشته همراه والدین خود پای صندوق‌های رای می آمدند، امروز مدام به صفحه محل مهر انتخابات شناسنامه خود نگاه می کنند و انتظار می‌کشند تا نشان این مشارکت را در شناسنامه خود ثبت کنند.

در واقع می توان گفت این افراد به همراه دوستان و خانواده‌های خود امروز جشن بلوغ سیاسی گرفته‌اند، جشنی که با گرفتن عکس‌های سلفی در صف‌های اخذ رای همراه بود.

رای اولی ها در واقع جوانان ۱۸ ساله‌ای هستند که در سال‌های نه چندان دور آینده کشور را به دست می‌گیرند، آنها امروز آمده اند تا در انتخاب سرنوشت شهر و کشور خود سهیم باشند.

یکی از این جوانان پسری به نام آرش است او در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار داشت: رای دهی و مشارکت در مهم‌ترین امور کشور، نوعی استقلال فردی نیز محسوب می‌شود. از سال‌های گذشته در انتظار روزی بودیم تا رای ما در امور کشور مهم تلقی شود.

وی افزود: با کمک اعضای خانواده و همچنین تحقیق در مورد کاندیداها، به نامزدهایی رای می‌دهم که به نظر اصلح‌تر از سایرین هستند.

آرش که درحال طی کردن آخرین سال از دوره متوسطه دوم است،‌ معتقد است که همه افراد باید در امور شهر و کشور خود سهیم باشند و به وظیفه ملی خود عمل کنند.

مهسا یکی دیگر از دختران رای اولی است که در رشته ارتباطات تحصیل می کند نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: از مدت‌ها پیش برای انتخاب نامزدهای مجلس شورای اسلامی با استادان خود در محیط دانشگاه و همچنین خانواده مشورت کرده ام.

وی افزود: امسال برای نخستین بار در انتخاب مهم‌ترین مسائل کشورم شرکت می کنم، امیدوارم که بتوانم انتخاب صحیحی داشته باشم.

یکی دیگر از این دانش‌آموزان رای اولی به ایرنا گفت: داوطلب مورد نظر من در انتخابات رد صلاحیت شد با این حال در انتخابات شرکت کردم و قصد دارم از میان کاندیداها، فردی را که با نگرش‌هایم همخوانی و نزدیکی بیشتری دارد، انتخاب کنم.

وی تاکید کرد: در هر حال انتخابات یک وظیفه ملی است که باید همه آحاد جامعه در آن مشارکت داشته باشند.

بنا بر اعلام وزارت آموزش و پرورش یک میلیون و ۹۱ هزار و ۹۴۵ دانش آموز رای اولی امسال آماده شرکت در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری هستند که برای آینده خود تصمیم می گیرند.

رای اولی‌های منتظر در صف‌های شعب اخذ رای معتقدند که باید هم گام و همصدا با ملت ایران در اولین سال از بیانیه گام دوم انقلاب گامی بلند و محکم برای تثبیت انقلاب بردارند و این حضور را به تمرین دموکراسی معنی کنند.

۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۵۹ نفر واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد،  ۲ میلیون و ۹۳۱ هزار و ۷۶۶ نفر به رای اولی ها اختصاص دارد.

تعداد ۶ هزار و ۶۸۹ شعبه اخذ رای هم در استان تهران برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و نخستین میان دوره‌ای خبرگان رهبری پیش بینی شده که از این تعداد،  ۶ هزار و ۱۱۲ شعبه شهری، ۵۷۷ شعبه روستایی و ۴۶۱ شعبه سیار اخذ رای است.

نظر شما