شناسهٔ خبر: 38377592 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بسته اخبار سیاسی دوم اسفند

رهبری: انتخابات متضمن منافع ملی کشور است/ واکنش «کدخدایی» به تحریم اعضای شورای نگهبان

آغاز ماراتن ۷۱۵۷ نفر برای کرسی های بهارستان، رهبری: انتخابات متضمن منافع ملی کشور است، واکنش «کدخدایی» به تحریم اعضای شورای نگهبان، آمادگی ۲۰۰ هزار ناظر برای نظارت بر انتخابات برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان ، آغاز ماراتن ۷۱۵۷ نفر برای کرسی های بهارستان، رهبری: انتخابات متضمن منافع ملی کشور است،  واکنش «کدخدایی» به تحریم اعضای شورای نگهبان، آمادگی ۲۰۰ هزار ناظر برای نظارت بر انتخابات از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در جمعه دوم اسفند ماه است.

آغاز ماراتن ۷۱۵۷ نفر برای کرسی های بهارستان

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و اولین میاندوره‌ای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری ساعت ۸ صبح امروز (جمعه) دوم اسفند آغاز شد. رای گیری به مدت ۱۰ ساعت انجام خواهد شد و در صورت لزوم و اعلان استانداران و فرمانداران حداکثر تا ساعت ۲۴ امروز قابلیت تمدید دارد.


واجدان شرایط شرکت در این انتخابات، ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار نفر هستند که ۲ میلیون و ۹۳۱ هزار نفر رأی اولی محسوب می‌شوند. کسانی که دوم اسفند ۱۳۸۰ و قبل از آن به دنیا آمده اند، می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند. همچنین از کل واجدان شرایط شرکت در انتخابات، تعداد ۲۹ میلیون و ۳۹ هزار و ۱۵۲ نفر مرد و ۲۸ میلیون و ۸۷۹ هزار و ۶ نفر زن هستند.


برای رای دهندگان در انتخابات علاوه بر شناسنامه، همراه داشتن شماره ملی ضروری است.


۵۵ هزار شعبه اخذ رای در سراسر کشور مستقر شده است که از این تعداد ۴۰ هزار و ۲۱۰ شعبه ثابت و ۱۴هزار و ۴۰۱ شعب نیز سیار است.

 

در این انتخابات هفت هزار و ۱۵۷ نامزد انتخابات برای ورود به مجلس یازدهم با هم رقابت می‌کنند که از این تعداد حدود ۱۰۲۰ نفر مدرک دکتری، حدود ۵۳۰۰ نفر مدرک کارشناسی ارشد، بیش از ۴۲۰ نفر مدرک حوزوی معادل کارشناسی ارشد و بیش از ۴۰۰ نفر مدرک کارشناسی دارند.


برای مجلس خبرگان رهبری (انتخابات میاندوره ای) نیز پس از آزمون علمی اجتهاد (کتبی و شفاهی) و بررسی و استعلامات، تعداد ۲۹ داوطلب برای ۷ کرسی رقابت خواهند کرد.
در استان تهران ۱۵ داوطلب برای سه کرسی، در استان خراسان رضوی ۵ داوطلب برای یک کرسی، در استان خراسان شمالی ۵ داوطلب برای یک کرسی، در استان قم ۲ داوطلب برای یک کرسی و در استان فارس ۲ داوطلب برای یک کرسی نامزد‌های خبرگان رهبری رقابت می‌کنند.


همچنین در این دوره از انتخابات از دستگاه احراز هویت استفاده خواهد شد تا از استفاده از شناسنامه جعلی یا شناسنامه متوفی جلوگیری شود.

 

رهبری: انتخابات متضمن منافع ملی کشور است/هر کس به منافع ملی علاقه‌مند است در انتخابات شرکت می‌کند

حضرت‌آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب در اولین دقایق آغاز رأی‌گیری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و اولین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با حضور در محل صندوق سیار ۱۱۰ در حسینیه امام خمینی (ره)، آراء خود را به صندوق انداختند.


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس در سخنانی، روز انتخابات را روز جشن ملی خواندند و با تبریک این جشن به همه هم‌میهنان گفتند: روز انتخابات روز احقاق حق مدنی ملت است که می‌خواهند با رأی دادن، شرکت خود در اداره امور کشور را که حق آنها است به‌دست آورند، ضمن اینکه رأی دادن یک تکلیف شرعی است.


رهبر انقلاب اسلامی انتخابات را متضمن منافع ملی دانستند و افزودند: بنابراین هر کسی که به منافع ملی علاقه‌مند است، در انتخابات شرکت می‌کند.


ایشان با توصیه عمومی به حرکت با همت ملت برای رأی دادن گفتند: توصیه همیشگی ما این است که مردم رأی دادن را هر چه زودتر و در نیمه اول روز انجام دهند و آن را به ساعات پایانی شب موکول نکنند.

 

واکنش «کدخدایی» به تحریم اعضای شورای نگهبان از سوی آمریکا

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: رژیم آمریکا با تحریم فرمایشی و نامشروع اعضای شورای نگهبان نشان داد با مردم سالاری هیچ میانه ای ندارد و آمال او نظام‌های دیکتاتوری منطقه، به مثابه گاو شیرده و رژیم کودک کش است.

ما اینک در راه امانت داری از آرای مردم مصمم‌تریم.

مجلس_قوی_ایران_قوی

 

آمادگی ۲۰۰ هزار ناظر برای نظارت بر انتخابات

« عباسعلی کدخدایی » در گفتگو با رسانه ملی با تبیین اقدامات نظارتی شورای نگهبان در کشور گفت: همزمان با فعالیت عزیزانمان در هیئت‌های اجرایی، سه تا هفت نفر از ناظران ما به تناسب بزرگ و کوچک بودن شعب اخذ رای بر سر صندوق‌های رأی حضور دارند.

 

سخنگوی شورای نگهبان افزود: تعدادی بازرس ویژه نیز در قالب گروه‌های سه نفره از تهران به برخی از استان‌ها اعزام کردیم تا نظارت ویژه‌ای بر انتخابات داشته باشند.

 

کدخدایی با تبریک روز جشن ملی ایرانیان گفت: امروز روزی است که اقتدار ملی به نمایش گذاشته و سرنوشت چهار سال آینده کشور تعیین می‌شود. به فرموده رهبر معظم انقلاب اگر مجلسی قوی داشته باشیم ایرانی قدرتمند نیز خواهیم داشت.

 

قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفت: مردم خوب ما نیز در پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند و آرایشان را به صندوق خواهند ریخت و ما به انان اطمینان می‌دهیم که امانت دار خوبی باشیم و از آرای یکایک شان پاسداری کنیم.

 

وی افزود: مردم همواره همیار شورای نگهبان بوده و هستند و می‌توانند گزارش‌ها و شکایت شان را از طریق سامانه "مردم ناظر" برای ما ارسال کنند تا به سرعت رسیدگی کنیم.

 

دیدار سرکنسول ایران در سلیمانیه با روسای سه حزب سیاسی اقلیم کردستان عراق

قادر شوانی، رئیس حزب ترقی خواه دموکرات کردستان، جبار میرزا، رئیس حزب ملی و شیخ علی برزنجی، رئیس جنبش صلح طلب کردستان، درمحل سرکنسولگری با مهدی شوشتری سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه دیدار کردند. در این ملاقات، روسای احزاب مذکور، ضمن اشاره به اشتراکات فراوان فرهنگی و سیاسی میان ایران و اقلیم کردستان و ابراز علاقه‌مندی به داشتن ارتباط با جمهوری اسلامی ایران، از حمایت‌ها و پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران از مردم اقلیم کردستان در روزهای سخت تشکر کردند.

شوشتری نیز با اشاره به سیاست و رویکرد جمهوری اسلامی ایران در برقراری ارتباط با تمام جریان ها و احزاب سیاسی تاثیر گذار در اقلیم کردستان، از کمک و ارائه دیدگاههای احزاب در راستای تقویت همکاریهای فیمابین در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی استقبال کرد.

 

واکنش طنز جنتی به تحریم اعضای شورای نگهبان/دیگر نمی‌توانیم به جشن‌های کریسمس به آمریکا برویم

آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات رأی خود را در صندوق انداخت و پس از آن درباره تحریم خود و ۴ عضو شورای نگهبان توسط آمریکا گفت: ما را تحریم کردند، حالا من فکر می‌کنم که این همه پول که در صندوق‌های آمریکایی داریم را چه کنیم، بعد هم ما نمی‌توانیم دیگر به جشن‌های کریسمس به آمریکا برویم.

 

این واکنش آیت‌الله جنتی با خنده خبرنگاران مواجه شد.

 

سفیر چین در ایران: در مبارزه علیه کرونا کنار هم هستیم

چانگ هوا سفیر چین در ایران با انتشار تصاویری از پرچم‌های ایران و چین و نمایش پرچم دو کشور بر روی برج آزادی تهران نوشت: علیه ویروس "کوید19" می‌جنگیم. ما در کنار یکدیگر هستیم.

در آخرین اخبار رسمی مسئولان کشورمان ورود ویروس کرونای جدید به ایران را تایید و تاکنون مرگ 3 نفر در اثر ابتلا به این ویروس تایید شده است.

 

کسی که سبک زندگی قرآنی داشته باشد از یاد خدا غفلت نمی کند/کسانی که رای ندادند به تاکید رهبری عمل کنند

آیت الله سید احمد خاتمی امروز (جمعه دوم اسفند) در خطبه های نماز جمعه تهران با اشاره به فرارسیدن ماه رجب گفت: مومنان صبح گاه و شب یاد خدا هستند و کسی که سبک زندگی قرآنی داشته باشد از یاد خدا غفلت نمی کند در روایات از دو نوع یاد خدا که یکی ذکر زبانی  و دیگر یاد قلبی آمده است. یاد خدا در جان انسان است و همواره در لغزشگاه‌ها یاد خدا از بروز گناه جلوگیری می ‌کند.

 

خطیب موقت نماز جمعه تهران  با بیان این نکته که فردی که از ماه رجب صحیح استقبال کند از ماه رمضان نیز درست استقبال می‌کند، گفت: در روایات آمده است، اولیا ماه رجب روزه می گرفتند، امروز اگر ما امکان روزه تمام ماه را نداریم حداقل یک روز روزه گرفته شود و اگر امکان روزه ندارید ذکر خدا را با تسبیح بگویید.

 

وی در ادامه با اشاره به برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه کسانی که رای دادند، اجرشان محفوظ است، گفت: کسانی که رای ندادند، به تاکید رهبری عمل کنند. اگر خودشان شناخت دارند، رای دهند و اگر شناخت ندارند، براساس راهنمایی‌ها به لیست‌ها رای دهند.

 

خطیب موقت نماز جمعه تهران در ادامه با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات گفت: شرکت در انتخابات وظیفه شرعی است چراکه حفظ نظام از اوجب واجبات است و این حضورها، مقدمه واجب است. گام‌هایی که برداشته می‌شود و صف ایستادن‌ها، دشمن را خشمگین می‌کند. اگر کسی می‌خواهد ببیند انتخابات چه نقشی دارد به شیطنت دشمنان شکست‌خورده بر عدم حضور مردم در انتخابات نگاه کند.

 

وی در ادامه خطاب به کاندیداها و هواداران آنها گفت: از همه کاندیداها و هواداران آنها می‌خواهم پایان رقابت‌ها را آغاز رفاقت‌ها ببینند. فضای انتخابات و دعواهای انتخاباتی را کش ندهند و جامعه را آکنده از تفرقه نکنند که حرکتی ضد انقلابی است./

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/ 50

برچسب‌ها:

نظر شما