شناسهٔ خبر: 38377177 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پاسخ سوال‌های شرعی درباره «احکام شرعی زنان»

پاسخ سوال‌های شرعی خود را درباره «احکام شرعی زنان» در این گزارش بخوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در میان احکام و مسائل فقهی برخی از احکام مربوط به بانوان است. به همین منظور برخی از کاربران سوال‌های خود را درباره «آرایش کردن»، «اذن همسر» و ... مطرح کرده‌اند که طبق روال هر هفته، پاسخ آن‌ها را از حجت الاسلام والمسلمین مهدی آذری طوسی جویا شدیم.

برای نماز شب می‌شود چهار نماز دو رکعتی و نماز وتر را نخوانیم و فقط دو رکعت نماز شفع را به‌جا آوریم؟

بله می‌شود. نماز شب جزو نماز مستحبی است. کیفیت نماز همان است درحالی که ثواب کل را نخواهد برد.

آرایش کردن در چه حد مجاز است؟ آیا استفاده از ضد آفتاب رنگ پوست هم جز آرایش محسوب می‌شود؟

آرایش کردن در هیچ حدی مقابل دید نامحرم جایز نیست، اما درباره استفاده از ضد آفتاب (عرفی وجود ندارد)، زیرا صدق زینت و عدم زینت به عهده عرف است شاید کرم ضد آفتاب به نوعی سفیدکننده باشد که به جای تغییر رنگ پوست، مصداق زینت باشد.

آیا بانوان در زمان عادت ماهیانه می‌توانند قرآن و زیارت عاشورا بخوانند؟

بله، قرآن خواندن ایرادی ندارد، البته تا حدی همه مراجع تقلید صرفا خواندن ۷ آیه از قرآن در روز را بیان کرده‌اند،خواندن زیارت عاشورا نیز ایرادی ندارد و سجده آن، چون سجده واجب نیست را می‌توانند به جا آورند.

نشستن زن و مرد در داخل صحن مسجد بدون اینکه پرده‌ای بین آن‌ها باشد چه حکمی دارد؟

به شرطی که مفسده‌ای وجود نداشته باشد، ایرادی ندارد.

آیا زن می‌تواند بدون اجازه شوهر و پدرش به خارج از کشور سفر کند؟

همسر، چون حکم ولایت دارد، بدون اذن شوهر زن نمی‌تواند از کشور خارج شود. اما برای سفر حکم پدر نیاز نیست، البته نه به این نحو که جایگاه و احترام پدر از بین برود.

آیا جایز است زنی که در حال حیض و یا نفاس است داخل حرم امام‌زادگان (علیهم‌السلام) شود؟

جایز است.

آیا مراجعه زنان به پزشک مرد که متخصص بیماری‌های زنان است در صورتی که تخصص او از پزشکان زن بیشتر باشد و یا مراجعه به پزشک زن مشقّت داشته باشد، جایز است؟

اگر معاینه و درمان منوط به نظر و لمسِ حرام باشد، جایز نیست به پزشک مرد مراجعه کنند، مگر در صورتی که مراجعه به پزشک زن حاذق و متخصّص غیرممکن و یا خیلی سخت باشد.

در صورتی که عمل جراحی زیبایی برای زنان توسط پزشک مرد مستلزم نگاه کردن و لمس باشد آیا انجام آن جایز است؟

عمل جراحی زیبایی، درمان بیماری محسوب نمی‌شود و نگاه‌کردن و لمسِ حرام به خاطر آن جایز نیست، مگر در مواردی که برای درمان سوختگی و مانند آن باشد و پزشک مجبور به لمس و نگاه‌کردن باشد.

آیا آرایش مانع رسیدن آب به پوست بدن می‌شود؟

آراستگی و آرایش کردن برای خانم در صورتی که نخواهد در نگاه نامحرم ظاهر شود، برای شوهر یا حضور در مجلس زنانه که هیچ مرد نامحرمی وجود ندارد اشکالی ندارد؛ اما اگر خدای ناکرده این آرایش برای نامحرم باشد یا می‌داند در معرض نگاه نامحرم قرار می‌گیرد، آرایش کردن برای نامحرم حرام است.

حالا اگر شخص آرایش کرده باشد، تکلیفش برای وضو و غسل چیست؟ اگر آرایش در حدی است که آب به پوست نمی‌رسد حتماً باید آن را برطرف کند، اما اگر وضعیتی دارد که نمی‌تواند آرایش را برطرف کند، مثلاً وقت نماز می‌گذرد یا اینکه در همان لحظه برطرف نمی‌شود یا خیلی سخت است و یا موادی لازم دارد که الان در دسترس نیست یا هزینه‌اش را ندارد، در این وضعیت به ناچار تکلیف عوض می‌شود و با همان وضعیت وضو می‌گیرد یا غسل می‌کند و حکم وضو و غسل جبیره را پیدا می‌کند.

برخی از خانم­‌ها خط چشم و خط لب را تاتو می­‌کنند. آیا پوشاندن صورت با این وضعیت از نگاه نامحرم واجب است؟

به هر حال اگر کاری انجام دهد که بگویند آرایش کرده باید از نگاه نامحرم بپوشاند.

آیا خالکوبی برای وضو مشکل ایجاد می­‌کند؟

اگر جرم داشته باشد در حدی که روی پوست را گرفته و مانع رسیدن آب شود یا در حدی است که شک دارد مانع است یا نه، باید برطرف کند تا مطمئن شود چیزی روی پوست نیست، اما اگر صرفاً رنگ است و مانع جرمی نیست اشکالی ندارد.

حکم استفاده از موی مصنوعی توسط خانم­‌ها و نمایش دادن آن به نامحرم چیست؟

اصل استفاده از موی مصنوعی اگر مانع وضو نباشد و مفسده­ نداشته باشد اشکال ندارد، اما بنا بر احتیاط واجب باید از نگاه نامحرم پوشانده شود.

استفاده از عطر و ادکلن برای خانم­‌ها چه حکمی دارد؟

استفاده از عطر و ادکلن اگر برای شوهر یا حضور در مجلس زنانه یا در جمع محرم‌ها باشد اشکالی ندارد، اما عطر و ادکلنی که موجب توجه نامحرم شود یا ممکن است نامحرم استشمام ­کند و تحریک شود حرام است.

دختری در بیرون از منزل چادری است و حجاب کامل دارد، اما در داخل منزل و در مقابل نامحرم­‌های فامیل لباس‌هایی می­‌پوشد که حجابش کامل نیست یا حجم بدنش مشخص است. حکم این کار چیست و آیا تفاوتی بین نامحرم­‌هایفامیل و غریبه وجود دارد؟

تفاوتی بین نامحرم­‌ها وجود ندارد، ممکن است در معاشرت مسائلی وجود داشته باشد؛ مثلاً اینکه یک خانم وقتی شوهر خواهرش به منزلشان می‌آید، با حفظ حجاب کامل، با او سر یک سفره می­‌نشیند و غذا می­‌خورد، اما با نامحرم غریبه سر یک سفره نمی‌نشیند. اما  محرم و نامحرم درجه­‌بندی ندارد.

برخی از خانم‌ها در شبکه‌های مجازی با قصد خیر و هدف ترویج حجاب اسلامی و چادر مشغول به فعالیت هستند و عکس‌های خود را با حجاب کامل منتشر می‌ کنند. لکن در برخی موارد همین تصاویر موجب سوءاستفاده قرار می‌گیرد؛ تکلیف چیست؟

اگر این تصاویر مورد سوءاستفاده قرار گیرد یا تحریک‌آمیز باشد یا مفسده‌ای برای خانم داشته باشد، جایز نیست.

انتهای پیام/

نظر شما