شناسهٔ خبر: 38375640 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

حماسه از خزر تا خلیج‌فارس جاری شد

جشن ملی انتخابات در سراسر ایران؛ «ملت قوی» پایِ «ایران قوی»

امروز ایرانی دوباره به صحنه آمد، تا بگوید که می‌خواهد «مجلس قوی برای ایران قوی بسازد»، دوم اسفندماه همان‌طور شد که باید می‌شد، دنیا دید که ملت قوی ایران چگونه بار دیگر حماسه ساز شد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: قصه مراد و مرید همین است، حکایت ملت و رهبرشان روایت امروز شعب اخذ رأی در جای‌جای ایران اسلامی است، گفته بود که «مردم با حضور پر شور و انتخاب خوب، مجلس قوی برای ایران قوی بسازند»، و امروز جهانیان شاهد حضور ملتی قوی و حماسه‌ای دیگر است.

ترک و کرد و لر و ترکمن و بلوچ ندارد، حضور یکرنگ است، از شمال و جنوب گرفته تا شرق و غرب، از خزر تا خلیج‌فارس، از هامون تا ارومیه، از زاگرس و البرز تا کویر ایران؛ همه حماسه است و موج موج حضور ملت دریا می‌شود.

قرار مردم ساعت هشت مدار شده بود ولی اوضاع در شعب اخذ رأی فرق دارد، مردم خوش عهد ایران اسلامی از ساعتی قبل از موعد آمده‌اند تا باشند و بگویند که هستند؛ پای همه‌چیز، از دیروز تا امروز و تا فرداها.

گزارش خبرنگاران مهر از استان‌ها و شهرستان‌های مختلف، از روستاهای صعب‌العبور و مرزی گرفته تا دل شهرها پر از واژه «حماسه» و «حضور» است. امروز روز وعده دیدار بیش از میلیون‌ها ایرانی واجد شرایط پای صندوق‌های رأی است.

با وجود سرمای هوا و بارش برف از اولین دقایق آغاز کار رأی گیری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی مردم مرزدار و انقلابی آذربایجان غربی همپای سراسر کشور با حضور پرشور در پای صندوق‌های رأی آماده خلق حماسه دیگری هستند. رنگین کمان ادیان و مذاهب اعم از سنی و شیعه، ارمنی و آشوری، کلدانی و زرتشتی در این استان آماده‌اند تا امروز با انگشتان اشاره‌ای که رنگ حضور به خود خواهد گرفت بار دیگر مشت محکمی بر دهان یاوه گویان و استکبار جهانی بزند.

اقشار مختلف مردم استان ایلام با حضور در پای صندوق‌های رأی در حال خلق حماسه‌ای دیگر هستند و هر لحظه بر حضور گسترده مردم استان ایلام در پای صندوق‌های اخذ رأی انتخابات مجلس شورای اسلامی اضافه می‌شود.

امروز استان تهران، به عنوان پایتخت ایران و ام القرای جهان اسلام بار دیگر شاهد حماسه آفرینی مردمی بود، که در ۴۱ سال گذشته در تمام صحنه‌ها پای عهد خود با پیر جماران ایستاده و در تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری و برای اعتلای نام کشور به پای صندوق‌های رأی رفتند. بر اساس اعلام دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور متولدین دوم اسفند ۱۳۸۰ و قبل از آن می‌توانند، در انتخابات پیش رو رأی دهند و به گفته رئیس ستاد انتخابات استان تهران، در این استان تعداد ۲۰۰ هزار و ۱۹۸ نفر رأی اولی هستند، که امروز می‌توان به خوبی حضور پر شور و شوق آنها را مشاهده کرد، به طوری که به تصویر کشیدن این صحنه‌ها کار بسیار سختی بود.

صبح امروز جمعه دوم اسفندماه همزمان با سراسر کشور انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی رأس ساعت ۸ صبح در چهارمحال و بختیاری آغاز شد. با وجود اینکه بارش باران در سطح استان قطع شده است و اما سردی هوا همچنان احساس می‌شود. یکی از جوانان شهرکردی که در حال انداختن رأی خود به صندوق اخذ رأی بود در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: دشمن تمام تلاش خود را می‌کند که مردم پای صندوق‌های رأی حاضر نشوند. رشید علیپور بیان کرد: من کشورم را دوست دارم و امروز با حضور خودم در انتخابات از کشورم دفاع کردم.

مردم خراسان جنوبی از دقایق اولیه صبح امروز حتی در برخی شهرستانها پیش از آغاز رسمی رأی گیری در محل شعب اخذ رأی حضور یافتند و پیش بینی می‌شود امروز حماسه‌ای دیگر در این دیار خلق شود. مطالعه تقویم انتخاباتی خراسان جنوبی و آمارها نشان می‌دهد مردم این دیار در ۱۳ دوره انتخاباتی مشارکت بالای ۷۲ درصد داشته‌اند.

مردم ولایتمدار و شهید پرور البرز هم در همان ساعات اولیه صبح با حضور در شعب مستقر در سطح شهر، رأی خود را به صندوق انداختند.

مردم مشهد با مشارکت گسترده در حرم مطهر رضوی برای شرکت در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره مجلس خبرگان رهبری حاضر شدند. انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان خراسان رضوی در ۱۲ حوزه انتخابیه اصلی و ۶۳ حوزه انتخابیه فرعی برگزار می‌شود و همچنین ۳۰ فرمانداری و ۴۵ بخشداری به عنوان حوزه‌های اصلی و فرعی فعالیت می‌کنند.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با سراسر کشور در استان خوزستان آغاز شد و از همان صبح شاهد تشکیل صف‌های رأی در حوزه‌های رأی گیری بودیم. در انتخابات امسال در خوزستان سه میلیون و ۵۶۰ هزار نفر واجد شرایط رأی دادن هستند. از این تعداد ۲۰۳ هزار نفر رأی اولی هستند.

ایران و ایرانی به خود می‌بالد که در گام دوم انقلاب، با وجود همه سختی‌ها و چالش‌ها برای اقتدار و عزت ایران و ایرانی، گوش به فرمان ولایت‌فقیه پا به عرصه خلق حماسه‌ای دیگر گذاشته تا بگوید «رأی من هدیه به قاسم سلیمانی»، آن سرداری که بی‌رنگ و خط بود، سرباز ولایت و وطنش بود. زنجانی‌ها آمده‌اند که بگویند نماینده‌ای می‌خواهند به‌سان سردار قاسم سلیمانی، مرد تکرارنشدنی که باید برای همه الگو باشد.

حماسه انگشتان جوهری مردم دیار قومس، از فرومد و میامی تا مجن و بسطام و شاهرود از دیباج و چهارده کلاته تا دامغان و مهدی‌شهر و شهمیرزاد و فولاد محله، از سمنان و سرخه تا گرمسار و آرادان و علا و افتر و ایوان‌کی و… هم‌زمان با سراسر ایران اسلامی آغاز شد.

مردم مسلمان سیستان و بلوچستان اعم از شیعه و سنی حماسه‌های فراوانی را در کارنامه عملکرد خود به ثبت رسانده‌اند که حضور پرشور در راهپیمایی‌های مختلف، شرکت در انتخابات متعدد و حضور در دیگر صحنه‌های حماسی تنها گوشه‌ای از همت این مرزدارن غیور ایران اسلامی است.

یکی از نکات قابل تأمل در این انتخابات حضور مردم شیراز قبل از ساعات آغاز فرآیند رأی دهی بود افراد مختلف با حضور در شعبات اخذ رأی در صفوف مختلف در اولین ساعات رأی دهی در تلاش بودند تا به عنوان اولین نفر رأی خود را به صندوق انتخابات بیندازند.

مسجد امام خمینی در شهر قزوین هم پس از برگزاری دعای ندبه مملو از مردمی بود که روز تعطیل خود را با دعا و نیایش آغاز کردند و پس از دعا در مسجد امام خمینی قزوین رأی خود را به صندوق ریختند. در حال حاضر ۸۷ نفر در سه حوزه انتخابیه در استان در عرصه رقابت مانده‌اند که برای کسب ۴ کرسی رقابت می‌کنند.

جمع کثیری از مردم قم قبل از ساعت ۸ صبح در محل‌های اخذ رأی حضور یافتند تا در اولین دقایق انتخابات به وظیفه دینی و ملی خود عمل کرده باشند. حدود ۲۰ هزار نفر انتخابات قم را برگزار می‌کنند و ۶۶۹ شعبه اخذ رأی برای این دوره از انتخابات در قم درنظر گرفته شده است که ۵۸۶ شعبه ثابت و ۸۳ شعبه سیار است.

علی لاریجانی که به استان قم سفر کرده است در اولین ساعات انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میان دوره پنجمین دوره مجلس خبرگان در قم رأی خود را به صندوق شماره ۴۳۵ انداخت. مراجع تقلید از جمله آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی، آیت الله العظمی حسین نوری همدانی، آیت الله العظمی جعفر سبحانی، آیت‌الله العظمی سید محمد علی علوی گرگانی نیز امروز در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری شرکت کردند.

کرمانی‌ها از ابتدای صبح امروز با حضور در گلزار شهدا ضمن ادای احترام به مقام شامخ سردار شهید سلیمانی رأی خود را در شعبه اخذ رأی که در جوار مزار سردار شهید سلیمانی ایجاد شده، به صندوق انداختند. رأی گیری در این شعبه با حضور گسترده مردم در حال انجام است.

کرمانشاهی‌ها که همواره با حضور به موقع خود در صحنه‌های انقلاب نقش آفرینی کرده‌اند امروز هم با حضوری پرشور برگ زرین دیگری در تاریخ افتخارات خود رقم می‌زنند. مردم استان از همان دقایق اولیه برای تداوم انقلاب اقتدار و امنیت پایدار در شعبه‌های اخذ رأی حضور یافتند و رأی خود را به صندوق انداختند.

مردم کهگیلویه و بویراحمد همچون ادوار گذشته حضور چشمگیر خود را از همان ساعات اولیه به رخ کشیده و به ندای رهبر معظم انقلاب لبیک گفتند. در حال حاضر تمام مراکز رأی گیری مملو از مردم همیشه در صحنه با عزمی راسخ و حضوری پر شور است.

مردم همیشه در صحنه استان گلستان، از شیعه و سنی و قومیت‌های مختلف، از همان دقایق ابتدایی آغاز رأی گیری در پای صندوق‌های رأی حاضر شده و یک بار دیگر همدلی و وحدت و شعور انقلابی خود را در عمل ثابت و این حضور، بافته‌ها و گزافه‌های دشمنان و حسودان و طمع‌ورزان را باطل کرد.

از همان ساعات ابتدایی برخی از شعب اخذ رأی در استان گیلان شاهد شور خاصی هستند که نشان دهنده ثبت حماسه‌ای دیگر از سوی گیل زنان و گیل مردان دیار میرزا کوچک جنگلی است. مردمانی که در طول چهل سال گذشته نشان داده‌اند با بصیرت و هوشیاری در زمان‌های حساس در صحنه‌ها حضور یافته و عشق، ارادت و پشتیبانی خود را از این انقلاب و نظام را به نمایش گذاشته‌اند.

صبح امروز جمعه دوم اسفندماه همزمان با سراسر کشور، ماراتن انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی رأس ساعت ۸ صبح در لرستان آغاز شد. یک هزار و ۴۸۹ شعبه آماده اخذ رأی مردم در سطح استان هستند که از این تعداد ۷۲۵ شعبه شهری و ۷۶۴ شعبه نیز روستایی است.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان هرمزگان برای انتخاب فرد اصلح با حضور پر شور مردم از ساعات ابتدایی روز آغاز شد. شور و اشتیاق مردم هرمزگانی در پای صندوق‌های رأی نشان از رقم زدن یک روز تاریخی دیگر است.

مردم استان همدان نیز همپای مردم سایر استان‌های کشور از دقایق اولیه شروع اخذ رأی پای صندوق‌ها حاضر شده‌اند تا تکلیف دینی خود را به انجام برسانند. شور و حال وصف ناپذیر مردم استان همدان برای شرکت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به اندازه‌ای است که در برخی مکان‌های تعیین شده برای اخذ رأی؛ مردم پیش از شروع ساعت رسمی آغاز رأی گیری حضور داشتند تا به محض آغاز رأی گیری در این حماسه سیاسی شرکت کنند.

حماسه دوم اسفند از اولین ساعات رأی گیری در ۷۷۲ شعبه اخذ رأی در سراسر استان یزد آغاز شد. استان یزد با ۱۰ شهرستان، چهار کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارد که این نمایندگان از چهار حوزه انتخابیه راهی مجلس می‌شوند.

هوای کردستان در ۴۸ ساعت گذشته کاملاً بارانی بود و شب گذشته بارش‌ها قطع شد و امروز علیرغم اینکه بارانی را شاهد نبودیم اما با سوز سرمای صبحگاهی انتظار می‌رفت شاهد حضور مردم در پای صندوق‌های رای در ساعات اولیه آغاز رای گیری نباشیم اما سوز سرما هم مانع حضور مردم پای صندوق‌های رای نشد.

جمعه به وقت انتخابات شور و حال وصف نشدنی در مازندران دارد، شعب صندوق‌های رأی مازندران مملو از حضور مردمانی است که آمده‌اند تا بار دیگر به نظام اسلامی آری گویند.

بنابراین گزارش، رأی گیری به مدت ۱۰ ساعت یعنی تا ساعت ۱۸ ادامه خواهد داشت و در صورت لزوم و با تصمیم ستاد انتخابات کشور این زمان تمدید خواهد شد. مهلت تبلیغات قانونی نامزدها هم ساعت ۸ صبح اول اسفندماه در فاصله ۲۴ ساعت مانده تا آغاز انتخابات به پایان رسید.

تصاویری از برگزاری انتخابات در استان‌های مختلف

بقیه تصاویر را اینجا ببیند.

نظر شما