شناسهٔ خبر: 38375058 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وجود شایعات فراوان پیرامون ویروس کرونا و کشندگی بالای آن

متخصص بیماری‌های عفونی به شایعات فراوان پیرامون ویروس کرونا و کشندگی بالای آن اشاره کرد .

صاحب‌خبر -

به  گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،فیض الله منصوری متخصص بیماری‌های عفونی به شایعات فراوان پیرامون ویروس کرونا و کشندگی بالای آن اشاره کرد و گفت : متاسفانه زمانی که موردی حادث می‌شود یا بیماری شایع می‌شود، شاهد انواع و اقسام شایعات هستیم و مورد اخیر آن هم شایعات فراوان پیرامون کُشندگی بالای ویروس کرونا است که به هیچ عنوان صحت ندارد.

او گفت : طبق بررسی‌های صورت گرفته در کشور‌های درگیر، این بیماری در ۸۲ درصد مبتلایان به شکل خفیف، در ۱۵ درصد آن‌ها به شکل متوسط و تنها در سه درصد مبتلایان به شکل شدید بروز می‌کند.

او افزود: این آمار نشان می‌دهد در ۹۷ درصد موارد ابتلای این بیماری، قدرت علایم چندان بالا نیست و بیماری خطری ندارد و تنها سه درصد مبتلایان به نوع شدید آن مبتلا می‌شوند.

منصوری متوسط مرگ و میر این بیماری را یک درصد اعلام کرد وافزود: بر اساس آمار اعلامی از سوی کشور‌های مختلف درگیر بیماری، متوسط مرگ و میر بیماری کرونا تنها یک درصد است که این آمار حتی از آنفلوآنزای معمولی هم کمتر است.

او افزود: در شهر ووهان چین که بیشترین مبتلایان را در جهان دارد، آمار مرگ و میر بیماری ۴.۹ درصد است و این امر به خاطر جمعیت بالای افراد مسن در این شهر است.

منصوری گفت: طبق آمار اعلام شده از مجموع قربانیان این بیماری ۷۵ درصد افراد بالای ۶۰ سال بوده و یا دارای سابقه بیماری زمینه‌ای هستند.

او در خصوص توصیه‌های پیشگیری و مراقبت در خصوص این بیماری گفت: در بحث پیشگیری از این بیماری ماسک کاربرد چندانی ندارد، چرا که این ویروس از طریق تنفسی و در فاصله حدود دو متر با فرد آلوده به راحتی منتقل می‌شود.

منصوری گفت: در بحث پیشگیری از این بیماری توصیه اکید بر شستن دست‌ها با آب و صابون است، چرا که تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد این ویروس زمانی که فرد آلوده عطسه و سرفه کرده و پس از آن دست آلوده خود را که با این قطرات تنفسی ارتباط داشته را بر روی یک سطح بگذارد، ویروس به مدت ۹ روز بر روی آن سطح زنده می‌ماند، بنابراین افراد سالم اگر با آن سطح ارتباط داشته باشند دست آن‌ها آلوده شده و چنانچه دست خود را به سر و صورت بزنند احتمال انتقال بیماری وجود دارد، بنابراین توصیه می‌شود افراد بصورت مرتب دست‌های خود را با آب و صابون بشویند.

او افزود: افراد باید بعد از ورود به منزل سریعا دست‌ها را با آب و صابون شسته و از دست زدن به سر و صورت خود با دست‌های آلوده خودداری کنند.

منصوری با بیان اینکه هنوز درمان اختصاصی برای این بیماری پیدا نشده، گفت: تنها بحث درمان‌های حمایتی از جمله استفاده بسیار از مایعات و استراحت در منزل برای درمان این بیماری توصیه می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی به مشابهت علائم این بیماری با آنفلوآنزا اشاره کرد و افزود: تب، سرفه، تنگی نفس و اسهال و ضعف عمومی از جمله علائم این بیماری است، اما وجود این علائی هم لزوما به معنای ابتلا به کرونا نیست و می‌تواند یک مورد آنفلوآنزا باشد.

او افزود: تشخیص کرونا تنها توسط آزمایش مشخص می‌شود و هر فردی که علایم مذکور را دارد، لزوما به کرونا مبتلا نشده است.

منصوری با بیان اینکه افراد مسن گروه در معرض خطر این بیماری هستند، از این افراد خواست تا از نزدیک شدن به افرادی که علائم سرماخوردگی یا آنفلوآنزا دارند خودداری کرده و بیش از سایر افراد رعایت موارد بهداشتی را داشته و بصورت مرتب دست‌ها را با آب و صابون بشویند .

 

 

انتهای پیام/د

نظر شما