شناسهٔ خبر: 38372719 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

عراق صدور ویزا برای ایرانیان را متوقف کرد / پروازهای بین ایران و کویت هم متوقف شد / تدابیر ویژه افغانستان در مرزهای ایران

رکنا: ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته (آذر- دی) در بازار غذاهای دریایی شهر «ووهان» واقع در استان «هوبی» چین پدیدار شد و تاکنون افراد زیادی در سطح جهان به این بیماری مبتلا شده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش رکنا، مقصود اسعدی سامانی با اشاره به نامه وزیر بهداشت عراق مبنی بر تعلیق ورود ایرانیان به این کشور، اظهار داشت: با توجه به عدم صدور ویزای عراق برای مسافران ایرانی، پروازهای شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به عراق فقط بابت انتقال اتباع عراقی انجام می‌شود.

به گزارش فارس، وی ادامه داد: در نامه وزیر بهداشت عراق هم قید شده است که اتباع عراقی مقیم ایران می‌توانند با رعایت شرایط قرنطینه وارد عراق شوند، اما در مقصد، قرنطینه و معاینه می‌شوند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت:‌ در این راستا پرواز شرکت‌های هواپیمایی به صورت محدود به عراق انجام می‌شود، اما فقط برای انتقال مسافران عراقی و البته مقامات دیپلماتیک است.

وی اظهار کرد: همچنین طبق نامه وزارت کشور عراق، صدور ویزا فعلا برای ایرانیان متوقف شد.

اسعدی سامانی گفت:‌ ممنوعیتی برای پرواز شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به عراق صادر نشده است و فقط مسافران ایرانی غیر از مقامات و مسؤولان دیپلماتیک امکان ورود به عراق را ندارند.

وی افزود: همچنین طبق اطلاعیه وزارت بهداشت عراق،‌ هیأت‌های دیپلماتیک هم امکان ورود به عراق را دارند.

سامانی گفت: در حال حاضر شرکت‌هایی چون ماهان،‌ ایران‌ایر و آتا به عراق پرواز دارند.

وی همچنین اشاره‌ای به پروازهای افغانستان داشت و گفت: کشور افغانستان هنوز به صورت کتبی به ما بابت تعلیق ورود مسافران ایرانی به این کشور نامه‌ای ارسال نکرده است.

توقف پروازهای بین ایران و کویت

اسعدی سامانی اضافه مرد: کشور کویت هم شفاها ممنوعیت پرواز بین ایران وکویت را اعلام کرده است.

متن ترجمه شده نامه وزارت بهداشت عراق آمده است: مطابق قانون بهداشت عمومی شماره ۸۹ سال ۱۸۸۱ ویژه بحران این وزارتخانه موارد زیر را در نظر گرفتند:

۱-جلوگیری از ورود همه اتباع جمهوری اسلامی ایران به خاک عراق از همه معابر به جز هیئت های دیپلماتیک، که تحت معاینه پزشکی قرار می گیرند.

۲-اتباع عراقی که در حال حاضر در ایران هستند از ممنوعیت فوق الذکر مشروط بر اینکه در دوره قرنطینه و پیگیری وزارتخانه ما برای یک دوره (۱۴) روزه قرارگیرند،معاف هستند.

۳-مسافرت اتباع عراقی به جمهوری اسلامی ایران به جز هیئت های دیپلماتیک ممنوع است.

این نامه به امضای دکتر جعفر صادق علوی، وزیر بهداشت و محیط زیست، عراق رسیده است.

تدابیر ویژه افغانستان در مرزهای ایران

به گزارش ایرنا، «وحید مایار» سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان به ایرنا گفت که وزارت بهداشت ایران دو فوتی ناشی از ویروس کرونا را اعلام کرده و این موضوع موجب شد که ما با حضور مقام‌های وزارت کشور، تجارت، هوانوردی، اطلاعات و فرهنگ و وزارت امورخارجه تشکیل جلسه داده و در این مورد بحث و تبادل نظر کنیم.

وی افزود: در حال حاضر تعداد پزشکان و افرادی که در استان‌های «هرات»، «نیمروز» و «فراه» در مرزهای ایران مستقر بودند دو برابر شده و افرادی که از این کشور وارد افغانستان می‌شوند در فرودگاه‌ها و مرزهای زمینی توسط پزشکان معاینه دقیق می‌شوند.

مایار گفت که خطر ویروس کرونا در چین نسبت به ایران برای افغانستان کمتر بود چر اکه مردم افغانستان با ایران ارتباط بیشتری دارند و هر روز شماری از افراد از طریق زمین و هوا به ایران رفت و آمد می‌کنند و این موضوع موجب نگرانی شده است.

به گفته مایار یک کمیته ویژه در باره واردات کالا و مواد غذایی از ایران بحث و تبادل نظر خواهند کرد اما تا زمانی که تعداد افراد گرفتار به این ویروس اعلام نشود، ما اقدامی نخواهیم کرد.

سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان افزود: در روزهای آینده روشن می‌شود که موضوع در ایران تا چه حد جدی است و شاید لازم نشود که بر کالا و مواد غذایی محدودیتی وضع شود زیرا به گفته پزشکان این ویروس تنها بین پنج تا ۱۰ روز زنده می‌ماند.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته (آذر- دی) در بازار غذاهای دریایی شهر «ووهان» واقع در استان «هوبی» چین پدیدار شد و تاکنون افراد زیادی در سطح جهان به این بیماری مبتلا شده‌اند.

تاکنون در کشورهای مختلفی از جمله آمریکا، فرانسه، استرالیا، تایلند، مالزی، کره جنوبی، ژاپن، کانادا، سوئد، اسپانیا و امارات این بیماری گزارش شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

نظر شما